Vad tycker ni om de här hovarna?

Ställ hästen på plant underlag så är det enklare att se något :)

Men rent spontant, av det jag ser..
Det jag reagerar mest på är att den ser ut att ha en s.k fångrang. Har den haft ett fånganfall för några månader sedan?

Sen ser någon hov väldigt lång ut i tån för att vara nyverkad, den har även sprickor sprickor etc.

Ställ hästen på plant underlag så är det enklare att se något :)

Men rent spontant, av det jag ser..
Det jag reagerar mest på är att den ser ut att ha en s.k fångrang. Har den haft ett fånganfall för några månader sedan?

Sen ser någon hov väldigt lång ut i tån för att vara nyverkad, den har även sprickor sprickor etc.
Tog bara en bild i boxen så blev inte så bra bilder De är de jag tänker själv att hon har haft en fång anfall de va därför jag la ut bilderna för att se om nån annan tycker de. Jag har varit borta i tre veckor o hämtade hem henne idag o märkte då randen. Hon åt nå dåligt i somras o fick fotosensibiltet, sår på alla benen o svullna ben. Satte henne på Hö då o tog bort henne från betet men när jag såg randen så börja jag fundera på om hon fick ett fång anfall samtidigt pga förgiftning. Hon rids ej utan går endast i hagen men märkte inget speciellt med henne då. Hon har haft sprickor i hovarna sen jag köpte henne men de är bättre nu än tidigare. Ska boka tid till klinik o röntga henne.

Fast en sådan rand måste väl inte bero på fång? Det kan ju lika gärna vara något annat som stör/påverkar tillväxten i hoven. En förgiftning borde ju kunna ses på hoven utan att det betyder fång. Min häst har en liknande rand på ena framhoven där han trampade skon snett och fick in hela tåkappan i hoven. Klinikhovslagaren menar att det inte beror på fång utan någon process pga skadan i hoven som gjort att tillväxten ökar. Han skos på klink sen 1,5 år så ett fånganfall hade inte missats.

Randen visar att något stört/påverkar tillväxten. Det kan vara gång, förgiftning, inflammation, trauma etc. Eftersom hästen i somras fick en förgiftning så är det mest troligt den som är orsaken.

Visar hästen inga symptom idag och inte visade fångsymptom då så skulle jag inte oroa mig.

Va tycker ni om d här hovarna? De är verkade för en vecka sedan men ser ni något konstigt med de o vad isf

http://s1378.photobucket.com/user/Stina_Persson/library/?view=recent&page=1

Bilderna är inte särskilt tydliga, men jag tycker ändå att man kan se att allt inte står helt rätt till. Hovarna är ju inte i fint skick, och man skulle behöva lägga upp en plan och medvetet jobba för att förbättra hovarna. Jag hade helst sett att hästen kom iväg till en klinik och fick gås igenom av en duktig hovslagare som kan hjälpa till att lägga upp en bra behandlingsplan för att få ordning på hovarna igen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
6 622
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
4 179
Senast: Takire
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar