Vad tycker ni man ska tänka på???

ghost

Trådstartare
Jag har börjat fundera så smått på att införskaffa en starthäst i stället för att ge mig in på mina evinnerliga långtidsprijekt som ånda bara visar sig ha obotliga sjukdomar. :cry:

Eftersom småpojkarna om några dagar fyller ett och två år är jag ute efter en någorlunda fräsch häst, ca 5 - 7 år, som har lite pengar på sig, kanske runt 100 000 eller uppåt lite beroende på ålder och hur resultatraden ser ut. :crazy:

Har ni några tips och idéer på vad jag ska vara vaksam på när jag kommer så långt att jag ska ut och kolla på/provköra hästar?

Veterinärundersökning är givetvis ett måste för mig...

Vad ska jag kolla extra noga på alltså???

/// ghost

Sv: Vad tycker ni man ska tänka på???

Att den är rättställd och snäll........Sen så tycker jag nästan att du bör ha klart för dig själv vad det är du letar efter, kan aldrig vara lyckat att måsta rådfråga en massa ;)

Startpoängen.... i den penningklassen är det ett måste med ett par hundra poäng!!
För P21 loppen är ju rena elitloppen det körs ju utav H-e i dom... så det är inte "bara" att gå ut i ett sånt sen har man poäng.

Jag kollade på syskonen, avelsindex tycker jag ska hålla sig över 100 om det ska vara ngn ide att hålla på. Visst finns undantagen. Men vill du som jag ut och tävla är det ju inte dom hästarna man ska "leta efter".

Sen kollar du ju igenom dom "populära" Stresspunkterna före och efter provkörningen.

Och framförallt Hästens "inställning" till travandet..
Jag tycker det är roligare när Kapacitet och Viljan finns där.
Inge kul och stå bredvid och hoppas på att loppet inte går för fort... Känslan av att stå där 300kvar och veta att "MIN" häst "kan" vinna bara han travar är det som gjör det värt att hålla på

Hovkvaliten och storlek på kotor framknän tycker jag är viktigt.

m,m,m,m,m,m,m

Skall jag höra av mig om jag "hör" ngt intressant häruppe?
Blir ju erbjuden hästar titt som tätt

brageh skrev:
Att den är rättställd och snäll........Sen så tycker jag nästan att du bör ha klart för dig själv vad det är du letar efter, kan aldrig vara lyckat att måsta rådfråga en massa ;)

Min fråga är vad ANDRA tycker man ska tänka på, inte vad JAG tycker man ska tänka på... Jag har en relativt god "bild" av vad jag ska titta efter men eftersom det finns andra människor med andra erfarenheter än jag på detta forum så tänkte jag att jag kanske kunde utveckla mig själv genom deras eminenta kunnande. :bow:

Inte för att jag behöver alltså, utan för att jag vill. :idea:

Själv har jag aldrig jobbat i proffs-stall till exempel även om jag har varit aktiv i snart 30 år, så jag har ingen aning om om vissa saker kan "mörkas" så att jag går på en blåsning bara för att jag tror alla om det bästa???

Humör och exteriör är givetvis parametrar som ingår i helhetsbilden även om jag kanske inte prioriterar dem så högt som du gör.

ghosts förutfattade mening (kommer nog flera om tråden spinner vidare) : Snälla hästar brukar inte ha rätta viljan... :angel:

ghosts förutfattade mening (kommer nog flera om tråden spinner vidare) : Snälla hästar brukar inte ha rätta viljan... :angel:[/QUOTE]

precis så tänker jag med:smirk:

Ambra skrev:
ghosts förutfattade mening (kommer nog flera om tråden spinner vidare) : Snälla hästar brukar inte ha rätta viljan... :angel:

precis så tänker jag med:smirk:[/QUOTE]

Håller med..
I alla fall när det gäller ston.
AM

Nafayette skrev:
precis så tänker jag med:smirk:

Finns en viss Svart Valack som inte är så där jättesnäll när det är start/Banjobb på gång:p :angel:
Men så fort vagnen kommit på och bettet i mun då slutar han dj_vlas

Så det gäller inte bara ston...

jag tycker jaris svar var bra. men alla kollar ju påolika men det var ett bra svar. själv köpte jag min häst osedd( hae sett henne som föl) men vi hade haft mamman förut och jag köpte henne då jag såg hur hennes storebror såg ut :( som kom in i träning hos en jag "jobbade" hos då. ångrar inte mittköp hon är väl ingen trevlig häst att hålla på med. går till anfall men springa kan hon och viljan finns.

lycka till om det blir av nåt.själv kommer jag väl vilja ha varenda häst jag ser på mitt blivande jobb haha. ;)

Förutom det här med stam, veterinärbesiktning, exteriör, typ av häst osv .....är mitt tips att försöka söka notiser/referat från loppen och även se om det finns videoinspelningar på hästens starter.
På så sätt kan man kanske få en uppfattning om hästens "stridsmoral", rörelsemönster osv :idea:

Lycka till med hästköpet :)

// Suzanne som lyckades köpa ett snällt sto som kämpar tappert i lopp :p

Ska man köpa en starthäst måste väl stridsmoralen vara bra mycket viktigare än stamen? Själv har jag köpt ett antal starthästar i mina dagar då jag är helt ointresserad av unghästar. Min erfarenhet är att det inte spelar någon roll om hästen är efter Pine Chip om den ändå inte vill springa. Däremot har jag haft några trevliga med ostartade mödrar och fädrar som inte gjort många glada i sina liv... Framförallt om man ska ha en valack kan ju inte stammen spela någon roll, om det är en bra häst som gillar sitt jobb?

Viktigast att tänka på när man skaffar en starthäst måste väl vara att den vill springa på banan?

........det var just därför jag tipsade om videoinspelningar och notiser när det gäller starthästar.

Vilka blodslinjer man gillar och vilken typ av häst man vill ha är ju så väldigt individuellt.

Men poängen lär ju försvinna fort som bara den ändå... Så då är jag ju där ändå. Jag måste nämligen köra en hel hög med lopp nästa år :o ;)
Och är det inte så att poängen är det man betalar för på lite äldre hästar???

Hur menar du med knän och kotor? Att de ska harmonisera med resten av benet???

Viljan och inställningen håller jag fullständigt med dig om, det håller jag faktiskt högre än avelsindex. Det händer så mycket runt omkring hästarna som faktiskt kan påverka index.

SP är intressant... Jag kan ta lite mer spänningar om jag kollar på en omasserad häst mot en som ska ha fått massage, men var sätter man gränsen tycker du? Och vad får man "räkna med" om man kollar på en häst som är i tävlingskondis?

Jag köpte hästen på min avatar osedd...

Hon var skev i framstället, hade veka kotor så att hon trampade igenom och blev 152 cm hög efter icke gdk hingst.

Det är det bästa köp jag någonsin gjort... :love: :cry:

Bra idé...

Om det är nån kusk som kört mycket (om nu inte tränaren kör själv) kan man ju ringa till den också.

Jag har ju inte tänkt att svara på annonser utan låta djungeltelegrafen jobba...

Och blodslinjerna är ju skitsvårt att veta vad man vill ha eftersom man så klart inte testat så mycket...

Tänka, tänka... Blaze Frost och Doctor Rodney (som tonåring), Tangens :eek: , U.S. Happy Crown, Florida Sun :o , Aspirant Nibs, Shing Noon :love: , Meadow Gallant, Callit, Shibur, Super Arnie och Peace on Earth. (Den sistnämnda dock bara i skritt de tre första gångerna han var i vagn)

Senast ändrad:

En liten detalj som du med all sannolikhet redan tänkt på är ju varför ägaren säljer hästen (fräsch starthäst med mycket poäng........):angel:

Tja, man kollar ju på raden och hur den ser ut och ifall den startat nyligen. är raden hygglig och den nyss har startat så är det ju inga större fel på den anser jag. är det däremot många månader sen den har startat är det ju självklart att nåt är fel och sen är det ju alltid säljaren som i princip kan hitta på vilken orsak som helst till varför hästen inte startat. En häst som regelbundet kan göra 15-20 starter/år är ju en bra häst. är det däremot en häst som startar sporadiskt eller har gjort typ 20 starter och är 8 år kan man ju räkna ut att den är skör som porslin...

Sen brukar jag ju också säga att man säljer ju inte en guldgruva billigt, då är det något som är fel:smirk: sen brukar jag också säga att man kan gärna köpa en häst som det är något fel på...MEN, det ska vara ett fel som går att rätta till vilket kanske inte är så lätt alla gånger...

Personligen har jag blivit mycket bättre på att handla häst;) förut trodde jag att jag var en gud och skulle få varenda knäckt avläggare och trashank att bli en stjärna:o har insett att det inte alltid är så lätt och det är också anledningen varför de är till salu:D Jag testar gärna en sån kuse men under en väldigt begränsad tid. Får jag inte ett framsteg, i princip, direkt så ger jag upp.

Sen kan man ju också ha väldigt mycket tur ibland även om det är sällsynt. jag har två rätt bra exempel de senaste åren och det var först en 10-årig snabbloppare som var mer än slut och inte hade gjort någon glad de senaste åren som köptes för några futtiga tusenlappar att betäcka sina egna ston med. Den nya ägaren lämnade in den till oss i träning och blev väldigt "utdömd" på grund av det. Hästen gick som en skållad förra säsongen och vann 3 lopp och var två i V75 och fyra i finalen. Han gjorde sin bästa säsong som 10-åring och tjänade en tvåhundring, satt flera nya rekord och det var väldigt kul...Och så i år denna femåring som inte heller hade gjort någon glad och inte tjänat särskilt många kronor. Hon har gått som en tiger i år, på 18 starter har hon varit bland de tre 13 gånger varav vunnit fem lopp och det är starkt:bow: Hon kostade fem tusen...:D ;)
mvh jesse

Det finns ju miljoner saker att tänka på... :D

Min tanke är en proffstränad häst som springer in lite pengar "nu och då" utan att för den skull vara superbra.

Säg en häst som sprungit in ca 50 000 förra säsongen som exempel? Den måste ju ändå vara en duktig förlustaffär för ägarna? Så att de ledsnar på kusen och lägger ner eller skaffar en ny och fräsch och börjar drömma om miljonerna igen.

För mig är ju en sån häst rena "kanonen" efter de senaste åren. :crazy:

Målet är att köpa nån som det är "lagom" fel på. Sen så har ju jag världens otur så jag får säkert tag i en kuse som tycker det är as-bra att stå på banan och pest att komma till mig med min träningsfilosofi... :devil: Men den som lever får se...

Ja, det är bra! En häst som ska löna sig att ha i träning ska springa in bra med kulor under ett år och precis som du säger att om den tjänar 50 så är det en riktig förlust för ägaren. Just sådana hästar brukar vara relativt billiga också för med tanke på vad det kostar om dagen att ha dem i träning så kan de nästan vara villiga att ge bort dem bara de blir av med den så kallade utgiften.

Och en häst som man har själv till självkostnadspris som springer in 50 loppor håller ju de andra "lössen" i stallet med havre också:D .
det låter som en mycket bra ide, tycker jag..
mvh jesse

Liknande trådar

Distans Det finns säkert de av er som har åsikter om varför en del av dessa saker hände och hur man hade kunnat undvika dem. Men å andra sidan...
2
Svar
24
· Visningar
3 380
Senast: Madde71
·
Trav när man INTE ska göra det??? Ni som varit med på forument länge minns kanske när jag skulle hjälpa min kompis som skulle jobba...
Svar
9
· Visningar
1 451
Senast: jari
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 729
Senast: ako
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur