Vad tycker ni om en hundrullvagn?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker ni om en hundrullvagn?

Och det är klart, det ÄR svårt att erkänna sina misstag, även för vuxna människor. Det kräver mognad och en god självkänsla.
Jag har inte gjort något misstag så jag vet inte vad du pratar om. för mig är inte värdigt liv för en hund på samma sätt som för dig och jag ska inte förklara det. bara för att mina hundar gör inte som dina behöver de inte vara ledsna.. och sluta anklaga mig för något jag inte har gjort.

likadant skulle jag ALDRIG avliva en hund utan ögonen eller en döv hund men det skulle säker du och andra ha gjort.

Jag har inte gjort något misstag så jag vet inte vad du pratar om. för mig är inte värdigt liv för en hund på samma sätt som för dig och jag ska inte förklara det. bara för att mina hundar gör inte som dina behöver de inte vara ledsna.. och sluta anklaga mig för något jag inte har gjort.

likadant skulle jag ALDRIG avliva en hund utan ögonen eller en döv hund men det skulle säker du och andra ha gjort.

Som tur är så finns det en djurskyddslagstiftning i Sverige som även du måste följa. Så du kan inte tycka och tänka riktigt hur du vill. Du är enligt lag skyldig att skydda din hund från onödigt lidande. Om du inte följer lagen kan din hund omhändertas och avlivas, och du kan dömas till ett straff (sannolikt böter).

Döva hundar klarar sig ofta riktigt bra men det är värre med de blinda. En i min allra närmsta relationskrets hade en hund som blev nästan blind och den klarade inte av det särskilt bra. Han blev ofta skrämd för saker, t ex andra hundar, som plötsligt dök upp. En hund har ju ganska begränsade möjligheter att lukta mot vindriktningen. Dessutom slog han sig jämt och ständigt eftersom han inte såg vart han gick. Det är jättelätt att säga att man hela tiden ska finnas där och guida sin hund genom alla hinder, men i praktiken så innebär det att du måste ha koll på alla utskjutande grenar och kvistar, trottoarkanter, kaninhål osv. Helt omöjligt i praktiken. Dock vet jag att andra (kanske mer eftertänksamma och lugna hundar?) klarar av sin blindhet bättre. Så kanske bör man se från fall till fall.

likadant skulle jag ALDRIG avliva en hund utan ögonen eller en döv hund

Inte ens om den ständigt gick in i saker och slog sig, blev väldigt osäker när man närmade sig den (för att den inte såg), blir påhoppad av andra hundar för att den inte kan komunicera längre, inte kan springa lös i skogen, inte leka osv?

Döva hundar klarar sig ofta riktigt bra men det är värre med de blinda. En i min allra närmsta relationskrets hade en hund som blev nästan blind och den klarade inte av det särskilt bra. Han blev ofta skrämd för saker, t ex andra hundar, som plötsligt dök upp. En hund har ju ganska begränsade möjligheter att lukta mot vindriktningen. Dessutom slog han sig jämt och ständigt eftersom han inte såg vart han gick. Det är jättelätt att säga att man hela tiden ska finnas där och guida sin hund genom alla hinder, men i praktiken så innebär det att du måste ha koll på alla utskjutande grenar och kvistar, trottoarkanter, kaninhål osv. Helt omöjligt i praktiken. Dock vet jag att andra (kanske mer eftertänksamma och lugna hundar?) klarar av sin blindhet bättre. Så kanske bör man se från fall till fall.

I min familj hade vi en FLH som fick PRA. Han var nästan helt blind på slutet, men klarade sig fint länge. Kanske som du säger för att han var så lugn. Han hade också en stabil mentalitet som gjorde att han kunde tackla det mesta. Jag klarade länge av att "skydda" honom från att gå in i saker när det var mörkt ute (för då såg han inte ett skvatt).

Men allt har en gräns... Eftersom han hade varit en så otroligt fin hund som alltid ställde upp och förstod, som gav sitt allt, så fick han somna in strax innan gränsen var nådd. Jag tyckte inte att han förtjänade att lida bara för att jag ville ha honom i mitt liv ett tag till. Det var det svåraste beslut jag har fattat i hela mitt liv, men det var helt rätt.

Som tur är så finns det en djurskyddslagstiftning i Sverige som även du måste följa. Så du kan inte tycka och tänka riktigt hur du vill. Du är enligt lag skyldig att skydda din hund från onödigt lidande. Om du inte följer lagen kan din hund omhändertas och avlivas, och du kan dömas till ett straff (sannolikt böter).
Ursäkta men rullstolar är inte förbjudna enligt lag.

Inte ens om den ständigt gick in i saker och slog sig, blev väldigt osäker när man närmade sig den (för att den inte såg), blir påhoppad av andra hundar för att den inte kan komunicera längre, inte kan springa lös i skogen, inte leka osv?
Varför kan den inte leka? jag hade kunnat visat dig bilder på en hund som inte har ögonen och leker och biter på andra hundar, går lös och gör allt annat. så nej ursäkta men den hunden skulle aldrig avlivas, man ska inte dra alla hundar över en kam..

Som sagt man ska inte dra alla hundar under samma kam.. det finns olika hundliv och det finns olika hundar som klarar olika saker och ting. för en passar kanske inte rullstol men det betyder inte att den inte passar till en annan hund.

Det var inte svar på frågan. Jag skrev "inte ens" vilket var antydan till OM hunden nu var som jag beskrev.

Min hane kunde också leka och hade inga större problem, men jag vet hundar som lidit väldigt utan synen.

Min hane kunde också leka och hade inga större problem, men jag vet hundar som lidit väldigt utan synen.
Klart det kan vara hundar som lider men dessa har jag inte sett så jag utgick ifrån de som jag sett som inte lider, de ska inte avlivas.

Det verkar att många av er saknar antingen kunskap, resurser eller tid att ta hand om en sjukhund därför väljer ni avlivning. Klart att en sjuk hund behöver mer omvårdnad men jag tycker att de flesta av er skulle ge upp för tidigt. vi är olika och tycker olika. ingen kan säga att det jag tycker är fel :)

Du undviker frågan för att du inte har något vettigt svar, uppenbarligen.

Nej, vi väljer avlivning för att det är snällast mot djuret. Jag tycker inte att mitt djur ska lida för att jag inte "kan se" vad som behöver göras, för att jag förmäskligar det ut i fingerspetsarna eller för att jag av egoistiska skäl vill ha mitt djur kvar in i absurdum. Mina hundar betyder allt för mig och jag gör allt för dom. Dom är värda bättre avslut än att självdö (eller så gott som) hemma på golvet eller att jag släpar runt dem och slår mig för bröstet och säger att "jag gör minsann det och det, jag måste mata för att han ska äta, leda för att han inte ska slå sig och bära när han ska dricka"... nej, det talar emot allt logiskt och humant tänkande. Det är nämligen så jag tolkar dina inlägg.

Och det hade varit mycket intressant att höra (som nämnts tidigare) vad du tycker är ett bra och värdigt hundliv.

Du undviker frågan för att du inte har något vettigt svar, uppenbarligen.

Och det hade varit mycket intressant att höra (som nämnts tidigare) vad du tycker är ett bra och värdigt hundliv.
jag har ett vettigt svar men jag behöver inte dela den med er.

Konstigt då att det finns minst två hundar med rullstol i Sverige om inte flera.

Inte det minsta konstigt, bara för att något strider mot lagen innebär inte det att ingen människa går emot lagen.

Eftersom du vägrar att avsluta diskussionen trots att du inget tillför så är min uppfattning den att du inte har några svar att ge men att du måste på något sätt ändå ha sista ordet. Sedan kan du försvara dig hur mycket du vill, men den allmänna uppfattning om dig delas nog av näst intill samtliga.

Tänk dig för nästa gång du tänker starta en tråd i ett diskussionsforum om du inte vill diskutera!
Vi behöver inte ta efter alla överdrifter från USA när det gäller att till varje pris hålla liv i djur!
PL

Det låter lite som om att du är Dalai Lama och har svaret på vår existens.

Du ska väl kunna argumentera för din sak utan att leka hemlighetsfull. Det är knappast så att jag går och lägger mig och tänker; "Jag undrar vad rahl hade för magiskt "svar".

Då TS visar en ovilja på att diskutera och de flesta inläggen börjar handla om användaren så väljer jag att låsa tråden. Om någon visar genuint intresse i att diskutera ämnet så råder jag den till att starta en egen tråd.

lillebill,moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 386
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 126
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 068
Senast: Farao
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 460
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka