Sv: Vad tycker ni jag ska göra?
Jag har haft otur med fodervärdar men jag har också haft tur.
Den senaste som lånade mitt avelssto fick div information. Bla att denna skulle stå för Alla kostnader utom livförsäkringen.
Detta stod i vårt kontrakt. Hästen hämtade de hos en fodervärd i grannbyn som haft henne på betäckning men hon tog sig inte. Jag bodde då ca 3 timmar från fodervärden men informerade henne om att jag sökte jobb söderut. All vår kontakt sköttes via sms eller mail eftersom hon hade telefonfobi. Det var helt ok för min del eftersom jag själv har tinnitus och hör dåligt i telefon.
Jag kunde inte åka och hälsa på hästen själv eftersom jag flyttade långt söderut. Hade ut en tjej som kollade till henne en gång men då var hästen så fluffig att hon knappt kunde se om den var mager eller ej (det var vinter så det var fullt naturligt).
Efter ca 3 år sa fodervärden själv upp kontraktet. Då ansåg de att eftersom jag ju flyttat, "var det verkligen rimligt att de skulle betala hela transportkostnaden själv!?! Speciellt när de hämtat hästen i grannbyn!"
Jag påpekade att kontraktet sade att de skulle stå för alla kostnader i samband med hästen men erbjöd mig att ta hem hästen nästan ett halvår innan jag behövde.
De skickade hem hästen och hem kommer en
nyverkad häst med hovsprickor, höga trakter, långa tår, utflutna sidor på alla hovar, olika höjder på trakterna...
Och underviktig med förskräcklig överlinje. FV kallade henne omusklad...
Hon hade mage undertill men i övrigt var hon mager.
Hästen spottade ut bollar och plaskade med vattnet fram och tillbaka när hon åt. De påstod att hon lärt sig det av sin hagkompis och att de aldrig sett henne spotta ut höbollar. Jag påpekade att mager, spotta höbollar och att plaska runt i vattnet med munnen är tecken på tandfickor. De nekade och påstod att "de hade haft en kompis ut och kika på munnen och den hade minsann inte sett något!"
Enligt kontraktet skulle fodervärden stå för veterinär vid behov och enligt mailkontakt innan dne kom hem så hade hästen mått sååå bra.
Snart efter hemkomst slutade hästen med att kasta ut höbollar och plaska med vattnet. Hon gick upp kraftigt i vikt och ser idag rätt så ok ut.
De hade fodrat henne med "ekologiskt hö" vilket nog var en godhjärtad tanke men rätt korkat då fv uppenbarligen använt ett för dåligt hö och inget kraftfoder till det.
De hade använt sig av en kvinna som påstod sig vara hovslagare, min egen hovslagare skakade bara på huvudet och påpekade att det var denna kvinnas dåliga jobb som inte bara skapat hovsprickorna (som gick från kronrand till marken) utan dessutom underhållit dom!
Jag kollade upp den de haft till hovarna och det visade sig att denna var ökänd för att vara dålig på mer än ett sätt! Hade jag tänkt på det tidigare hade jag såklart sett till att be om att få hovslagarens namn och kolla upp denna innan de började använda henne. Nu i efterhand vet jag att jag ska göra det om jag någonsin igen sätter ut en häst på foder (knappast troligt).
Min hovslagare ansåg att hästen inte blivit verkad på flera veckor. (Långt över tiden gången).
Nej de får inte några bra referenser från mig iallafall...