vad tycker ni om detta?

Gullan86

Trådstartare
va länge sen jag hängde här på forumet men tänkte visa lite aktuella körbilder.

8334471.jpg

mamma och min islandshäst
8334480.jpg

8334484.jpg

8334490.jpg

hur tycker ni prylarna sitter/va tycker ni om dem? och va tycker ni om ekipaget?

Sv: vad tycker ni om detta?

Jag tycker det ser väldigt trevligt ut! Själv hade jag ju velat ha högre säte så jag såg över hästen bättre, men det är ju olika tycke o smak :) Sitter inte nosgrimman lite långt upp? Draglinjen är lite svår att se eftersom ingen av bilderna från sidan är i drag, men över lag tycker jag det ser bra ut, himla mysigt ekipage! :)

Jag tycker det ser trevligt ut. Håller med föregående inlägg om kuskens placering, jag skulle föredra en kuskbock/kil. :banana:

Jag tycker det ser väldigt trevligt ut! Själv hade jag ju velat ha högre säte så jag såg över hästen bättre, men det är ju olika tycke o smak :) Sitter inte nosgrimman lite långt upp? Draglinjen är lite svår att se eftersom ingen av bilderna från sidan är i drag, men över lag tycker jag det ser bra ut, himla mysigt ekipage! :)

oj va roligt att höra, det är så att jag körde in honom för typ ett år sedan och det va ganska mycket krongel med vagnen innan den blev som jag ville att den skulle bli(avvägningen stämde inte så bra + det va ingen stötdämpning från början).
så vi har inte lyckats köra så mycket.
men nu i höstas blev det lite mer. men sen hade vi ett uppehåll på ca 3-4 månader och denna gången ni ser bilderna ifrån var första gången på så länge som vi körde...och inte en min från hästen han är riktigt säker i körningen riktigt bra lynne så det känns så skönt.

jo det körtränset passar inte riktigt på nåt sätt, det ska vara rätt str men det är sytt opropitionerligt på nåt sätt lite synd för nosgrimman e ihopsydd med sidostyckena så ja kan inte sänka den:cool:
men jag har den så löst så den stör inte eller tror du att den stör så jag bör fixa ett annat träns?

jo man sitter ju inte så högt men sitsen är faktiskt upphöjd så hade det varit en standard rockard hade man suttit mkt lägre, min mamma sitter ju lite som en säck potatis så det kanske ser bättre ut med om man sträcker på sig då ser man ju minst 10cm till:rofl:

hihi va roligt att höra han är riktigt mysig att köra. vägarna där är helt underbar med.
8334442.jpg

Jag tycker det ser trevligt ut. Håller med föregående inlägg om kuskens placering, jag skulle föredra en kuskbock/kil. :banana:

ja jag skulle ju inte klaga med högre sits men faktiskt så sitter man riktigt bra och ser bra endå

4337460.jpg

jag ser ju hela hans rygg och nacke är det nåt mer man bör se?

jo en kil vore ju nåt men ja tror ryggstödet blir för lågt då.

Jag skulle nog försöka hitta ett annat huvudlag om det du har inte går att anpassa ordentligt. Du skrev att nosgrimman inte gick att ändra, går det att ta bort den? Har du den endå så löst så kan du ju lika gärna ta bort den så den inte stör honom.

Du måste inte sitta högre, det gör man ju som man själv vill :) Och jag kan hålla med om att ryggstödet blir för lågt om du lägger på en kil, isf får man nog höja ryggstödet med en planka till... Men tycker du att du ser bra så finns det ju ingen anledning att ändra på det, det är nog mycket en vanesak när man är van att sitta högt över hästen. Jag tycker ju det är bra att inte bara se hästen, utan även vägen framför hästen :)

Så här högt sitter jag:

;)

Senast ändrad:

ja det ser ju jättefint ut ditt ekipage men jag vet inte om jag skulle våga att köra med en sån vagn(som krävs för att sitta högre) ute på mina grusvägar i full kareta:) i så fall får jag nog skaffa en maraton vagn eller nåt.
men det duger som det är nu och ska jag nån gång i framtiden sattsa på körning så fixar jag det kanske då istället.:)

ja jag har nosgrimman på för att han ska känna att den finns där inte för att hålla ihop munnen eller så...men han la tungan över ett tag och det är därför jag vill ha nosgrimma överhuvudtaget annars börjar han gärna med det igen när han känner att inget sitter på nosen(även om det inte sitter åt).
vet inte, tycker inte det stör honom nåt vad jag märkt lixom det ser kanske inte så snyggt ut men det sitter några cm neranför ganachen så ja vet inte, hur skulle det kunna störa honom igentligen?

4337361.jpg

syns kanske inte så mkt bättre men som du ser så förstår jag inte hur de tänkt de som sytt tränset för hur tusan ska nosgrimman kunna sitta längre ner utan att sitta på själva spännena till bettet?
hm det går kanske att ta loss remmen över nosen med lite våld och sen sätta den löst helt fritt runt nosen fast utanpå tränset och längre ner så den har stöd av spännena ovan bettet?

Nosgrimman sitter inte alls jättehögt. Där den sitter nu kan den inte orsaka sår i munnen på hästen.

Nosgrimman sitter inte alls jättehögt. Där den sitter nu kan den inte orsaka sår i munnen på hästen.

Hur orsakar en nosgrimma sår i munnen på hästen?? Det är väl snarare fel bett i kombination med felplacerad nosgrimma som kan skada, men jag har aldrig hört talas om att nosgrimman orsakar sår i munnen...

Jo, tyvärr är det så illa att nosgrimman kan ge skador på slemhinnorna då den pressar selmhinnan mot tänderna... :( (har inte hittat på det själv utan är "vedertagen sanning" hos bla T Svensson och A Eriksson)

Kan väl hålla med om att även jag tycket att nosgrimman sitter lite högt... Men ponnyn är jättesöt! :love:

Det hade jag ingen aning om...men trycket från nosgrimman ligger ju på nosryggen och möjligtvis under käken om den är hårt spänd, där finns ju inga slemhinnor som har kontakt med tänderna eller? :confused:

Men på sidorna då? Trycket blir ju runt om, inte endast under och över... lovar att jag har hört detta på föreläsningar, det är ingen "hemmasnickrad" ideologi :)

Nej nej, det var inte så jag menade, jag tror absolut inte du hittat på det! :) Jag blev bara lite fundersam...på min häst trycker inte nosgrimman runt om, där kan man lätt dra ett finger runt om förutom under och uppe på nosryggen, men det kanske är han som är missbildad ;)

Klart du lätt kan dra ett finger där eftersom du har mjuk vävnad, slemhinnor, där. Man ser inte själv att det finns ett problem men ex.v. en hästtandläkare kan se det. Min vänninas häst har permanent ärrvävnad på sina slemhinnor som orsakats av nosgrimma i kombination av eftersatt tandvård.

Jo men jag menar att den ligger ju knappt emot på sidorna, man behöver inte "trycka undan" den mjuka vävnaden för att dra förbi ett finger. Men det var intressant att veta, det är alltid kul att lära sig något nytt :)

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 679
Senast: Claraclara
·
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
688
Senast: ameo
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 050
Senast: snöflingor
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 360

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat