vad tycker ni är lämplig ryttarvikt?

L

limited_edition

vad är lämplig vikt om man ska rida ett väldigt smäcker fullblod på ca 160cm? varför anser ni det?

Sv: vad tycker ni är lämplig ryttarvikt?

Spontant!Max 75kg. men sen beror de på hur länge du rider hur grov hästen är, det går ju inte bara gå mankhöjden. Sen beror de på vad du ska ha hästen till det går inte bara sitta och säga rätt av igentligen. Hästen kan ju starta med 72kg men då riden man max 5minuter.Det är svårt att säga men suntförnuft kommer man långt med.:idea:

Ett fullblod kan bära en hel del vikt om man bara använder sitt sunda förnuft och bygger upp hästen en bit i taget.

Har precis pratat med en väninna som lånade ut sitt fullblodsto till en tjej som sa att hon vägde 65 fast hon egentligen vägde över 70.

Hästen har inte varit i ridkondition på ganska många år men tjejen började rida ut i skogen med henne. Efter så där 20 minuter började hästen bli trött så hon försökte säga åt klumpedunsan på ryggen att det fick vara nog. Då skrek klumpedunsan: Problemhäst!

Min väninnna hämtade tillbaka hästen.

Å andra sidan vann Gunilla Johansson på Blossa Team Chasen i Falsterbo förrförra året (tror jag att det var). När Blossa stod på banan vägde hon väl ungefär 400 kg men Gunilla har byggt upp henne nåt helt fantastiskt och i Falsterbo såg hon ut att väga minst 500 kg. Vilket innbär att hon inte hade några som helst problem att bära Gunilla i en stor sadel runt banan. Med tanke på att dom galopperade genom vatten och allt blev dyngsurt så hade Blossa säkert över 80 kg på ryggen när dom gick i mål. Så visst går det, men det krävs gott omdöme och mycket jobb.

Hatten av för Gunilla:bow: :bow:

Inte borde det väl vara något problem för ett fullblod att bära tyngre ryttare, bara de är i bra kondition och välmusklade förståss.

Jag har tränat galopphästar fast jag väger 75 kg och det har gått jättebra. Min chef som vägar typ 100 kg brukar också rida ibland, även på banan och det har inte heller varit några problem (för hästen iaf ;) )Men vi har väl inte ridit de minsta och spensliga hästarna förståss.

Men här finns det även killar som väger över 70 kg som rider in åringar.. det känns ju kanske lite tungt.. Men det verkar funka det också...

Men det är som Camilla skriver, det varierar beroende på häst, ryttare, situation osv man får heltenkelt använda sunt förnuft :)

min 160-dam väger runt 450kg (strax under skulle jag tippa)...
jag vill inte ha personer över 60-65kg på henne... har ju dressyrsadel å sen har ju ryttaren utrustning...

varför kasta upp en tung person lixom.. känns som när ungar växer ur sina ponnies å inte byter upp sig i tid

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 778
Senast: Maniac123
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 050
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 495
Senast: Mia_R
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 068
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka