Vad tycker ni? *lite konstig tråd kanske*

Daimie

Trådstartare
Jo, jag har börjat känna det mer och mer att min häst och jag verkligen inte fungerar när det kommer till att jobba på bana eller volt. Det känns som om luften totalt går ur oss. Jag är en värdelös ryttare och hästjäkeln vill ingenting typ;). Funderar nu på att försöka träna mer på det sättet vi båda tycker om. Långa skritturer på varierande underlag, backträning, lyfta på benen på knaggliga skogsstigar. Hon kan gå i en fin och trevlig form när vi är i skogen, då hon tycker att det är roligt. Hon fullkomligt älskar att tävla och träna distans, är då verkligen i sitt esse:). Funderar på att köra in henne nu innan snön kommer också så vi får ytterligare ett komplement.

Nu till frågan räcker denna form av träning eller måste vi försöka oss på dressyren och de högre skolorna för att gymnasitisera hästen på ett optimalt sätt? Jag känner att jag som ryttare inte räcker till, blir bara ledsen och upprörd när det inte fungerar. Det är kanske bara att acceptera vad min häst tycker om att göra och göra det på hennes sätt.

Sv: Vad tycker ni? *lite konstig tråd kanske*

Är det distans ni vill göra behöver du inte sitta o plåga er på ridbanan. Det räcker med gymnastik o lösgörande i skogen.
// Linda

Jag hade en häst en gång. Trevlig på alla sätt och vis...men fullständigt hatade att ridas på ridbanan. I skogen var han toppenglad och funkade hur bra som helst. Jag sålde honom för att han som sagt inte gillade att ridas "i cirklar". Efteråt när jag flyttat hem till Sverige och kommit i kontakt med distansridning kan jag inse vilken pärla till häst jag haft.Jag har mer än en gång önskat att jag haft Finny med mig hem. Hästar är ju personligheter och har tycke och fallenhet för olika saker.Precis som vi människor antar jag...Själv är jag inte ett dugg road av typ "Friskis och svettis" gymnastik men mocka skit och rida i skogen fungerar utmärkt för att hålla mig igång.:rofl:

Vilka härliga svar! Känner mig helt klart mer inspirerad av era ord!

Strunta i banan! Det ska vara kul för er båda och det du tränar i skog och mark duger precis lika bra som i voltarbete - kör på du!

Min förra distanshäst rullade sig bara om han kom in i ett ridhus - förstod inte nåt vad det handlade om *skratt*

Är det distans ni vill göra behöver du inte sitta o plåga er på ridbanan. Det räcker med gymnastik o lösgörande i skogen.
// Linda

Håller med Linda, även om jag själv tycker att det är kul att rida på ridbanan. Men man måste inte vara på ridbanan för att stärka hästen. Fast om hästen dör på ridbanan kan man ibland behöva fundera lite hur det står till. Är det ryttaren som är fantasilös och inte gör det varierande och kul, eller gör det kanske ont att gå på volt?

Voltarbete ser jag som ett sätt att kolla upp läget. Fast det går ju kanske lika bra på longerlina några varv åt varje håll.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Mina första tankar var att hon hade ont någonstans så jag har varit noga med att kolla upp det. Jag har arbetat på volt både för instruktör och själv och tror att jag har ett relativt varierat sätt. Det är precis som att hon blir supernageativ så fort vi rider på bana. Tråkigt men det är kanske bara att acceptera att det helt enkelt inte är hennes grej. Jag själv tycker att det är roligt att hålla på med lite finlir. Gärna skritt och jobba i sluta, öppna. Påbörjade spinn ockå innan jag kände att vi inte kom längre...

Jag har inte alltid tillgång till ridbanor, ridhus e dy. Men, eftersom jag har tillgång till åkerbitar, kan jag träna mina hästar såsom jag rider på bana. Jag brukar börja med en skogspromenad, lite galopper e dy, för att på så sätt få bort det negativa med att träna på spår. Då kör jag lite grann (volter, rakt spår, förflyttningar etc) och när jag känner att det känns bra, slutar jag.

Jag har dessutom för mig att Ulla Håkansson ofta tränade "ute i skogen".

Det finns en sak till : Om du som ryttare inte tycker det är kul att rida dressyr eller markarbeten, så tycker inte hästen det är kul heller.

Lycka till

Trivs ni inte på banan så skippa det. Det mår ni nog bäst av. //bonny.

Tack så mycket för stödet. Man får mycket mer inspiration igen!

Med min förra distanshäst så red jag knappt nån utpräglad distansträning eller var på en ridbana för den delen heller. Han gick i en stor hage (10-15 hektar) dygnet om, året om med unghingstar som satte fart på honom för jämnan. Sen klättrade vi mycket, snöpulsade när det gavs tillfälle, red i skogen där det inte fanns stigar och dressyr på vägarna. Hoppade småhinder och hade roligt :) Men så var han en färdigtränad ringräv också ;)

Jag tycker gott du kan träna rakriktning och dressyr på vilka vägar som helst, klättra mycket, gör halvhalter backarna, gör sidvärtes övningar uppför och nerför, och hitta på lite roliga saker, sicksacka mellan träd, trava på längre tyglar där det inte finns stigar och hästen måste jobba för att se sig för t.ex. Endast fantasin sätter stopp :)

Med min förra distanshäst så red jag knappt nån utpräglad distansträning eller var på en ridbana för den delen heller. Han gick i en stor hage (10-15 hektar) dygnet om, året om med unghingstar som satte fart på honom för jämnan. Sen klättrade vi mycket, snöpulsade när det gavs tillfälle, red i skogen där det inte fanns stigar och dressyr på vägarna. Hoppade småhinder och hade roligt :) Men så var han en färdigtränad ringräv också ;)

Jag tycker gott du kan träna rakriktning och dressyr på vilka vägar som helst, klättra mycket, gör halvhalter backarna, gör sidvärtes övningar uppför och nerför, och hitta på lite roliga saker, sicksacka mellan träd, trava på längre tyglar där det inte finns stigar och hästen måste jobba för att se sig för t.ex. Endast fantasin sätter stopp :)

Precis!
Du har nytta av en lyhörd/lydig häst men inte av alla de bulliga musklerna du får på hästen om du sitter och harvar på dressyrbanan i timmatal.
Som distansryttare så önskar du dig väl lång slanka muskler????

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
16 148
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 495
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?