vad tycker ni om denna skritten?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Gullan86

Trådstartare
Skritt :love:

Ser den bra ut? nu är bilden tagen när han går i hagen men jag tycker att man kan se rätt bra endå hur hans fria skritt ser ut eller har jag fel?

skulle vara kul att höra hur ni tycker den verkar av detta fotot och vilken poäng ni skulle ge(svårt när det är stillfoto väl men går kanske endå att ge nåt ca).

vad tycker ni om kvaliteen e den som vilken islänning som helst eller klanske nåt extra? :bump: nyfiken på hur ni ser på skritt och ni har kanske t.o.m några roliga bilder på hästar i dålig skritt och bra skritt(islandshästar helst då).

jag tycker inte denna tråden passar in på gnägg så var vänlig flytta den inte!!! :cool:

Sv: vad tycker ni om denna skritten?

Personligen tycker jag att det är svårt att avgöra om hästen har något övertramp på denna bilden.

/emma

Går inte att avgöra på bild, eftersom man verken ser hur mycket övertramp som hästen har eller bogfriheten i rörelserna.

Bilden var otroligt tråkig och skritten går inte att bedömma i den positionen hästen är i.

Om jag hade sett denna bilden för att ev. köpa hästen hade jag aldrig köpt den. Hästen ser tung, tjock och med tråkiga gångarter. (observera att det är grundat på bilden.)

Om du vill att man skall bedömma utefter bilden hade jag sagt att den är under medel.

/Åsa

Lånar knapp...

Hur ska en bra skritt se ut då? (Gärna bild)

avslapnad, med bra påskjut bakifrån, där hästan trampar väl över dom framhovarnas märken.

okej det var ju tråkigt att höra men jag frågade ju så :smirk:

jag lägger in fler bilder så ni ser flera rörelser av skritten.

ser övertrampet lite bättre iaf

hm ett annat moment

ett till

och detta är en liten gämförelse taget från gångartskolan på Landberga Islandshästars hemsida.(http://www.landsbergaislandshastar.se/)
se skritt avsnittet och läs vad de säger om en bra skritt.

här är en bild på frami från Häringe där han visar bra skritt(enligt hemsidan)

Frami

och gämför då med hästen jag lade in(dock utan ryttare och ej på tygeln)

Skritt

vad tycker ni då?

någon mer med bild på en Bra skritt även en Dålig skritt och gärna Varför?

det ska tilläggas att på en "bedömning"(vet inte om jag vågar skriva namnet på den kända människan som sa det men...) av hans skritt fick han kommentaren: "bra rörelser genom kroppen och bra takt" han har även (när man ser det bättre förstår om det e svårt på bild) ibland t.o.m 2hovars övertramp. på bilderna ser han dock ut att enbart ha "hoven på hoven" avtryck ev lite mer lr hur tycker ni det ser ut?=)

en fråga till dig då...jag hade tänkt att ta bilder idag när jag rider på de olika gångarterna har du något tips på hur jag ska försöka få dom(i vilket moment i varje gångart) så att det blir hyffsat lätt att bedöma dom på bild? om någon vill se vill säga :devil: :smirk:

så kan ni kommentera dom om ni tycker dom är tråkiga ut och om han ser tung/framtung ut. ja han är sommartjock det går inte att trolla bort på bild ;) men det jobbas på :D

Jag håller med de andra som svarar.

För det första är det alltid svårt att bedöma en gångart genom en bild, det blir ju en ögonblicksbild, det är svårt att se hela hästens rörelsemönster.

För det andra är det också svårt att bedöma kvaliten på gångarter genom bilder som tas i hagen, där hästen är utan ryttare, och dessutom där inte hela hästen :smirk: är med eller bilder som är taget från konstiga vinklar.

För att man ska kunna göra en rättvis bedömning av någon gångart och se kvaliten på gångarten så bör man kunna se hästen in action så att säja. Hur bär sig hästen under ryttare? Ser det harmioniskt ut?

Sen är ju det där med övertramp en hel historia för sig.

Hästen kan ju sätta i bakhoven framför framhoven och visst då har den ett långt övertramp, men det innebär inte automatiskt att den vinklar bakbenen och bär sej rätt. För att hästen under ryttare ska få en riktigt bra skritt så måste man ju kunna samla hästen korrekt, dvs få hästen att bära mer vikt på bakdelen.

En kort samlad skritt tex kan innebära att hästen faktiskt sätter i bakbenen mindre långt fram, men i stället att den inte släpper upp frambenen lika fort speciellt innan man kommit riktigt långt i samlingen. Samlingen innebär också att bakbenen hamnar mer mitt under hästens tygndpunkt.....(snurrar jag till det nu? hjälp mej ngn)

Enligt min ringa erfaranhet har oftast hästara ett längre övertramp i skritt på lång tygel (ävennom de går på framdelen)än när de går mer samlat, då steget blir lite förkortat men mer bärigt.

I en bra skritt ska hästen vila på steget när den sätter i bakhoven det vill säja verkligen trampa i och bära sej på bakdelen, då får mna också fina frambenslyft.

med denna utläggning vill jag visa att det blir svårt att bedöma en hästs skrittkvalite enbart genom bilder i hagen.

Skippa tanken på övertramp, för en passtaktig häst kan ha ett övertramp så stort som 2-3 hovar. Det är inget bra riktmärke, tänk snarare undertramp.

Därför är den första bilden inte lätt att bedöma, det skulle vara bra mycket lättare om du satt på i samlad skritt. Då kan man se hästens undertramp, dock ser vi inte rörelserna vilket har stor betydelse för skritten.

men va tusan jag skrev ju ett långt inlägg togs det bort lr? det innehöll bilder på frami och citat från Landsberga Islandshästars gångartsskola.....?????

fasen va konstig för när jag kollar i mina tidigare skrivet i denna tråden(på mitt egna där de står hitta fler inlägg av gullan86) så står det me att jag skrivit fler inlägg men de e borta nu ju????!!!

Det finns kvar! Jag ser det ialafall. För att lättast kunna bedöma en gångart på bild behöver man en sekvens, viket kan vara svårt om man har en "normal" digitalkamera som inte knäpper särskilt snabbt. Bilder som visar en hel serie skrittsteg, tills alla hovar flyttat sig minst en gång. Om du förstår hur jag menar. Med bara en bild visas gångarten bäst när den är uttagen maximalt, i tölt då när ett framben är maximalt högt lyftat. Det är svårt och handlar om timing och träning. :-)

ingen mer som kan vill vågar svara på detta lr bara har en kommentar?

Bilderna är ju såpass kassa att man knappt ser vad som är fram eller bak på hästen.
Helt omöjligt att bedömma ett rörelsemönster från, det är "omöjligt" nog även från ett foto av bra kvalitet.

Svårt att säga något när bilderna är så dåliga att man inte ens ser benen på hästen...

Gullan86, ge dig nu eller håll åtminstone dessa trådarna på gnägg!

I skritt är RÖRELSEN viktig, att den går genom hela hästen på ett samlat, lösgjort och taktrent sätt.

Det kan inte avgöras på undermåliga stillbilder.

Det enda som ses på dina bilder är att din häst har dålig resning och ser framtung ut både i hagen och under ryttare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 229
Senast: skiesabove
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 561
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 284
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka