vad tycker ni om detta?

Sv: vad tycker ni om detta?

Hur orsakar en nosgrimma sår i munnen på hästen?? Det är väl snarare fel bett i kombination med felplacerad nosgrimma som kan skada, men jag har aldrig hört talas om att nosgrimman orsakar sår i munnen...

Men du som är så duktig på körning har väl hört att nosgrimma kan skada hästen? Om man har den för lågt ner så kläms kinden ihop och hästen tuggar då på sin egna kind. På innsidan då alltså. Det där med två fingrar var MÅÅÅÅÅNGA år sedan. Det är helt ute nu. Kolla med din hästtandläkare så får du se vad han säger.
Jag både rider och kör mina hästar utan nosgrimma. Jag har sett bilder på skadade kinder och det var inga fina bilder.

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet att nosgrimma i kombination med t.ex fel bett eller dyligt kan skada hästen, eller om den sitter för högt (men då skadar den ju inte hästens mun) Jag brukar inte gå så mycket på vad som är "inne" eller "ute", utan vad som funkar för mina hästar, och jag har inte hört från någon (tränar för duktiga tränare regelbundet...) att nosgrimman numera ska sitta på något annat vis än "vanligt". Då plågar dom flesta som rider islandhästar sina hästar eller? Dom har ju nosgrimman väldigt lågt... Jag som sagt säger inte att jag inte tror på informationen, jag har bara inte hört det innan.

Nosgrimman är ofta en orsak till sår på munnen då folk spänner den för hårt (för att hästen gapar och vill berätta något) Man ska byta nosgrimma ofta så att den inte sitter på samma ställe hela tiden, och det bästa är tydligen en remontgrimma om man får tro tandläkarna. achen är sämst då den sitter över kindtänderna.
min tandläkare har förbjudit mig att ha snokrem på nordisen pga hans låga tandfäste, han får precis plats med ett bett.

Ok, jag hade som sagt ingen aning om det (visste ju så klart att en missanpassad nosgrimma kan skada/skava, men inte på det sättet). Kollade på min idag när vi va iväg och tränade och den ligger inte ens emot på sidorna, bara på nosryggen och under käken. Pratade även med min tränare (som nyligen gått hippologen och tränat hästar på elit-nivå i Tyskland) och hon hade heller aldrig hört talas om detta, så det måste missat vår del av landet ;)

Jag vet att nosgrimma i kombination med t.ex fel bett eller dyligt kan skada hästen, eller om den sitter för högt (men då skadar den ju inte hästens mun) Jag brukar inte gå så mycket på vad som är "inne" eller "ute", utan vad som funkar för mina hästar, och jag har inte hört från någon (tränar för duktiga tränare regelbundet...) att nosgrimman numera ska sitta på något annat vis än "vanligt". Då plågar dom flesta som rider islandhästar sina hästar eller? Dom har ju nosgrimman väldigt lågt... Jag som sagt säger inte att jag inte tror på informationen, jag har bara inte hört det innan.
Islands folk rider med remontgrimma och den är bra för hästar som behöver ha nosgrimma. Jag tycker nog att du skall kolla om det inte finns bättre tränare. För en sådan här viktig sak borde dom veta. Konstigt att dom inte kollar i munnen på tex. dresyrtävlingar mm.

men så får oxå Tyskarna hård kritik av ex tidningen Ridsport för blödande skav av nosgrimmor på deras unghästtävlingar och dylikt. Tysk ridning och hästhållning är under all kritik ibland.

Islänningar har remontgrimma, inte aachennosgrimma. Att ha en remontgrimma är det mildaste, och ibland även det mest effektivaste för att hålla en envis mun stängd. Innan man använder grimma ska man såklart undersöka alla eventuella fel i munnen, ridningen, utrustningen så man inte snör igen bara.

Nu jobbade hon hos en svensk som bor i Tyskland, han tävlar grand prie och är med i svenska landslaget (om jag fattat rätt), annars vet jag oxå att tyskarna inte ligger högt i kurs. Jag säger som sagt inte att jag tror att det är fel (vilket jag skrev från början) jag blev bara så fundersam då min nosgrimma inte ens ligger emot på sidorna, fast den är "ordentligt" spänd.

Islands folk rider med remontgrimma och den är bra för hästar som behöver ha nosgrimma. Jag tycker nog att du skall kolla om det inte finns bättre tränare. För en sådan här viktig sak borde dom veta. Konstigt att dom inte kollar i munnen på tex. dresyrtävlingar mm.

håller med dig totalt, är vi samma människa eller bara brinner för samma sak?
exakt det du skriver har jag med fått lära mig, av Torbjörn lundström och jag håller med dig i allt du skriver, tyvärr verkar så himla få människor veta hur det verkligen ligger det och det är väl därför sveriges få hästtandläkare har fullt upp med att laga blödande munnar:cry:

Ja, stoppa en kokhet potatis i munnen och dra åt ett snöre så får du se hur det KAN vara att vara häst hoss okunningt folk.

Var kan man köpa de där draglinorna?
Som passar till både loksele och enklare bröstsele? :)

Börjes! 181 eller 118 kr om jag minns rätt :)

okej :)

Men nu kostar de visst 1135.00 :O :O

Men går de att använda till enklare bröstsele? :crazy:
Tycker de ser ut som vanliga. Kan ha sett fel :)

Varför skulle de inte gå till enklare bröstsele?

har kollat på dem noga nu och de passar perfekt! :D

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 679
Senast: Claraclara
·
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
688
Senast: ameo
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 050
Senast: snöflingor
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 360

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat