Vad tycker ni jag ska göra?

Sv: Vad tycker ni jag ska göra?

Jodå det är jättetydligt och dessutom står det att hästen inte får ridas utan skor och hovslagen ska tas ut omg vid tappskor. Efter koll med hovis så skoddes när 10 veckor hade gått denna gång. Och jag vet de ridit honom under tiden..

Så otydlig har jag inte varit.

Jag ifrågarsätter inte tydligheten i vårt kontakt för det är glasklart jag ifrågasätter bara folks attityd och respekt mot hästen och ägaren.

Jag vet inte men jag kanske är uppfostrad helt annat men om jag lånar något så är jag rädd om det och kanske är jag dum som förväntar mig att andra ska vara det. Som sagt jag ska prata med dem och ge dem en sista varning.

TA HEM HÄSTEN OCH HITTA EN SERIÖS MÄNNISKA!

Jag lånade ut min unghäst med vissa krav i kontraktet. Tjejen som lånade min häst misskötte varje punkt i kontraktet och lite till. Jag fick nog och tog hem hästen igen. Nu är han på det bästa av hem där allt sköts som det skall.
Inga hovar ingen häst! Förstör dom hovarna på din häst kan det ta väldigt lång tid att få ordning på dom igen och 8 veckor mellan skoningarna är ju absolut inget konstigt krav. Mina skos på 5 till 6 veckor. Vänta inte tills det blir försent.

Lycka till!

Jodå det är jättetydligt och dessutom står det att hästen inte får ridas utan skor och hovslagen ska tas ut omg vid tappskor. Efter koll med hovis så skoddes när 10 veckor hade gått denna gång. Och jag vet de ridit honom under tiden..

Så otydlig har jag inte varit.

Jag ifrågarsätter inte tydligheten i vårt kontakt för det är glasklart jag ifrågasätter bara folks attityd och respekt mot hästen och ägaren.

Jag vet inte men jag kanske är uppfostrad helt annat men om jag lånar något så är jag rädd om det och kanske är jag dum som förväntar mig att andra ska vara det. Som sagt jag ska prata med dem och ge dem en sista varning.

Jag håller med dig, man är rädd om sina egna saker men ännu mer rädd om andras.
Jag försöker att lämna tillbaka saker i bättre skick än de var när jag fick låna saken.

Men jag kan ändå inte sluta fundera på om det verkligen är glasklart, eller om det bara är DU som tycker det är glasklart?
Många saker är ofta glasklart för oss hästägare men inte för andra..
Så innan du hetsar upp dig är det väl bättre att se om din fodervärd tolkar kontraktet lika glasklart som du?
Om denne nu är väl medveten om att denne person inte följer kontraktet som du vill ja då är det väl läge att byta ut fodervärden men det kan faktiskt vara så enkelt att ni tolkar olika.

Försök att få tag på dem via telefon och be om att få komma och hälsa på hästen. Förklara för dem en gång till att hästen kräver sin hovvård och varför. Är de nya i hästvärlden så får man ha lite tålamod, dela med sig av sin kunskap och ge dem en ny chans. Be din hovslagare predika lite för dem nästa gång så kanske det går in :)

Om de fortfarande inte skärper sig hade jag sagt till på skarpen att hästen åker hem igen om de inte skärper sig och tar det seriöst. Det är ju faktiskt något de skrivit under på och fått förklarat för sig ifrån början!
När går kontraktet ut?

Jag har själv lånat ut en häst på foder och till en början flöt allt fint, men snart började de rucka på vårt kontrakt och göra på "sitt" sätt. Jag var dit och försökte få till en kommunikation, men de var helt oförstående. Jag försökte då avhjälpa felen som uppstått och förklara och vara behjälplig, men rätt snart förstod jag att de verkligen TRODDE att hästen var DERAS. De blev mer och mer irriterade att jag "lade mig i". Jag är ledsen, men så länge de inte köpt och betalat för hästen så är den min. Och som min så är jag ytterst ansvarig för hur den har det. Det är mitt samvete också. Inte bara fodervärdens. Jag är införstådd med att de naturligtvis vill göra en del på sitt sätt. Och det är ok. Alla hästmänniskor gör inte så samma sätt. Så länge hästen mår bra har jag inga problem med det. Nu mådde inte hästen bra. Den hade dåliga hovar fram och precis som du så hade vi kontrakt där det stod hur ofta och hur den skulle skos. Inte vet jag hur andra är funtade och vad som krävs för att det ska vara glasklart, men vi satt ner tillsammans och skrev och TROTS detta så verkade de inte fatta.
I just deras fall förstod jag snart att de inte hade råd att ha häst. Många tror att det dyraste är att köpa den. Nope, det dyraste är att sköta den! Och skor, det tillhör bland det dyraste... :(

Kanske det är så i detta fallet med att de "prioriterar" bort skor då det ofta rör sig om en ganska stor summa som ska betalas vid ett och samma tillfälle? Kanske de hoppas att hästen ska klara sig på längre intervaller och därmed kan de spara lite pengar? Trots allt så är inte hästen deras och hade jag varit du så hade jag pratat med dom, gett dom EN chans till, sedan hade jag tagit hem hästen direkt!

Att de inte svarar på ditt sms tar jag som en klar signal att de fattat att de gjort fel och därmed (förhoppningsvis...) skäms. Annars är de rejält omogna om de tar ett sms från hästägaren så illa att de blir tjuriga...?

Fungerar allt annat med fodervärdarna?
Kan du inte bestämma med dem och hovis (hovis lät ju ganska engagerad i hästen) att de bokar en ny tid med lämplig intervall när hovis är och skor? Då kanske det är lättare att få rätt tidsintervall?

Så gör alltid stallägaren med vår hovslagare. Det kanske är lättare att tiden plötsligt går förbi om man inte har ett datum bokat redan?
Om du trivs med dem i övrigt kanske det är ett sätt att komma runt det här problemet? :)

Kan tillägga till alla er som påstår att det inte gör något om de finns en lös sko eller en häst utan en sko av fyra.

Våran foderhäst, eller syrrans.
Han har gått med skor sedan han var 2jävla år. Aldrig någonsin varit utan skor.
Vi måste sko honom var 7de vecka, efter det blir de lösa och han tappar de jävligt fort såfort de börjat klinga.. Kan inte ens gå någon timme i hagen med en sko som sitter pyttelite löst.
Jag vet, låter väldigt överdrivet, men det är det verkligen inte. Så fort han tappar en sko så börjar han halta - på alla underlag. Även om han går utan skor bak ex om man drar bort den ena.. Han är vääääldigt känslig!
Hans hovar, vi skulle enl. ägarens och hovslagaren p.ga den dåliga kvaliten pröva att låna honom gå utan skor så hans hovar fick vila lite från sömmar och skor efter 20 år..
Men ikke, samma dag ett par timmar (vi säger 5-6timmar) så är hästens hovar, alla fyra sönder längst ut. Hovslagaren säger att han måste stå på box ca 3 veckor SOMMARTID så de får växa ut och så han kan ta på ett par nya skor.. Vi skulle inte motionera han utanför stallet (grus) för de gick sönder direkt.

Efter 20 år med skor (22åring) så kan det faktsikt gå sådär...
Han är känslig när de verkar också.

Nej, det är inget fel på hästen. Bara förstörd p.ga att uppfödarna satte på honom skor väldigt tätt och så när han var snart 2år fyllda...

Jag håller faktist med TS i denna fråga ang vad som kan hända med skor och tåkappor.

Förvisso har det aldrig hänt för min del, speciellt svårt de senaste åren då jag haft barfotahästar. ;)
Däremot har sett mer än en gång hur en lös sko (på andras hästar) inneburit att tåkappan åkt in i hoven på hästen. Tom hos en nyskodd häst (leran sög så hårt i marken att skon lossnade).

Jag har sett hästar slita sönder sina hovväggar för att de klivit på en lös sko. Dock låter det nog allvarligare än det är, "slita sönder hovväggen" innebär att det lossnar en flik på kanske 3x3 cm och det låter inte mycket men kan se stort ut på en hov.
Det beror lite på hur lös skon är och hur många sömmar som sitter i väggen.

Om det är onyttigt att rida med bara en sko på ett benpar beror på vem du frågar. Frågar du vissa tränare så är det en dödssynd och det beror också på Hur man rider. Galoppörerna jag red för ngt år sedan (arbete) var det en dödssynd att rida med en tappsko, på banan men inte på fälten. Detta då banan var hårdare medan fälten var mjuka.
Och frågan är ju om fv är så pass ansvarsfulla att de rider på korrekt underlag om de har en tappsko på hästen?

Vad tycker du att de ska svara på ditt SMS, då? Skriva ett långt och ursäktande SMS tillbaka?

Riskerna med att rida med lös sko, beror väl ändå på HUR lös skon är? En sko som klingar lite och går att rucka lite, är väl knappast så farligt. En sko som sitter fast med ett par söm och slänger hit och dit, är ett stort problem.
Rida med tappad sko behöver inte vara något problem alls eller kan vara ett jätteproblem beroende på underlag och innehåll i ridningen.
Har faktiskt aldrig varit med om att tappsko eller att rida med lös sko per se har inneburit söndertrasade hovväggar med omöjlighet att slå i ny söm. Men det förekommer säkert.

Jag har haft otur med fodervärdar men jag har också haft tur.

Den senaste som lånade mitt avelssto fick div information. Bla att denna skulle stå för Alla kostnader utom livförsäkringen.
Detta stod i vårt kontrakt. Hästen hämtade de hos en fodervärd i grannbyn som haft henne på betäckning men hon tog sig inte. Jag bodde då ca 3 timmar från fodervärden men informerade henne om att jag sökte jobb söderut. All vår kontakt sköttes via sms eller mail eftersom hon hade telefonfobi. Det var helt ok för min del eftersom jag själv har tinnitus och hör dåligt i telefon.
Jag kunde inte åka och hälsa på hästen själv eftersom jag flyttade långt söderut. Hade ut en tjej som kollade till henne en gång men då var hästen så fluffig att hon knappt kunde se om den var mager eller ej (det var vinter så det var fullt naturligt).

Efter ca 3 år sa fodervärden själv upp kontraktet. Då ansåg de att eftersom jag ju flyttat, "var det verkligen rimligt att de skulle betala hela transportkostnaden själv!?! Speciellt när de hämtat hästen i grannbyn!"
Jag påpekade att kontraktet sade att de skulle stå för alla kostnader i samband med hästen men erbjöd mig att ta hem hästen nästan ett halvår innan jag behövde.
De skickade hem hästen och hem kommer en nyverkad häst med hovsprickor, höga trakter, långa tår, utflutna sidor på alla hovar, olika höjder på trakterna...
Och underviktig med förskräcklig överlinje. FV kallade henne omusklad... :eek:
Hon hade mage undertill men i övrigt var hon mager.
Hästen spottade ut bollar och plaskade med vattnet fram och tillbaka när hon åt. De påstod att hon lärt sig det av sin hagkompis och att de aldrig sett henne spotta ut höbollar. Jag påpekade att mager, spotta höbollar och att plaska runt i vattnet med munnen är tecken på tandfickor. De nekade och påstod att "de hade haft en kompis ut och kika på munnen och den hade minsann inte sett något!" :eek:
Enligt kontraktet skulle fodervärden stå för veterinär vid behov och enligt mailkontakt innan dne kom hem så hade hästen mått sååå bra.

Snart efter hemkomst slutade hästen med att kasta ut höbollar och plaska med vattnet. Hon gick upp kraftigt i vikt och ser idag rätt så ok ut.
De hade fodrat henne med "ekologiskt hö" vilket nog var en godhjärtad tanke men rätt korkat då fv uppenbarligen använt ett för dåligt hö och inget kraftfoder till det.

De hade använt sig av en kvinna som påstod sig vara hovslagare, min egen hovslagare skakade bara på huvudet och påpekade att det var denna kvinnas dåliga jobb som inte bara skapat hovsprickorna (som gick från kronrand till marken) utan dessutom underhållit dom!
Jag kollade upp den de haft till hovarna och det visade sig att denna var ökänd för att vara dålig på mer än ett sätt! Hade jag tänkt på det tidigare hade jag såklart sett till att be om att få hovslagarens namn och kolla upp denna innan de började använda henne. Nu i efterhand vet jag att jag ska göra det om jag någonsin igen sätter ut en häst på foder (knappast troligt).
Min hovslagare ansåg att hästen inte blivit verkad på flera veckor. (Långt över tiden gången).

Nej de får inte några bra referenser från mig iallafall... :crazy:

Senast ändrad:

Personligen tycker jag att sms är lika bra sätt att kommunicera som att ringa. När någon skickar ett sms till mig har jag det nedskrivet och kan gå tillbaka och kolla Igen vad personen sa till mig! Jättebra. Men det beror nog lite på hur man ser på smsandet idag. Är man "gammelmodig" ;) och anser att det är som när telefonen kom, "upprörande att ta ngt via telefon för man kunde ju gå över till personen och prata med dom!" ja då förstår jag att man inte vill smsa. Men helt ärligt är sms ett bra sätt, det dokumenterar. Att de inte svarar tar jag som att de vet att de gjort fel och skäms.

Om du är nöjd med dom i övrigt så föreslår jag att du är den som ringer ut hovis och de betalar. Sen får de vackert ta den tid de får, eftersom de inte skött hovarna korrekt.

Men ett varnande finger, slarv på detta sätt kan innebära att de slarvar med annat också. Eller så är de som mig och, ibland, inser dagen efter att en räkning skulle betalats att aj då... den skulle betalats och så betalar jag, fast en dag sent.

Jag förstår inte varför du får rådet att "släppa kontrollen" eftersom de är din häst, du som kommer få hem den igen och du som kommer stå med eventuella problem som fodervärden skapar! Nej "släpp inte kontrollen", det är bara korkat.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 271
Senast: Djurvän
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 243
Senast: mackan
·
Hästvård Ja, min fråga är då hur man märker om hästen är öm i bakhovarna? Hästen är ett 7-årigt halvblod som aldrig har haft skor bak. Han hade...
Svar
12
· Visningar
2 386
Senast: Aionee
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 899
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar