Sv: Vad tycker du om uppklassningssystemet i dressyr?
(Menar
ponnydressyr nu, uppklassning på hästsidan har jag inte så stor koll på. Men jag tyckte jag läste något där det stod att uppklassningen skulle tas bort helt 2009, stämmer det eller var det kanske bara ett önsketänkande från någons sida...)
Jag tycker det är konstigt att man iår har kunnat tävla på LB-nivå året ut även om man blivit uppklassad tidigt i säsongen. För det gör att vissa väljer att fortsätta rida lokala klasser bara för att vinna. Och visst, vill dom det så får dom väl göra det. Men jag tycker det förstör för de yngre/grönare tävlingsdeltagarna när de ständigt puttas ner av ekipage som rider stadigt på 65% i regionala LA-klasser.
Sen tycker jag också att man kan bli uppklassad ur Lokala/LB klasser väldigt snabbt. För man kanske inte är riktigt redo att bara rida Regionala LA än, man kanske bara har "haft tur" att få någon placering pga "sämre" motstånd en tävling eller liknande. Så man skulle ju kunna sänka poängen man får när man blir placerad. Eller höja LB-gränsen från 50p till 60p eller nåt.
Kanske låter som dubbelmoral ifrån min sida nu (och visst, det blev det nog också :S ), men jag tycker att man ska bli uppklassad från den dag man tog tillräckligt många poäng. Eller ha någon annan regel, tex 10 LA ritter över 65% och man får inte rida LB längre, fast det blir ju egentligen också lite fel. Det är en tuff fråga tycker jag, och desto fler åsikter, desto större chans att komma på en lösning som alla blir nöjd med kanske?!
Nu blev det mycket tankar och säkert en del svammel också. Var bara tvungen att lufta huvudet lite!