Vad tror ni?

miiiiiiia

Trådstartare
Går det att få en häst i såpass bra kondition så att han kan gå ett träningsläger, dressyr, i början av juni. Han började ridas i jelas och har ridits i stort sett varje dag sendan dess. Vad han har gjort innan dess vet jag inte riktigt, han kom till sverige för ca ett år sen. Det handlar om en spansk häst som är ca 6år. Så vad tror ni om detta? Går det att få upp kondis och styrka såpass att man inte gör sönder honom??

Sv: Vad tror ni?

vänta vänta.... var hästen inriden? vad kan den ? vad har han gjort utan året i sverige? håller du på att rida in honom nu?

Han är inriden, antar att han var inriden i spanien, men vet inte säkert, reds sen i sverige, men stod några månader innan vi fick hem honom. Går i alla gångarter, går skänkelvikning mm. Hoppade lite grann. Kan även tillägga att vi har tillgång till manege och div banor. Så vi kan rida alla dagar. Så fort det blir bättre underlag, så vi kan rida ut ska vi ut och galoppera lite så vi får bort gräsmagen som han har...

Jag vet faktiskt inte exakt, men ca 2-3 tror jag. Han orkar ganska mkt ändå, även om han blir svettig och blir flåsig ganska snabbt. Just nu är det ganska lugnt arbete, går nästan varje dag, ca 5-6 i veckan. När han rids är det mellan 40-60min. Tömkörning ca 30-40min. Ibland skrittrundor ute på strax över en timme. När han rids inne får han skrittpauser ganska ofta för att återhämta sig. Det största "problemet" är väl det att han inte riktigt har styrkan att bära sig ordentligt en lägnre stund, i traven går det ganska bra men i galoppen som fortfarande är stor och där har han lite problem att samla sig och ta det lugnt.

Hmm.. jag tror nog det ska gå att få igång honom till juni. Ta det lugnt bara, möjligt att ni ska trappa ner lite om han blir väldigt flåsig. De ska ju inte gärna ta ut sig fullständigt 5-6dagar i veckan. Lägg in fler långa skrittpromenader, ger bättre resultat än vad man kan tro.

Jo precis. Vi rider inte honom så hårt så han är helt slut så ofta, hoppas bara att vädret blir mildare så vi kan skritta ut länge, klätra osv. Men du tror att det funkar? Är det någon annan som har åsikter???

Det beror naturligvis även på vad det är för träningsläger, Jag gör någonsorts antagande om att det är ca 5 dagar a 2 pass/dagen variant för olika nivåer av häst samt ryttare och inte 3 veckor tuff träning på elit nivå. Vilket absolut inte ska vara något problem i mina ögon :)

Nä det tyckte inte jag heller, å man måste ju kanske inte rida alla pass heller om det är så, eller iaf inte köra lsut på han helt och hållet. Men fick besked av hon som har hand om hästen nu att det inte blir något...suck..

att rida i stor sett varje dag på en häst som man inte vet vad den gjort tkr kanske inte jag är så smart... För med tanke på din fråga antar jag att den inte hade spec bra kondis lr mkt muskler innan?
Beror väl på vad för dressyr läger du ska på...?

Han rids verkligen inte hårt de dagar han rids, det kanske är skrittarbete med travinslag en dag, lite tuffare nästa dag. Det är ett träningsläger 5dagar, antar att det är två pass om dagen, ska får mer specificerad info imorgon.

Om han är i den konditionen nu, och rids så, så tror inte jag att han kmr vara red för att gå två dressyrpass om dagen om 3 månader...

Om det är två tuffa dressyrpass om dagen så kanske det kan bli lite mycket. Ofta blir det ju nya saker och lite annan träning på ett läger som gör att hästen får träningsvärk, även om den kanske har konditionen.
Om det är som på de flesta träningsläger jag har varit på med ett dressyrpass och ett annan (t ex kortare tömkörning, lite bommar, lättare utepass m m) så borde det inte vara något problem. Man kan ju också på egen hand lägga in extra skrittpass eller sluta när det går som bäst om bara tränaren är med på det från början.

Jag ska själv på ett 3-dagars dressyrläger (totalt 5 pass) i påsk på min häst som sattes igång i augusti efter att ha stått några månader hos förra ägaren (tidsbrist, ej skadad) och jag har varit orolig just för att han inte ska orka vad gäller att hålla formen och bära sig, då vi hade en liten svacka i träningen över jul, men nu börjar han komma igång igen och bär sig lättare.

Du skriver ju emot dig själv lite...han går inte hårt men ändå blir han svettig och flåsig...min häst blir inte svettig och flåsig på ett lugnt pass och hon är i ganska så bra kondis...

Han blir deifinitivt inte svettig på alla pass, men däremot flåsig, vilket jag inte tycker är så konstigt eftersom han inte har någon kondis än. Klart att din häst inte blir svettig å flåsig på ett lugnt pass om hon har kondis, eller?

Tror det kommer gå finemang att åka på lägret i juni. Fortsätt som du gör nu, lite mer galopparbete och trav ett par tre ggr i veckan varvat med tömkörning/skrittrunda resten av dagarna. Börja inte vrålträna nu för att bli färdig snabbt utan ta det lugnare nu så kan man öka intensiteten mer om nån månad. Du har ju hela mars, april, maj och in på juni på dig.

Om kanske ytterligare en månad kan du ju börja konditionsträna ute en eller två ggr i veckan. Sedan skulle jag berätta för tränarna på lägret att hästen är rätt ung och inte riktigt varit igång i så många månader så du kanske kan ta lite färre språng på hoppträningarna osv. och ge några extra skrittpauser på träningarna. Såna läger brukar väl inte gå ut på att intensivträna hästarna fysiskt, utan med teknik och nya övningar osv. Så det går ju att anpassa intensiteten lite och ändå få ut jättemycket och ha superkul på träningen. Ha det så roligt!

*avis*:laugh:

Jo, vi väntar bara på att det ska bli bättre underlag ite så vi kan ut å galopp-jobba mer. Fick dessutom reda på av min kompis som också ska med att schemat blir så här:

Mån: Två pass, ett lugnare, eftersom hon inte känner oss och vi känner inte henne.
Tis: Ett pass plus sitsträning på en av stuteriets hästar
Ons: Två pass
Tors: Samma som tisdagen om man vill ha sitsträning två ggr
Fre: Antagligen två pass

Men som hon sa till min kompis, att vi är ju inte där för att köra slut på hästarna utan på oss... Man kan ju jobba likabra i skritt som trav.

Går han redan nu i alla gångarter nästan alla dagar i veckan 40-60 min så inga problem att få i fin form!

Hej jag måste bara fråga vart du ska?? Men ja tror inte heller det blir några problem med tanke på hur han går nu ja satte igång min häst i jan pga skada och jag skall nog få igång henne till början av juni men det låter inte som något hinder för dig.. men som sagt du får gärna PMa mig om vart du ska ifall vi ska på samma läger!!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 089
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 558
Senast: Mia_R
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 165
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Ratsit

Hund, Katt, Andra Djur