Vad trött man blir...* lösa.olydiga hundar*

J

julia_v

Sambon ringde nyss, han och leo är och badar, de är på ett
ställe där det sällan el aldrig är mer än några få personer,
det är stora klippor så man får sin klippa för sig själv :)

Leo låg bunden i skuggan vid ett träd, sambon låg en bit därifrån.Då ser han att det kommer en dam med sin
golden, han tänker väl inte mer på det, Leo ligger ju bunden..Hunden och damen närmar sig, och hunden springer
ifrån damen ( den är lös) och ska fram till sambon och hälsa..Damen ropar och ropar, försöker kalla in den
Men nej, den struntar totalt i henne :mad:..
sedan går hunden ( såklart) fram till Leo ( som ligger TYST!!!!!!!!!! :bump: :eek:) och ska hälsa, damen ropar,
och ropar, frågar sambom om han kan hjälpa henne :confused:
med vad?? gå för f-n fram till din hund och ta den där i från :mad:Leo, har nu ställt sig upp, hunden försöker då börja "rida" på han, då smäller det, Leo "trycker till" den
och lägger nosen på ryggen på den, den ger sig då..
damen står och lockar med en pinne efter sin hund (IDIOT)
Sambon kommenderar "ligg" på Leo, som lägger sig ( :eek:),
hunden går undan, men försöker gå fram igen, då nafsar leo till den igen, så den går därifrån..damen får tillslut tag på sin hund och går därifrån, ber inte om ursäkt
det enda hon säger är : "min hund är inte så lydig som din", sambon säger: nej just därför ska du ha den kopplad"
hon säger: men det brukar inte vara folk här.. kollar igenom sin hund och går!!!
Leo lägger sig igen och bryr sig inte om den andra ett dugg(!!)

Vad otroligt trött jag blir på dessa männsikor, har man en hund som ska fram och hälsa på allt och alla, inte kan "inkallning", och lyssnar nada, ja då ska man banne mig ha den kopplad också! :mad:
Leo hade ju kunnat varit en agressiv hund som gör mer än det han nu gjorde..det hjälper ju inte om hennes hund är "snäll"!!
Detta är tredje just goldenhunden som kommer fram till leo,
på detta vis..( inget ont då om golden :devil:)
är det en tik så går det ju bra ( spelar ingen roll), men detta var en hane , visserligen en snäll sådan, så det hade kunnat gå mycket värre :(!

Hur tänker folk?
och varför inte gå fram och ta sin hund, el åtminstone
göra annat än att locka med en pinne 20m bort...

MEN, Leo skötte sig oväntat bra, så det var ju kul i det
eländiga!!
Han börjar arta sig, självklart måste han ju får försvara
sig när en hund kommer fram till han sådär, så det tycker jag inte var fel, men just att han kunde ligga tyst innan
den kom fram, och när den gått var han ju tyst och lydig!! :) :)

Låter typiskt golden :smirk: I alla fall är det typiskt för våran golden, men vi försöker träna på att han ska hälsa på folk och fä bara när han får tillåtelse. Det börjar gå rätt bra, men det förutsätter att man själv har koll på omgivningarna och ser intressanta saker och ting innan hunden ser dem. Problemet är bara då andra hundägare jämt ska släppa fram sina hundar till honom utan att först fråga om det är okej... Då han dessutom börjar dra i kopplet om någon kommer emot och släpper sin hund nära inpå har vi bestämt att det inte ska hälsas så länge vår hund drar. Men vi har ju bara en snäll golden, så det är väl fritt fram för alla att hälsa, verkar det som... Är bara lite extra trött på det nu när jag är höggravid och inte har världens bästa tålamod - med andra hundägare alltså. Fast oftast brukar jag ignorera den andra hunden och hundägaren om de inte säger något, utan vi bara rundar dem, och går vidare... :D

Jag är också trött på alla dessa hundar som får vara lösa fast de inte lyder för fem öre.
En runda som är väldigt mysig och rida måste man passera en gård där de har tre hundar, en av dem (dalmatinerhund) är riktigt stor, den lyder aldrig och de får gå lösa fast de har inhägnat hela baksidan åt hundarna.
När jag red förbi hoppade hunden rätt på min häst! De står där men bryr sig inte ett dugg! :mad:
Jag blir så arg på sådant.
Dessutom är det en tjej i ett stall längre bort som sysslar med unghästar en av dem var riktigt rädd för hundarna, vad händer då? Jo hunder hoppar upp på hästen och sätter tassaerna på hästens rumpa vilket leder till att hästen kastar sig panikslaget hem på asvalten, tur att ingen trillade av och skadade sig.
Usch! Blir arg bara jag tänker på det :mad:

Jag brukade förr gå en jättefin runda med mina fem små hundar men fick sluta med det pga alla lösa olydiga hundar. Jag gjorde mig ovän med en hel del personer som tyckte det det var helt ok att deras hundar sprang fram till mina kopplade. Jag tyckte inte det var ok :devil:

jag kan erkänna att jag ibland har labben lös på platser eller tidpunkter på dygnet när jag sällan möter folk. han lyder oftast, men det har hänt att han sprungit fram till andra hundar. är han inte välkommen så går han igen och stannar han går (springer) jag alltid fram och haffar honom. och ber om ursäkt! vi tränar mycket inkallningar och han blir bättre och bättre, men någonstans måste man ju träna. jag kan också bli fly förbannad på folk som inte har koll på sina hundar och när de springer fram till oss (tiken är fortfarande rädd för framrusande hundar), men jag inser att det är mitt problem om hunden inte klarar andra hundar, det ska de göra. och så länge ägarna ber om ursäkt är det frid och fröjd. det värsta som finns är just såna som inte ber om ursäkt eller inte ens kommer fram, utan väntar tills hunden har hälsat färdigt! när jag är ute med båda får labben fungera som livlina, jag släpper honom för att den andra hunden inte ska komma fram till tiken, men så finns det idioter som när de fångat in sin egen hund ska ta båda och komma fram till oss trots att lilla minina skakar av rädsla och agression. och trots att jag ber dem släppa labben, han kommer av sig själv när jag kallar. J*vla nötter :mad:

Så spännande, det är ju inte bara jag som råkar ut för korkade hundägare.
Hur är det?
Vet inte hundägare om kopplings-tvånget, hundarna verkar ju att driva vind-för-våg?

En runda som är väldigt mysig och rida måste man passera en gård där de har tre hundar,
Om vägen är privat, så kan den räknas som tomt just där, och den lösa hunden kan vara ett sätt att tala om att ni inte är välkomna.
Jag har en sådan väg över min gårdsplan, den är jätteprivat och definitivt min tomt.

vi har också en väg rätt igenom vår gård, men har satt upp staket så hunden inte kan vara på vägen. Vi är rädda om honom och en del kör som idioter här igenom.... sen är det skönt att veta att folk KAN gå förbi utan att bli "attackerade" av vår enormt superglada hund!

Ja, hundägare som inte kan be om ursäkt är så dåligt! :mad:
Jag gick med båda hundarna kopplade när en hund av stor ras rusar på min tik bakifrån.
Det gick så fort att jag knappt hörde eller såg den komma.
Hundarna slåss lite snabbt, hundägaren står GÖMD bakom en bil och vrålar på jycken.
När den kommer smiter han snabbt iväg. :mad:

Måste säga att jag är ganska skonad från sådant. Men visst händer det. Till 95% av gångerna så lyckas jag skrämma iväg den framrusande hunden genom att sätta min hund ned och säga -Stanna, sen går jag emot den främmande hunden och talar om att han inte är välkommen. Det funkar oftast utmärkt oavsett ras och ålder på hund.

De gånger jag inte lyckats är oftast valpar som tycker att det är SÅÅÅÅ roligt att träffa mig och min hund oavsett om jag gormar och ser farlig ut.

Lättast är då att bara stå helt still och säga till min hund samma sak. Valparna har då snabbt tappat intresset och springer tillbaka till sina mattar.

Men visst finns det idoter, de värsta jag vet är tanter som går med sina hundar i flexikoppel. De håller in sin hund lite lagom så att vi kan passera, sen när vi precis har gjort mötet, så släpper de ut hunden som naturligtvis genast drar upp i rumpan på min hund. :mad: DÅ blir Kaza riktigt sur! :devil: Ibland önskar man att man hade en hund som smällde ifrån direkt, bara för att lära dessa hundägare att bara för att man själv har en snäll hund behöver det inte betyda att den mötande hunden är snäll. Men men..att ha en sådan hund straffar sig bara i längden. :(

Jo, precis alla är ju inte snälla bara för att deras hund råkar vara det, det argumentet fattar jag inte hur folk
kan köra med :confused:
Leo är ju inte agressiv, men han blir ju förbannad
om det kommer fram en hane (inte valpar) och säger ifrån..

Det versta var ändå när sambon var ute och gick med Leo
och min häst i skogen. Han gick på en av vår ridstigar,
det står att det är en ridstig och att den används
av en ridklubb. Leo gick lös ( ja han är lös i skogen där, tänker inte ens ursäkta mig :eek:) Då kommer det en hund lös från ingen stans, rusar fram och atackerar min häst :eek:, den hugger efter henne och skäller och är
agressiv mot henne, hon blev ju livrädd för hon är inte van vid sådana hundar :crazy:.
Sambon håller ju i Leo, men blev tilslut tvungenn att
släppa han då han ser att det inte hjälper att han skriker på den anfallande hunden, plus att min häst var nära att sprarka..Han släpper Leo som då självklart ska försvara
sin "flock", han lägger den i backen så den ligger still
och hästen lugnade ner sig, kallar in Leo och tittar efter
ägarna till den lösa hunden :confused:

Då flyger hunden på hästen igen, han släpper Leo igen
som lägger den i backen igen , då kommer ägarna
som skriker på sambon hur kan han släppa hunden på deras hund :confused:
Dretta är en ridväg, det innebär att det kommer hästar,
er hund anföll hästen här och var på väg att bli ihjälsparkad, jag var tvungen att få bort hunden från hästen :mad:
Leo kallas in, de tar sin hund och går fortfarande arga på honom och fattar inte att det var de som hade en lösspringande hund som atackerade en häst!! :confused:, det var ingen fara
med deras hund Leo bara lade den i backen, men vilka idioter
det finns!
Leo var ju under kontroll hela tiden, och min häst blev atackerad, vad skulle han ha gjort??

jag gör precis som du.. och jag låter bli att skriva ett likadant inlägg som ditt.. :bow:

På vår väg så skall ingen köra eller promenera utan vårt tillstånd, den är som sagt tomt.
Ingen vare sig behöver eller får åka där.

ibland undrar man om folk har tappat sin hjärna nånstans. det bästa är ändå när vi får ett dumt möte och jag håller min hund runt nosen (hon blir lugnare då) och folk låter sina hundar gå fram och nosa på oss. eh, hallåååå??? tror dom att jag står så för att se käck ut eller vad är det?

Vad gör du i sådana fall?

Har hänt mig någon gång men då har ägaren till hunden ifråga fått en rejäl utskällning.
Har kanske lett till att jag är impopulär i grannskapet, men det skiter jag faktiskt i. Mina hundar skall och vill inte hälsa.
De springer inte fram till andra hundar, jagar inte rådjur eller katter och jag har dem oftast lösa.
Har man inte koll på sin hund skall den inte vara lös, undantaget valpar som naturligtvis måste få lära sig.
Men de kommer å andra sidan nästan alltid om matte springer åt andra hållet smatidigt som hon fånar sig lite sådär lagom roligt.
:D
/
Susanne

Ja, folk är konstiga.

Favoriten :p är ändå när man på håll möter en hundägare som skriker -Är det en tik? Då hinner man inte mer än svara -Ja. förrän de har släppt sin hund som springer i 190 rakt emot oss. :crazy: :crazy: So what!!! Min tik kan hata andra tikar eller hanar för det. :crazy:

Jag hade ett sådant möte för några veckor sedan. Det var en liten hund och så fort jag såg att den var på väg så vänder jag mig och går. När den kommer fram ignorera vi den helt och till slut så tröttnar hunden och springer tillbaka till matte.
10 min senare så springer samma hund fram till oss igen. Den har då fått syn på oss igen och ägaren har släppte den/haft lös den. Vi gör samma sak och bara fortsätter och går.
30 min senare mötter jag ägaren med samma hund. Hon står då och pratar med en bekant och då frågar hon om min schäfer är rädd. :confused: -Nä, säger jag men hon får inte hälsa på hundar som jag inte hälsat på först. Sen sa ägaren att tikar brukar gå ihop. Men då kunde jag inte hålla mig längre utan talade om att alla hundar är inte snälla. Frågade henne också hur hon vågade släppa fram sin hund till en vilt främmande hund och då sa hon att det kanske hade varit lite dumt gjort. :confused: Nähä... :D

:D :D
Jag tror att många hundägare i mitt grannskap tycker att jag är en riktig hagga eftersom jag brukar säga ifrån...

För ett par veckor sedan var det en kvinna som totalt 'flippade ut' när jag snällt frågade om hon inte kunde fråga innan hon lät sin hund kasta sig på mina hundar (den kastade sig fram för matte hade flexi och den visste att då skulle hon tappa balansen)! Hon ställde sig och vrålskrek åt mig att hennes hund minsann var snäll och en massa andra saker. Ju lugnare jag var desto mer skrek hon. Det var så pinsamt, hundarna blev förstås mer rädda för henne än för hennes hund. :eek:

Tack för trevliga tävlingar helgen för den delen... :p

jag säger att min hund inte är trevlig och hugger om jag släpper. då brukar de flesta börja dra och slita i sina hundar för att försöka få dom därifrån. men nästa gång ska jag prova att säga att hon bär på någon hemsk smittsam sjukdom. kanske det hjälper bättre.

Haha...den brukar jag köra med. :D

När de som inte har koll på sina hundar låter sina springa fram till min, säger jag om hundarna har haft kontakt att tyvärr har min kennelhosta/kräk- och diarresjukan eller rävskabb, så nu får ni nog kolla upp Er hund noga de närmasta dagarna så hunden inte blivit smittad. :D :devil: :devil:

Fungerar jättebra! En gång blev jag rejält utskälld av en uppfödare av R.R som sa att då ska jag för fan inte ha hunden utomhus. :confused: Ha ha :rofl:

Favoriten :p är ändå när man på håll möter en hundägare som skriker -Är det en tik? Då hinner man inte mer än svara -Ja. förrän de har släppt sin hund som springer i 190 rakt emot oss. :crazy: :crazy: So what!!! Min tik kan hata andra tikar eller hanar för det. :crazy:

Min fasters man var väldigt förundrad över att vår hund och mina föräldrars hund kommer bra överens trots att de är två hanhundar. Hanhundar brukar ju alltid slåss, enligt honom. Vet inte vad han har haft för hundar eller hur de har uppfostrats, för hundar har de ju haft...?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 111
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 986
Senast: Sesca
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 210
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 113
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023