Vad tycker du om uppklassningssystemet i dressyr?

break_a_leg

Trådstartare
Frågan står i rubriken. Vill man läsa om vilka regler som finns så finns de i TR på förbundets hemsida:). Vill gärna höra era åsikter både gällande ponny och stor häst.

(Själv återkommer jag nog i morgon, nu ska jag försöka kurera mig och inta ryggläge i några timmar).

Sv: Vad tycker du om uppklassningssystemet i dressyr?

(Menar ponnydressyr nu, uppklassning på hästsidan har jag inte så stor koll på. Men jag tyckte jag läste något där det stod att uppklassningen skulle tas bort helt 2009, stämmer det eller var det kanske bara ett önsketänkande från någons sida...)

Jag tycker det är konstigt att man iår har kunnat tävla på LB-nivå året ut även om man blivit uppklassad tidigt i säsongen. För det gör att vissa väljer att fortsätta rida lokala klasser bara för att vinna. Och visst, vill dom det så får dom väl göra det. Men jag tycker det förstör för de yngre/grönare tävlingsdeltagarna när de ständigt puttas ner av ekipage som rider stadigt på 65% i regionala LA-klasser.

Sen tycker jag också att man kan bli uppklassad ur Lokala/LB klasser väldigt snabbt. För man kanske inte är riktigt redo att bara rida Regionala LA än, man kanske bara har "haft tur" att få någon placering pga "sämre" motstånd en tävling eller liknande. Så man skulle ju kunna sänka poängen man får när man blir placerad. Eller höja LB-gränsen från 50p till 60p eller nåt.

Kanske låter som dubbelmoral ifrån min sida nu (och visst, det blev det nog också :S ), men jag tycker att man ska bli uppklassad från den dag man tog tillräckligt många poäng. Eller ha någon annan regel, tex 10 LA ritter över 65% och man får inte rida LB längre, fast det blir ju egentligen också lite fel. Det är en tuff fråga tycker jag, och desto fler åsikter, desto större chans att komma på en lösning som alla blir nöjd med kanske?!:bump:

Nu blev det mycket tankar och säkert en del svammel också. Var bara tvungen att lufta huvudet lite! :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag hade glömt denna tråd :o.

Jag tycker också att uppklassningssystemet för ponny borde ses över. Kanske borde det finnas även uppklassningspoäng på lokal nivå? I vårt distrikt finns det en hel del ekipage som rider LC/LB i flera år och till slut faller för åldersstrecket, varför vill man inte kliva vidare till LA?

Det blev lite dubbelmoral över ditt resonemang;), men jag tycker att man borde se över systemet och poängsättningen.

Jag hade glömt denna tråd :o. .
Tur att jag hittade den då:P
Det blev lite dubbelmoral över ditt resonemang;), men jag tycker att man borde se över systemet och poängsättningen.
Jo jag vet:angel: Men jag tycker att det är svårt att komma på en bra lösning som gör alla nöjda och glada (vilket förmodligen inte går heller...) Så jag var bara tvungen o spåna lite i ämnet. Kan ju kanske säga att jag inte vet hur jag själv skulle vilja ha det heller, även om jag får bestämma själv:o

Men någon typ av uppklassning på Lokal nivå skulle ju kanske vara bra, eller att man delar upp i två avdelningar en för de nya och en där alla gamla rosettjagare kan tävla LC på "överkvalificerad" nivå. Fast å andra sidan så är ju inte det heller en bra lösning, för det blir också fel. Och är man ny på tävlingsbanan så får man ju också räkna med att man kanske inte bara kan gå in och vinna sin första tävling med 70%.

Ännu ett inlägg med mera svammel hit och dit ifrån lilla mig :angel:, men det är tur att buke finns så man kan lufta sina tankar tillsammans med andra också!:idea:

Knuff:angel:
Ingen mer som har åsikter?

Tycker det är fel att det inte finns någon uppklassning så att ekipage (häst) som stadigt tar placeringar i LC/LB lokalt, inte blir uppklassade, i alla fall från LC. Vissa häromkring kan sitta och harva i de klasserna i massor med år utan att gå upp till LA lokalt.

Jag tycker också att uppklassningssystemet för ponny borde ses över. Kanske borde det finnas även uppklassningspoäng på lokal nivå? I vårt distrikt finns det en hel del ekipage som rider LC/LB i flera år och till slut faller för åldersstrecket, varför vill man inte kliva vidare till LA?

Det finns ju knappt några LA för ponny i Stockholm, så det är inte så konstigt..

Ang. uppklassningssystem för häst så har jag hört ryktesvägen att det kommer förändringar med nya TR. Man kommer bara kunna bli uppklassad från lokal till regional och sen tar uppklassningarna slut.. Dock är detta bara rykten så jag vet inte.

Men man kan ju rida på regional nivå?
Det finns ekipage som kommit med i LA, men valt att fixa till så att de ridit LB i stället på tävling med många bortlottningar. Eller helt enkelt valt LC/LB i stället för ex LB/LA på tävling där det funnits plats.

Sedan så tycker jag att Stockholmsklubbarna skulle våga anornda fler LA-klasser för ponny, ibland kanske det skulle vara mer rätt att skippa LC och ta en LA-klass i stället?

Men man kan ju rida på regional nivå?
Det finns ekipage som kommit med i LA, men valt att fixa till så att de ridit LB i stället på tävling med många bortlottningar. Eller helt enkelt valt LC/LB i stället för ex LB/LA på tävling där det funnits plats.

Visst kan man rida på regionalnivå men det finns knappt några regionala tävlingar på ponny.. I stockholm har det endast varit 6 st i år varav endast 2 st på höstterminen. Vissa kanske inte kännt sig klara för att testa regional LA förrän på hösten och då har det inte direkt varit stort utbud. Jag som dessutom ridit ridskolehäst hade väldigt sällan möjlighet att åka iväg på lördagar som de flesta regionala varit på, eftersom vi har lektioner då..

Sen kanske man inte ska utgå ifrån att ryttarna byter klass för att plocka rosetter. Det kan ju faktiskt finnas andra anledningar, att ponnyn kanske inte känns riktigt klar för den högre klassen just då, saker och ting kan faktist ha hänt som påverkar vilken klass man vill rida i. Då kan man faktiskt fråga ifall man är nyfiken på varför :D

KL
Och jag tycker inte att det ska finnas något uppklassningssystem förrän utbudet av olika klassnivåer är större. Det enda det skulle leda till är att många som inte är redo för regional LA inte skulle få tävla. För jag anser att det är rätt så stor skillnad mellan LA:1 och LA:P1 som verkar i stort sett vara de enda programmen som används på ponnytävlingar.

Jag har även varit på lokala tävlingar där ekipage som tar placeringar på regional nivå (och tävlar nationellt utan plac) ställt upp, det blir fel det också.

(Jag kan tillägga att det inte är enbart jag som har dessa funderingar över uppklassningssystemet på ponny, det har nog de flesta föräldrar med barn som rider dressyr).

Det är ju specifikt för Stockholmsdistriktet. Vi har tävlat regional LB i närliggande distrikt tex.

jag vet faktiskt inte så mkt om det och har bara koll på ponny.. men av det jag har hört tycker jag att det är konstigt att man kan bli uppklassad från lokala tävlingar. Det har väl ingenting med saken att göra? och dessutom, dom som blir uppklassade från lokalatävlingar här uppe i norrbotten får typ inte tävla alls. Det ordnas typ bara 3-4 regionala ponnytävlingar per år. Och det är väl inte det som är meningen att man inte ska få tävla? Mkt lättare söderut där det ordnas tävlingar hela tiden men här uppe får man ju typ inte tävla.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 421
Senast: hhere
·
Övr. Katt På sorglig och förekommen anledning hänger jag just nu mycket i FB-grupper där man kan efterlysa försvunna katter, både den grupp som är...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 670
Senast: Capybara
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka