Vad tycker ni jag ska göra?

B

Bombom

Jag har en häst utlånad på foder. När jag lånade ut hästen så var jag jättenoga med att påpeka att jag är jättenoga med hans hovvård och att de bara får använda sig av min hovslagare och att de måst sko honom inom max 8 veckor och givetvis ännu tidigare om det behövs. Jag lämnade honom nyskodd och första skoningen de skulle boka in ringde de försent så hästen hann tappa en sko (de red trots att den suttit lös och eftersom skon har tåkappor så kunde det gått illa) detta fick jag reda på när de försa sig att ja den satt lite löst i veckan.. jag sa då till dem att så här får de inte göra men tänkte att de är rätt nya på det här med att ha häst så jag hade överseende med det.

Men nu skulle skoning nr 2 varit gjort i början av december men jag fick igår reda på av min hovslagare att han förra veckan hade varit ute och skott hästen och som han sa det såg inte bra ut. Skorna var så slitna att bägge bakskorna hade trillat av och bara sömmarna satt kvar :mad::mad:

Va fan jag blev så arg när jag hörde det att jag skickade iväg meddelande till bägge två som har hästen. Jag skrev att jag har som krav att de skötte hans hovvård och han ska skos regelbundet innan skorna trillar av. Skrev tydligt och klart så de skulle förstå att jag ser allvarligt på det. Men inte ett ljud från dem har jag hört absolut ingenting.

Jag känner mig så dum jag har varit så snäll mot dem och lånat ut en jättefin häst jag har ställt upp och kört hästen till dem jag har tom hjälpt dem hämta hö till hästen utan ett tack, jag har klippt hästen åt dem men inte ett ljud ifrån dem. Jag ser hästen varje dag så jag ser ju att han får mat och dyl men mitt förtroende för dem har sjunkit totalt.

Fortsätter det så här så kommer jag givetvis att ta tillbaka honom men frågan är ju varför svarar de inte? jag hade skämts ihjäl om jag lånat en häst och inte följer de regler ägaren sätter och sedan blivit påkommen. Jag fattar inte vad det är för fel på folk man läser ju hela tiden om folk som skiter i sina foderhästar HELA tiden. Finns det någon fodervärd som misskött sig som vågar svara på varför man gör så här :devil:

Sv: Vad tycker ni jag ska göra?

De kanske inte svarar för att de inte vet vad de ska svara?
Ring eller åk dit och prata med dem! Åker du dit kan du ju även passa på att kolla hovarna.

Hovarna vet jag ju att de är fixade nu men jag ska dit i veckan ändå och se om jag får tag på dem. Jag vet att han får mat och motion och den biten är jag nöjd med men jag fattar inte varför man inte kommunicerar med den man lånat hästen av.

Det är inte så att det är en häst som det är svårt att hitta ryttare till snarare tvärtom hästen är en väldigt bra häst och om de inte vill eller kan så har jag inga problem med att hitta ny fodervärd (har tom spekulant men vill ej sälja nu).

Och jag vet att de gillar hästen mycket, borde man inte vara rädd om kontakten med ägaren då?

Jag blir inte klok på folk helt enkelt :confused::confused:

För mig var det tvärtom , jag lånade ett jättetrevligt sto , ägarna kom nästan aldrig ut , fick själv ringa o be dom komma , suck . men jag tycker du stämmer träff med fodervärdarna , pratar lugnt o fint , kanske kan ni rätta till ert förhållande eftersom du tror att hästen mår bra och vill ha kvar den där. Förklara igen varför det är så viktigt med hovslagaren ( ingen hov - ingen häst )

Och jag skulle bli jäkligt förbannad om jag fick sms om någon har åsikter om mig. Stå för vad du tycker och ta diskussionen face to face istället. Det förmildrar inte att fodervärdarna inte följt dina krav dock. Men arga sms skulle inte jag heller svara på tror jag.

Sms:et var inget argt sms utan jag skrev bara att hovis talat om för mig att hovarna behövs skötas bättre... jag behärskade mig och skrev ett sakligt sms inget annat. Det var inga åsikter om dem som person det var fakta om hästens hovar och om vad vi kommit överrens om. Åsikter är om jag hade skrivit att de var dumma i huvudet.

Ursäkta. det blev långt

hade en jättefin häst på foder :) jag fick dock inte jättemkt reglar men ägaren ville att jag skulle träna och ev tävla. Hon hade även lite ömtåliga hovar och skulle gärna skos var 6 vecka under sommaren. vilket vi skötte. hon tappade någon sko men då kom hovslagaren och fixade till det.
det blev inte mkt träningar för hästen hade en infekterad blåsa som kom tillbaka tre gånger :mad: + skar sig i hagen ordentligt. ( gick bara på en inhägnat fält. )
Så vet inte om jag misskötte mig men hade ändå lite dålig samvete för hon vilade mkt och tappade lite muskler.

hade henne från juni till november då hon dog av en penicillinchock, på grund av blåsan som skulle läka någon jävla gång. :mad:

Dagen innan hon dog pratade vi ( ja + ägaren) om andra behandlings sätt, kom fram till att om hon skulle få tillbaka den skulle vi reda ut vad detta var för något. ta lite prover och undersöka detta ordentligt men så långt hann vi inte.

Men jag brydde mig om denna häst!! och även om jag hade henne på foder var hon som min egen och tog hand om henne precis som jag hade gjort om jag hade ägt henne!
Sen är hästar mitt liv!

Det låter som de två som tar hand om din häst inte vet hur det är att ha häst. De försöker kanske men har inte erfarenheterna, det hade inte jag heller när jag fick min första ponny på foder.

Men bestäm träff med dem som någon annan här skrev och gå igenom vad som gäller! men förklara, skäll inte :) Sen kom jag och tänka på hur gamla är de? Prata med föräldrarna kan vara smart om de är något yngre. ??

kan tyvärr inte svara på varför de inte sköter sig ordentligt.

men jag fattar inte varför man inte kommunicerar med den man lånat hästen av.

Och jag fattar inte varför man som hästägare inte kommunicerar på ett vettigt sätt. :angel:
RING eller prata face to face, hur svårt kan det vara.?!
Ett sms i det där läget hade jag också totalignorerat om jag vore fv.

Sen är det knappast någon katastrof att rida med en sko som sitter lite löst, och att sömmarna sitter kvar om hästen slitit av sig skon är knappast något konstigt.

Grejen med hästägare som lånar ut hästar - enligt min erfatenhet (inte egna foderhästar, utan andras) - är att de inte kan släppa kontrollen. Lånar man ut hästen så måste man faktiskt släppa på kontrollen lite och insé att man inte har huvudansvaret över hästen längre.
Sen ska såklart hästens hovvård skötas, men ibland går inte allt helt perfekt.
Kanske hovslagaren inte hade haft någon annan tid som passade just den här gången?! Det kan ju funnits en anledning liksom. Man måste tänka efter och prata innan man blir arg och hugger.

Sen förstår jag inte varför folk inte bokar in nya tider direkt med sin hovslagare. Det har jag (hon) alltid gjort :p

Sms:et var inget argt sms utan jag skrev bara att hovis talat om för mig att hovarna behövs skötas bättre... jag behärskade mig och skrev ett sakligt sms inget annat. Det var inga åsikter om dem som person det var fakta om hästens hovar och om vad vi kommit överrens om. Åsikter är om jag hade skrivit att de var dumma i huvudet.
Jag tycker i alla fall att man ska tala om såna här saker öga mot öga. Tydligen så funkar allt annat, så det är väl inte omöjligt att de inte har fått tid med hovslagaren den tid som behövdes. Det tog mig ganska många månader innan jag fick till så att mina bokningar passade in med 8 veckors intervall. Det tog helt enkelt tid innan jag insåg att jag inte kunde ringa samma vecka och räkna med att hovis skulle stå där nästa dag.

Fast, nej, jag håller inte med dig. Om hästen har lånats ut med kravet att hovvården ska skötas perfekt pga problemhovar, då får banne mig fodervärden leva upp till det också! Om det är för jobbigt ska man nog inte låna den hästen.

Sedan håller jag med dig om att många hästägare säkert har väldigt svårt för att släppa kontrollen när de borde. Jag hade säkert varit ett lysande exempel här...;) Men om man har varit väldigt tydlig med ETT specifikt krav som är ytterst viktigt för att hästen ska må bra, så tycker jag faktiskt inte att man är en kontrollfreak, alls.

Ett sms i det där läget hade jag också totalignorerat om jag vore fv.

Sen är det knappast någon katastrof att rida med en sko som sitter lite löst, och att sömmarna sitter kvar om hästen slitit av sig skon är knappast något konstigt.

Grejen med hästägare som lånar ut hästar - enligt min erfatenhet (inte egna foderhästar, utan andras) - är att de inte kan släppa kontrollen. Lånar man ut hästen så måste man faktiskt släppa på kontrollen lite och insé att man inte har huvudansvaret över hästen längre.
Sen ska såklart hästens hovvård skötas, men ibland går inte allt helt perfekt.
Kanske hovslagaren inte hade haft någon annan tid som passade just den här gången?! Det kan ju funnits en anledning liksom. Man måste tänka efter och prata innan man blir arg och hugger.

Sen förstår jag inte varför folk inte bokar in nya tider direkt med sin hovslagare. Det har jag (hon) alltid gjort :p

Den lilla kontakt jag haft med dem har de själva skött via sms så varför skulle mitt sms var mindre värt? dessutom är det bättre att skriva sakligt vad man vill än stamma fram av ilska i ett samtal där man kanske inte säger de mest genomtänkta saker. Dessutom sa jag ju första gången det face to face det hjälpte ju inte...

Självklart är det inte bra att rida med lösa skor det säger ju sig själv :crazy:, eftersom hästen har sidokappor på skorna så ett feltramp så har du sidokappan rätt in i sulan om skon är lös. Dessutom är risken att hovarna trasar sönder och vad ska man då sätta sömmarna? Jag har jättenära kontakt med min hovis och han är inte svår att få tider då han endast har en fast kundkrets och tar inte in nya kunder så ringer man någon vecka innan så får man alltid tid och dessutom har han aldrig nekat att komma ut och slå på en tappsko samma dag eller nästa.

Och vad då släppa kontrollen? jag har fortfarande huvudansvaret över det levande djur jag lånat ut, om jag får rapporter från min hovslagare eller veterinär så är det min skyldighet att säga till och framförallt se till att det sköts i fortsättningen. Skulle inte du gjort det menar du?

Jag säger som många andra - det är bättre att ringa än att smsa, men gjort är gjort och det är väldigt märkligt av dem att inte ge dig någon respons. Men det är nog ett tecken på att dem vet att dem gjort fel och skäms för det...

Jag har haft hästar utlånade på foder. För det mesta har det gått bra, har alltid haft tät kontakt med fodervärden både på telefon men även genom besök. Då är det lätt att rätta till saker som blivit (eller är på väg att bli) fel utan att det blir en stor grej utav det hela.

Hade däremot otur en gång med ren jävla lathet och någon sorts allergi mot ärlighet från fodervärdens sida. På grund av det har jag ändrat inställning - nu ges inga andra chanser när det blir fel pga uppenbar nonchalans och brist på hjärnceller. Jag skäms ibland fortfarande inför mina hästar för att jag lät dem stå där för länge. Så - rannsaka dig själv och agera därefter. Har DU varit tillräckligt tydlig och noggrann, eller har du lämnat utrymme för missförstånd? Kommer du fram till att felet ligger hos dig, säg att du inte varit tydlig nog, lämna skriftliga instruktioner och var tydlig med att DIN HÄST, DINA REGLER är det som gäller, så kommer det säkert att gå finfint i framtiden.

Har du råkat ut för människor som tror att en foderhäst är som att ha egen häst så skulle jag ta hem hästen. Folk kan vara fruktansvärt lata och slarviga när dem vet att det i princip bara är att lämna tillbaka om det inte passar eller går sönder...

Om nu hovvården är så extremt viktig på denna häst, varför skrev du inte in i fodervärdskontraktet att hovvård ska ske tex var 6e vecka av din hovslagare?
Då är det var 6e vecka och inte 5e eller 9e och då bör ju skorna sitta som de ska också om det inte hänt något väldigt drastiskt.

Oftast är problemet luddiga regler, bättre att vara övertydlig och skicka med instruktionsbok om att såhär ska hästen skötas.

Jag hade antagligen inte heller vetat vad jag skulle svara på ett sms där jag fått veta att jag gjort fel?

Jag föredrar att personen ringer och berättar vad som är galet, alt ses över en fika och diskuterar saken och då har du ju möjlighet att berätta VARFÖR tex hovvården är så viktig och vad som händer om den inte följs.
Många kan tycka att hästägare är överdrivet fjantiga med sina hästar, för hästen fungerar ju bra.
Sen att det beror på att man sköter hästen på ett visst sätt för att det ska fungera är det inte alla som ser..

Du måste hitta ett bra sätt att nå fram liksom, sms verkar inte vara grejen för en bra dialog iaf.
Även om du tycker att du skrev sakligt är det väldigt personligt HUR man läser ett mail eller sms det kan uppfattas väldigt olika när man varken hör tonfall eller ser kroppspråk...

Jag tex uppfattar ofta att folk är irriterade/arga om de påpekar ngt via sms men ringer/haffar de mig i stallet brukar tongången vara en helt annan och då ser man ju hur mkt som kan misstolkas...

Den lilla kontakt jag haft med dem har de själva skött via sms så varför skulle mitt sms var mindre värt?

Självklart är det inte bra att rida med lösa skor det säger ju sig själv :crazy:, eftersom hästen har sidokappor på skorna så ett feltramp så har du sidokappan rätt in i sulan om skon är lös. Dessutom är risken att hovarna trasar sönder och vad ska man då sätta sömmarna?

Vad tycker du att de ska svara på ditt SMS, då? Skriva ett långt och ursäktande SMS tillbaka?

Riskerna med att rida med lös sko, beror väl ändå på HUR lös skon är? En sko som klingar lite och går att rucka lite, är väl knappast så farligt. En sko som sitter fast med ett par söm och slänger hit och dit, är ett stort problem.
Rida med tappad sko behöver inte vara något problem alls eller kan vara ett jätteproblem beroende på underlag och innehåll i ridningen.
Har faktiskt aldrig varit med om att tappsko eller att rida med lös sko per se har inneburit söndertrasade hovväggar med omöjlighet att slå i ny söm. Men det förekommer säkert.

Vad tycker du att de ska svara på ditt SMS, då? Skriva ett långt och ursäktande SMS tillbaka?

Riskerna med att rida med lös sko, beror väl ändå på HUR lös skon är? En sko som klingar lite och går att rucka lite, är väl knappast så farligt. En sko som sitter fast med ett par söm och slänger hit och dit, är ett stort problem.
Rida med tappad sko behöver inte vara något problem alls eller kan vara ett jätteproblem beroende på underlag och innehåll i ridningen.
Har faktiskt aldrig varit med om att tappsko eller att rida med lös sko per se har inneburit söndertrasade hovväggar med omöjlighet att slå i ny söm. Men det förekommer säkert.

På denna häst är det viktigt att hovvården sköts annars står man där med en oridbar häst och detta vet de om. Hästen är en väldigt känslig häst och hans hovar är känsliga och sköra. Eftersom bägge skorna bak var borta och endast sömmarna satt kvar så har man väntat för länge med att sko det är inget konstigt eller nytt. Jag är kanske petig och noggrann enl dig men jag vill inte sköta mina hästar så inte ens på mina andra hästar som ej är så känsliga som denna häst.

Det gjorde jag ju...

Uppenbarligen inte tillräckligt tydligt och när det gått 8 veckor skulle inte min hästs fossingar se roliga ut..

Enligt det som du skrivit hittils kan de ju mkt väl vänta tills det gått 8 veckor men det låter ändå som att det är i längsta laget för din häst.
Betydligt smartare att skriva tex 6 veckor då för det kan ju faktiskt hända att din hovslagare blir sjuk eller gör illa sig och inte kan komma när det var tänkt då är det ju himla bra om det inte blir totalkatastrof för att det går 7 eller 8 veckor innan han kommer.
Hade de beställt till vecka 8 och inte kan komma förrän vecka 10 är ju risken överhängande att det inte blir bra.

Skriv kontrakt med marginaler som tillåter misstag! Sen behöver du ju inte berätta för fodervärden hur mkt marginaler du har, det räcker att du vet det ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 271
Senast: Djurvän
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 243
Senast: mackan
·
Hästvård Ja, min fråga är då hur man märker om hästen är öm i bakhovarna? Hästen är ett 7-årigt halvblod som aldrig har haft skor bak. Han hade...
Svar
12
· Visningar
2 386
Senast: Aionee
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 899
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Hyresrätt villa
  • Motionscykel?