Vad tycker era stallkompisar om er?

E

ecila

Jag har sedan i somras ridit AR på mitt sto och arbetar henne vid handen ganska mycket. Jag rider inte speciellt länge och inte speciellt fort (alltså min häst är aldrig helt slut eller svettig) allt enligt hur jag har lärt mej att träna henne. Hon ska intressera sig för arbetet och jag slutar när det går bra om det så bara tog en kvart. Nu verkar det som de som rider "vanligt" tycker att jag överhuvudtaget inte tränar henne. Får lite gliringar titt som tätt att hästen blir "understimulerad".
Vad tycker de i ert stall om er något annorlunda träningsmetod?
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Nu har jag eget stall så jag slipper kommentarer från oinvigda, men i somras praktiserade jag för en AR-tränare som delade stall med "vanliga" dressyr- och hoppryttare. Min tränare, jag och de andra praktikanterna sågs verkligen som Kalle Anka & co, de flesta tyckte det vi gjorde var helknäppt.
Det uppstod ofta lite lustiga situationer som när jag skulle träna böjd rakt fram på mitt nyinköpta (oinridna) kallblodssto i ridhuset och en av dressyryttarna samtidigt for runt i "arbetsgalopp" (ökad galopp) och tränade tvärstopp. :crazy: Inte helt lätt för varken mig eller hästan att koncentrera sig!
Vi fick ofta kommentarer om att vi red så korta stunder, skrittade mest etc etc. Men när jag slutade min praktik hade faktiskt två i stallet "gått över" till AR och jag och min pålle fick en massa kommentarer om hur mycket han musklat sig och blivit fin trots våra 20-minuterspass...

Strunta i vad folk säger, framförallt när de pratar om att din häst blir understimulerad! :eek: Min erfarenhet är att hästarna blir otroligt stimulerade både mentalt och fysiskt av ett 15 minuters-pass där de förstår uppgiften, får tid att känna efter vad som händer i kroppen och "hittar" sina bakben. Mycket mer stimulerande än en timmes ridning där hästen skyfflas runt i arbetstrav 53 varv på volten. :devil: Om du frågar mig.
Stå på dig! Och vad roligt att du börjat med AR!!
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Jag är lite mesig så jag står inte på mej så mycket. Dessutom är jag ganska nyinflyttad så då blir man inte så kaxig.
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Förut tränade nästan alla i hela stallet för samma tränare, AR. Men sen bytte vi stallägare och många flyttade. Nu är vi bara några få AR-ryttare.
Men jag tycker folk accepterar vårt annorlunda synsätt bra. Jag vet att en del inte gillar ridningen. Men alla behöver ju inte tycka lika. Det hindrar oss inte från att ha en god stämning i stallet.

Jag är väl också den enda som marktränar ordentligt och regelbundet med min häst. Jag använder mig av en egen mix av NH och annat jag tycker är bra (mycket Hempfling-inspirerad). Men det skapar inte heller några problem.
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Jag är en av få AR-ryttare i vårt stall. Har fått en del blickar ibland när jag (enligt vissa) rider på för lång tygel eller skrittar stora delar av ridpasset. Men eftersom vi har en salig blandning med allt från skogsmullar till tävlingsryttare funkar det ändå bra, man kan ju alltid rida ut tillsammans:banana: Föredrar dock att rida ensam på banan om det går...så slipper man onödiga kommentarer och blickar:)
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Jag har sedan i somras ridit AR på mitt sto och arbetar henne vid handen ganska mycket. Jag rider inte speciellt länge och inte speciellt fort (alltså min häst är aldrig helt slut eller svettig) allt enligt hur jag har lärt mej att träna henne. Hon ska intressera sig för arbetet och jag slutar när det går bra om det så bara tog en kvart. Nu verkar det som de som rider "vanligt" tycker att jag överhuvudtaget inte tränar henne. Får lite gliringar titt som tätt att hästen blir "understimulerad".
Vad tycker de i ert stall om er något annorlunda träningsmetod?

Pja, i början kände väl jag lite som du. "Kommer du redan tillbaka?", "Har du ridit, eller ska du rida idag?", "Ska du inte jobba i trav och galopp idag?" och så vidare. Och att rida ut med dem, var en pina. Då det oftast var trav och galopp, men jag fick inte rida före, för jag hetsade upp hästen som reds samlat. Men när de red före, ja då hade jag "häcken full" med min dam. Nu i år, har jag ridit ut med dem några gånger och jag kan trava långsamt bakom de andra när de skrittar och galopperar när de travar och tränar övergångar och byten, när de travar framför. Så i somras kom de faktiskt förbi, när jag var på AR-kurs i paddocken intill. Och nu i sommar och höst, har jag fått lite hejarop från de andra och påminnelser om vad instruktören sa åt mig. Därför känner jag faktiskt att de har en bättre förståelse för hur jag tränar numera och tycker att det verkar bra. :D Du får lura med dem som fotfolk, på nån kurs, eller be dem komma när du rider och fotografera, för att få en ursäkt att lura med dem att titta på en kurs. :idea:
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

jag tävlar i dressyr tom msv, men jag rider också korta pass många ggr. tycker jag att jag fått det jag velat på en kvart så är jag klar.
man sitter inte och nöter bara för att man tex valt att inte rida AR.
jag kan träna barbacka, jag rider på grimma, jag tränar mkt i naturen, även i ridhus osv och bryr mig inte ett dugg om vad andra tycker. nu har jag tom skaffat westernutrustning till dressyrhästen..o arma jisses. vilka blickar man kommer få :angel:
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

:rofl: Kan tänka mej det.
Skulle oxå vilja he en Westernutrustning som jag kunde ha när jag rider ut. Har inte vant mej riktigt vid min skolsadel än (den är precis ny). Måste nog skola mej själv en del så jag kommer i lodrät sits för det har jag inte suttit i tidigare (även om jag trodde det:p )
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

jag är inte renodlad ar ryttare men har varit på kurs och ridit för AR tränare för att jag är öppen för nya synsätt och handplockar gärna det "jag vill åt"..Automatiskt kallade då folk mig för "barocken" och man fick myycket spydiga blickar osv. Men det gör mig inte ett jota för att jag vet att jag kan se på saker objektiv vilket är en stor fördel i jämförelse med det motsatta!
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Jag tror att de stallkompisar jag haft tänkte att jag är en ganska flummig människa som har okonventionella idéer om allting... men lite nyfikna blir ju folk också.... :D

Angående AR har jag faktiskt aldrig stött på något negativt direkt. Frågor om varför, hur och så vidare är bara kul tycker jag. Indirekt (läs; när jag inte är närvarande) är det säkert mer snack men sånt ödslar jag inte så mycket energi på att fundera över :)
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

har eget stall så det är inte så mycket folk här, men de andra hästägarna tycker varken bu eller bä. Har inte fått några kommentarer alls förutom att de tycker min häst utvecklas positivt. Några ryttare från grannstallen har börjat rida för samma tränare också. Vi är ganska öppna av oss här ute på landet. Det skulle nog vara helt annorlunda om jag haft min häst på en ridskola eller i ett stort stall. Mina gamla tävlingsintresserade kamrater har däremot massor av konstiga kommentarer men jag orkar inte bry mig. De får rida som de vill så rider jag som jag vill.
Om du får gliringar så försök att inte bry dig. Om din häst utvecklas som du vill så talar det sitt tydliga språk. Håll dig till det du känner passar dig och hästen.
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Jag har tack och lov eget stall, men det finns många hästar i byn. När jag köpte en knabstrupper började folk på allvar se mig som en riktig kuf - minns en som först brast ut i gapskratt men sen tystnade när hon insåg att det inte var ett skämt.

Numera får jag faktiskt förfrågningar om att vara med och rida uppvisning när de har sina synnerligen lokala ponnydressyrtävlingar (klass lätt R eller nåt :) )
Kanske ska nappa på det nästa sommar och visa upp oss med långhårig man och allt blingbling jag kan hänga på honom, men han är ju i alla fall ett halvblod. Även om många undrar om rasen då han är allt annat än en långbent gasell.

Har också fått förfrågningar om att hålla ridlektioner, men det har jag varken tid eller pedagogisk talang för.

Så jag är nog fortfarande en kuf, men en intressant kuf.
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Har eget stall men grannen vars ridbana jag använder hade inte sett min häst sen jag började med AR för drygt ett år sedan, hon frågade faktiskt om jag hade köpt ny häst härrom dagen :D
Tror att de flesta blir "mer vänligt inställda" när de ser att det faktiskt går att få bra resultat (kanske ännu bättre ;)) med AR också :)
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

För de som definierar "resultat" som "tävlingsframgång" kommer jag aldrig att anses lyckad.

Men jag ser inte det som ett problem.

Min häst mår bra, och vi utvecklas hela tiden. Det är det viktigaste för mig.
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Det är lite det som är problemet. Jag tävlar inte och "slösar bort" mina hästars kapacitet. Särskilt den lilla, som utan att tveka skulle bli en rosettplockare till någon med tävlingsambitioner.
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Har du kvar kvasten nr.2 eller kanske skaffat en riktigt häftig torbokvast...:p
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

För de som definierar "resultat" som "tävlingsframgång"
Det var inte det jag menade heller ;) Utan mer:

Min häst mår bra, och vi utvecklas hela tiden. Det är det viktigaste för mig.

Har absolut inga ambitioner att tävla men tycker att jag och pållen är riktigt framgångsrika iaf :D Vi har utvecklats mer under detta året än vad vi gjort under hela livstiden tror jag :p :banana:
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Jag är så fascinerad av att min häst lär sig så mycket av lilla mej. Hon fattar så snabbt vad jag vill och hon gör sitt bästa för att göra rätt:love:
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Visst är det helt fantastisk vad man kan åstadkomma tillsammans när man bara fått "rätt verktyg" att arbeta med :love: :)
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Alla som rider i "mitt" stall rider för samma tränare!
Jätteskönt då man kan rådfråga och byta ideer med varandra:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 281
Senast: mamman
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 285

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp