Sv: Vad tycker ni om en hundrullvagn?
KL: skall man vara bunden till sin rullstol kan jag rekommendera silvertape
I övrigt så brukar man sin rullstol som vilket hjälpmedel som helst.
Min funderig över det hela är att:
Människor har ofta fler negativa fördomar än djur baserade på okunskap eller rädsla.när djur får fördomar är de ofta erfarenhetsbaserade.
Efterso vi som människor inte kan bestämma åt vår egen art vad som är ett bra liv eller inte(men gudarna skal veta att jag träffat många som föröskt),så är dte svårt att även sätta sig in i hur en annan art upplever sin omvärld.
hundar lever ju nästan i en "paralellvärld" om man tar hänsyn till deras enorma luktförmåga tex,något som vi kanske aldrig lär oss förstå vad det innebär att ha den egenskapen.
Så det är oerhört svårt att bestämma åt någon annan vad som är livskvalitet för just den individen.
Sett ur det här perspektivet så uppkommer ju då ett antal funderingar runt hund i rullstol.
hur säkerställer man adekvat vila för musklerna och att inga trycksår uppkommer.
Är förmågan att själv tföra sina behov viktiga för hunden?(min gissning är ja)
Vad gör hunden glad? kan den fortfarand eutföra det även omden har någon form av funktionsnedsättning?(av egen erfarenhet,absolut!)
Min fundering runt det hela är enkel: så länge hunden inte utsätts för onödigt lidande,och fortfarande kan utföra det -den själv-tycker är viktigt och roligt så kanman gå in med hjälpmedel(medicin,täcke,åka vagn tidvis,teckenspråk osv) och stödja upp den till ett -gott-(inte drägligt) liv.
Jag har gjort det,i ett fall med min gamla servicehund som 14 år gammal fick lämna oss.hon hade ett ycket gott liv in i de sista timarna o lekte som vanligt på sitt burdusa sätt.men ork o artroser gjord etat skulel vi gå lång promenader tex så fick hon åka vagn.hon ställde sig upp närhon ville gå själv.Hon var tillslut döv,fick då lära in teckenspråk. det var ett himla pyssland emed henne,men hon gav hela sitt liv i min tjänst,för att jagskulel klara av att leva ett drägligt liv,och de sista åren så var det jag som gav tillbak atill henne.
Men min nuvarande sällskapshund(eller,ja..inte tjänstehund i vart fall) älskar att springa o hoppa o ta han dom allt smått o hårigt(eller med fjädrar).
Han har problem med carpallederna som visar sig som hälta just nu bara vintertid.När dne dagen kommer o han inte kan hoppa runt som han vill,då avslutar vi.Det är så viktigt för honom att det inte går attt ersätta med något annat.