vad tycker du om dessa: Hingst/sto

P

Pincushion

Jag håller på att kolla runt lite och tänkte höra vad ni här inne tycker om vissa kombinationer. Det finns två hästar som jag är väldigt intresserad av men vill ha lite mer kött på benen om deras linjer.

Den ena är:
E: creditor canyon UE: scoots co bo
U: Donna Dee Mischief UE: Dee Ronni Spark UU: Indiana Mischief

+ Inriden av Jonna Gullberg

Den andra:
e. Colonels Fella u. Docs Pea Bar
hingsten är Per Larssons
stoet är Annika Thunmans , Fredrik Thunman

Vad har ni för tycke och tänk om dessa två kombinationer? Vilken skulle ni satsa på, motivera gärna! =)

Sv: vad tycker du om dessa: Hingst/sto

Ja, vilken som passar dig avgör du ganska lätt beroende på vad du är intresserad av. Det är nämligen två helt olika typer av hästar.

Så vad vill DU satsa på? Gångartsklasser (WP, HUS), Trail, Western Riding, SMS, HMS osv -den första

Reining, Working Cowhorse, cow/ranch klasserna -den andra.

:)

Personligen hade jag lätt valt nr 1 men det är för att jag enbart är intresserad av de grenarna. Dessutom gillar jag Creditor Canyon, han har bra stam, meriter och psyke och han är inte överanvänd i aveln. Om man nu bryr sig om sånt :D För övrigt är den inriden av en väldigt duktig ryttare.

Saken är ju den att jag vill hålla på med ranchgrenar, kossor och reining eller iaf något av dem. Men jag tycker bättre om Ägaren till häst nr 1 (detta är fodervärdsavtal, senare köp) + att den hästen verkar ha en mkt bättre start i livet. Fasiken vad detta är svårt!

Beror på vilka grenar du vill sattsa på ..men jag hade valt häst nr 1:laugh: :D

Om du vill hålla på med boskaps grenar och reining tycker jag du ska välja häst nummer 2. Den är avlad för det.
Det är väl inte ägaren du ska köpa?;):D:p
Hur gammal är hästen och vad har blivit dåligt i starten? Tänk på att det finns massor av hästar till salu så att du inte snöar in på endast två olika individer.

/LL

Tydligen så var det något med hur hon växte som blev fel vilket gör att hon kan vara väldigt knackig i ena benet, men detta blir tydligen bättre vid konturneligt arbete.
Båda hästarna är 3 år och precis inridna. Saken är den att eftersom det är fodervärdsavtal så känns det skönt att ha en bra kontakt med ägaren. Det är jobbigt detta då jag har totalt snöat in mig på häst 1 men häst 2 är den som passar mina planer med kor bättre. hahaha

Men ge gärna mer synpunkter. är det någon som känner till nån avkomma till någon av hingstarna, stona?

Du ska ju inte leva med säljaren i flera år....

Köp den häst som lämpar sig bäst för dina intressen. Det kan ju vara så att det inte är någon av dessa, om den som passar bäst nu inte är fräsch. Finns massor av välavlade ko/reining hästar som har fått en bra start om du nu oroar dig för det. Jag hade ju aldrig köpt en häst jag visste inte passade mina syften bara för att jag tyckte om ägaren/säljaren! Hade inte sålt någon under de premisserna heller oavsett hur mycket jag än tyckte om köparen. Isåfall hade jag antigen fått "omvända" köparen eller hjälpa h*n att hitta en lämpligare häst.

De avkommor jag känner till efter CC har alla varit mycket trevliga och korrekta. Skulle absolut kunna tänka mig ett föl efter honom och rätt typ av sto. För Western Pleasure etc.

Donna Dee Mischief är också en bra meriterad häst (främst inom western pleasure vad jag vet) som har gett fina avkommor för de grenarna.

Men oavsett hur bra JAG än tycker om dom hästarna så hade jag inte valt att köpa den om jag ville rida på kor/reining.

Colonels Fella är ju en bra cowhorse hingst. Har ingen erfarenhet av hans avkommor.

Bara min åsikt.

Men ge gärna mer synpunkter. är det någon som känner till nån avkomma till någon av hingstarna, stona?

jag har en 3 åring efter colonels fella, och har även träffat många avkommor.
Gemensamt för de flesta (iaf av dom jag träffat) är att dom har ett bra psyke och är lugna och trevliga att hantera. Dock ganska tuffa individer allihop, men ett hjärta av guld. Dessutom så nedärver han mycket cowsense.. vilket jag antar passar dig väldigt bra om det var kossegrenarna du är mest intresserad av:bump:

Lycka till!!!

Liknande trådar

P
Western jag har varit och tittat på en helt underbar liten (152cm) häst på 3 år som är tillsalu och jag undrar lite vad ni skulle tippa på att...
Svar
6
· Visningar
1 236
Senast: wrangler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka