Vad tror ni??

S

Sliver

Köpte en sadel El Paso, men den passade absolut inte min häst (bruks nordis) Har nu en funderation om Tampico någon som vet nåt om den?? Man blir ganska förvirrad då en del säger att deras kompisar köpt den och den var jätte bra medans en del säger att börjes sadlar inte är bra osv... :confused: Man vet ju inte vad man ska tro.

Nordisen jag har är väldigt grov och ingen manke, och kort rygg.

Sv: Vad tror ni??

Tampico är samma skräp !
Följ sweets råd: köp en riktig sadel som är värd namnet!

Så billiga westernsadlar som Börjes Tampico och El Paso är av fruktansvärt dålig kvalitet och de är inte byggda för att ligga på en häst och kan vara direkt farliga att rida i då de är ihopsatta med häftklammor och lim...

Ska du köpa en billig ny westernsadel så finns det märken som är bättre, lite dyrare men i alla fall inte farliga att rida i eller skadliga för hästen. Märken som tex Simco, Double C, Dakota, Big Horn m.fl är billiga även som nya. Big Horn och Dakota har halvsyntetsadlar som är billiga och helt ok för nöjesryttaren.

Sedan finns det väldigt många begagnade kvalitetssadlar på marknaden som inte kostar skjortan.

Håller med! Plus att man måste prova ut sadeln på nåt sätt och det behöver man oftast hjälp med. I början (för så där 6-7 år sen) trodde jag mig om att kunna prova ut en sadel någorlunda. Idag (betydligt erfarnare och klokare) inser jag att det är jättesvårt och tar absolut hjälp av nån som verkligen kan. En sadel som passar dåligt kan skada hästen och göra ridningen plågsam - kanske inte de första ridturerna, men på sikt.

Tussemaja skrev:
Håller med! Plus att man måste prova ut sadeln på nåt sätt och det behöver man oftast hjälp med. I början (för så där 6-7 år sen) trodde jag mig om att kunna prova ut en sadel någorlunda. Idag (betydligt erfarnare och klokare) inser jag att det är jättesvårt och tar absolut hjälp av nån som verkligen kan. En sadel som passar dåligt kan skada hästen och göra ridningen plågsam - kanske inte de första ridturerna, men på sikt.

Då jag bor mitt i "urskogen" så har jag ingen möjlighet att åka iväg med hästen för att prova ut en sadel. Sadeln som jag tänkt köpa till denna häst kommer att användas typ 1 gång i månaden då vi kör honom mestadels, han tycker att det är roligare än att bli riden. Men man vill ju kunna ta en tur på ryggen ibland oxå! Erfarenhet av att prova ut engelska sadlar har jag men tyvärr inte western, fast man ser ju ganska så snabbt om de passar eller ej, som tex El Paso sadeln. Grymt värdelös sadel!! :cry:

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär blir bara kort för min pojkvän komme snart. Men jag vill bara berätta en sak och dela med mig till ni här som kanske tycker att...
2
Svar
27
· Visningar
2 684
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 995
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 148
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar