vad tror ni passar mig?

_Skifting_

Trådstartare
jag har börjat fundera lite på nästa hund, då min nuvarande gammeltant inte riktigt blev rätt hund för mig igentligen (älskar min tjej, absolut! Men hennes mentalitet och osäkerhet har varit ett stort hinder. Handlade med hjärtat istället för hjärnan)

Jag har inga storlekskrav, kan vara allt från liten till stor hund.
Vill enbart ha tik.

Jag vill gärna prova på massor, är grymt sugen på utställning bland annat.
Lydnad är viktigt för mig, kommer träna och ev tävla i detta.
Vill gärna testa tex. Rallylydnad, agility mf.
En hund för mig skall vara med på dessa grejor, tycka det är kul, och vara arbetsvillig, men inte totalt KRÄVA det, som tex BC..
Lär in mycket trix hemma och jobbar en del med hjärngympa.
Bra är om den fysiskt är lämpad att följa med när jag rider/kör.
Därmed så bör det inte vara jakt i hunden pga att den då är lös och detta sker i skog och mark.

Med andra ord, en glad hund som gillar jobb, men som kan trivas med en dag i soffan också. :)

Helst inte terrier..

Vad tror ni?
Finns det någon sådan hund?

Sv: vad tror ni passar mig?

Raser som jag spontant kommer att tänka på när jag läst din beskrivning är: finsk lapphund, pudel, WSS, schnauzer, PON eller kanske korthårscollie. Det beror lite på vad du har för tankar kring mentalitet och pälsvård osv och inte bara rent aktiveringsmässigt :)

Och angående jakten och WSSen så vet jag att många har rätt mycket jakt i sig, men att det är en sak man kan träna på för att de inte ska sticka när man är ute på ridturer osv (alltså, det är väl en träningssak för alla, men min uppfattning om WSS är att de är relativt enkla att hantera när det gäller jaktlusten :))

svarar er båda.

Bra rasförslag. :)
Ang pälsvård så för mig personligen så spelar det ingen som helst roll, men med mkna bristande kunskaper på trimmning osv och utställningsintresse så bör det vara en relativt lättskött päls.
Den bör inte bli hindrad av pälsen tex att den ska hållas på ett sådant sätt för utställning att den inte kan fara rundor i skitiga stall och lerig skog.
Idag har jag ju en gammal papillontik som hålls kortklippt pba detta, men det skulle aldrig fungera i utställning tex.
Pudel är totalt no no för mig, gillar mentaliteten på dvärg och mellan, men toy är darriga, skitsiga och bjäbbiga och stor är bara fula.. :/
Kan även där bli svårt med päls som fungerar bra för både utställning och vardag..

Om pälsvården i sig inte är ett problem så tänker jag att man kan lära sig att trimma (om det behövs) allt eftersom :) Är det dessutom så att man har en hund som kräver lite mer inför utställning så brukar de flesta vettiga uppfödare kunna hjälpa till, alternativt att man lämnar iväg hunden för trimning vid enstaka tillfällen :)

Hur känner du annars för typen av hund som påminner lite om pudel: typ perron, lagotto eller portugisisk vattenhund?

svarar er båda.

Bra rasförslag. :)
Ang pälsvård så för mig personligen så spelar det ingen som helst roll, men med mkna bristande kunskaper på trimmning osv och utställningsintresse så bör det vara en relativt lättskött päls.
Den bör inte bli hindrad av pälsen tex att den ska hållas på ett sådant sätt för utställning att den inte kan fara rundor i skitiga stall och lerig skog.
Idag har jag ju en gammal papillontik som hålls kortklippt pba detta, men det skulle aldrig fungera i utställning tex.
Pudel är totalt no no för mig, gillar mentaliteten på dvärg och mellan, men toy är darriga, skitsiga och bjäbbiga och stor är bara fula.. :/
Kan även där bli svårt med päls som fungerar bra för både utställning och vardag..

Jag tror inte du ska vara rädd för att titta lite på några av bruksraserna. De jag tänker på är hovawart, vit herde och korthårs collie.

Hovawart har jag själv och jag är såld på den rasen. Hänger med på det mesta jag hittar på. Vi tränar mest lydnad och bruks, åker på nån utställning lite då och då och när jag hade häst följde han med lös på ridturerna. Han blir inte jobbig om han inte får jobba med huvudet en dag eller två. Finns en del vakt i dom så det ska man vara bered på.

Vit herde har jag uppfattat som lite lik hoffen men bäst på rasen här på buke är nog Simba_112.

Korthårs collie har jag ingen erfarenhet av alls men Dentaku är duktig och efter att ha läst hennes beskrivningar så tror jag det kan vara en ras som stämmer in på dina önskemål. Kanske lite svårare att hitta en bra k. collie än en hoffe el vit herde.

Varken hoffen eller vit herde är uppdelade i nån bruks/utställnings variant så man där behöver man inte välja vilken typ man vill ha. K. collie vet jag tyvärr inte hur det ser ut.

Om pälsvården i sig inte är ett problem så tänker jag att man kan lära sig att trimma (om det behövs) allt eftersom :) Är det dessutom så att man har en hund som kräver lite mer inför utställning så brukar de flesta vettiga uppfödare kunna hjälpa till, alternativt att man lämnar iväg hunden för trimning vid enstaka tillfällen :)

Hur känner du annars för typen av hund som påminner lite om pudel: typ perron, lagotto eller portugisisk vattenhund?

Lagotto har jag träffat flertalet av, mycket allergier enl min uppfattning..
Lätt för att få 'hjärnspöken' och kan vara ganska främlingsreserverade..
Så den går bort, dom andra har jag aldrig hört talas om..
Kryllorna stör mig inte, det är hela pudelns utseende och rörelsechema som hindrar. :)

Absolut lär man sig trimma, men tex päls som yorken som ska vara lång och flygig på utställning känns svår att hålla i det övriga.
Blir massor med badande och med det även hudproblem..
Men raser som kräver klippning osv är ok om man kan klippa på ett sätt som gör att den kan ställas ut men endå har bra päls för allt runtomkring. :)

Briarden stämmer på allt det du vill. Den har på vissa håll oförtjänt rykte om att vara dålig mentalt. Det stämmer inte alls, däremot så är briarder sällan som labbar - vill pussa alla. Den gillar folk, men hånglar inte med okända....

Den har ju en del päls..... Fördelen är att den inte fäller, behöver bara kardas igenom. Den har en period kring 1-årsåldern då man får kamma varje vecka, sedan brukar det lugna sig och räcka med kanske en gång per månad, beroende på vad för eskapader man är ute på. Det fastnar ju däremot en del sand, kottar, pinnar, mossa i pälsen.... Så dammsuga måste du gilla!

Det går ju givetvis att klippa ner dem, men då går det inte att ställa.

Säger även jag lancashire heeler. Pigg, glad, fartig och en jäkla rolig hund som vill det mesta man vill göra själv:)

Har även en helt fantastisk päls enligt mig och korthårig dessutom. Smutsavstötande och lätt att torka. Bra underull vintertid så den sällan fryser (inte mina i alla fall) och lite tunnare sommartid. Båda mina kan dock simma utan att bli blöta i huden - ullen släpper inte igenom vattnet, utan det är mest ytterhåren som blir blöta :D

Jag har träffat flera briarder som varit RIKTIGT knepiga, ett par har varit rent farliga och minst en är avlivad i dagsläget. Därmed inte sagt att det inte finns bra briarder också, jag har träffat en som var ganska rolig, men att ryktet skulle vara helt oförtjänt håller jag inte med om. Nu ska det sägas att flertalet var från samma uppfödare men även enstaka från andra håll har haft en eller ett par skruvar lösa.

TS: Din beskrivning passar väldigt många raser så jag tror du hade behövt vara lite mer precis i vad du söker. Vill du ha en som är lite självständig och "kan själv" eller en som är mer uppmärksam på dig? Vill du ha en hund som är snabb som vinden i både tanke och handling eller en som är lite lugnare? Hur ser du på skall? Är det ok eller vill du ha en tyst hund? Är det viktigt att det är en superfrisk ras? Hur ska den bete sig mot främlingar? Ska den älska alla eller vara reserverad?

Jag vill gärna prova på massor, är grymt sugen på utställning bland annat.
Lydnad är viktigt för mig, kommer träna och ev tävla i detta.
Vill gärna testa tex. Rallylydnad, agility mf.
En hund för mig skall vara med på dessa grejor, tycka det är kul, och vara arbetsvillig, men inte totalt KRÄVA det, som tex BC..
Lär in mycket trix hemma och jobbar en del med hjärngympa.
Bra är om den fysiskt är lämpad att följa med när jag rider/kör.
Därmed så bör det inte vara jakt i hunden pga att den då är lös och detta sker i skog och mark.

Med andra ord, en glad hund som gillar jobb, men som kan trivas med en dag i soffan också. :)
Förutom att hänga med vid ridturer så funkar det väl i stort sett med alla raser som inte är brukshundar eller rent arbetande raser. Min chihuahua gör glatt allt det där som du beskriver, förutom ridturerna då. Däremot så gör min Jack Russell allt det där du beskriver. Visst är det jakt i henne, men så mycket jakt har hon inte i sig att man inte kan ha henne lös. Hon är alltid lös i skogen och på ridturer. Hon är min tredje Jack Russell och alla har varit ungefär likadana. Det bästa med JRT är att när lydnaden sitter så gör den det. Man slipper traggla och påminna dem.

Hade vi haft större bostad hade jag gärna köpt en Grand Danois. Lite opraktiska kanske ifall man ska åka mycket med hunden, men väldigt roliga hundar.

Hade jag varit du hade jag kollat på mer sällskapsraser. Visst är det kul att göra grejer med sina hundar, men hunden ska vilja göra det som du beskriver och inte kräva det.

Jag brukar säga till mina valpköpare att ifall de gör 1/3 av vad de säger att de ska göra så är jag väldigt nöjd. För människor är så jätteambitiösa, så även du nu, man vill gör allting, testa på lydnad, rally, tävlingar, ställa ut, etc, etc, etc. Men i verkligheten är det så att tiden och orken sällan finns till allt det där ifall man har ett annat liv utanför hundarna, och det verkar ju du ha eftersom du har häst också.

Därmed inte sagt att det inte finns bra briarder också,

Trevligt att du vill få det att låta som om det skulle vara ett undantag....

Jag har träffat MÅNGA briarder, från flera olika uppfödare. Har bra koll på statistik över MH:ade briarder och är engagerad i rasklubben. Som med alla brukshundar så ska man givetvis kolla hunddata och avelsdata på föräldradjuren. Det är krav på genomfört MH innan en hund går i avel, räcker inte med känd mental status utan ska vara godkända skott. Där är det lätt att se om det finns kvarstående rädslor eller avståndstagande mot testledaren.

Om du lägger ett par minuter på att kolla detta samt är lite kritisk till uppfödare som redan i valplådan väljer vilken valp som ska gå i avel så ska det till rejäl otur eller handhavandefel om du får en "Knepig" eller i övrigt ostabil hund.

Sen är det inte en hund för alla, men TS planerar mycket aktiviteter, då trivs brirader. Även om det blir en soffdag ibland.

jag är lite mer specifik.

Då jag lagt ner hästarna, så vill jag hålla på med hundarna istället.(men vem vet, det kanske kommer igen, därav att den bör kunna följa med)
När jag skaffade min papillon så var det just för sakerna jag skrivit ovan.
Tyvärr så är hon mentalt på tok för vek för det livet.
Testade dock att ställa henne, gick lite bruks, kände på agiliy och rally.
Jag har alltid sedan ung ålder 'trixat' med familjens hundar, lärt in massor med konster osv.
Så det är inte att jag bara vill testa, jag vill komma någonstans med nästa hund, men har inte hittat 'min' gren än.
Utställning och tävlingslydnad (oavsett nivå) är givet för mig och därmed för kommande hund, men just till detta kan jag ha vilken hund som helst.
Men sen är nyfikenheten stor och jag vill gärna hitta en 'lekgren' också.
Flyboll, agility, rallylydnad eller liknande.
Jag vill gärna ha en följsam och lättränad hund som är med mig snarare än en duracellkanin.
Gärna stor personlighet och humor, men inte så 'självständig'.
Bra är om hunden är ok med främlingar, men personligen så kan jag tycka att det är lika jobbigt med en hund som är rädd/osäker med främlingar som med en hund som ÄLSKAR alla och ska fram till varje pris.
Jag ser gärna en enmanshund vid min sida där fokus ligger på mig.
Men med stor släkt så är det bra om den mentalt pallar med att träffa alla.
Så hellre lugn och sansad än hyper.
Hellre en hund som man får motivera än en som jag får slut på ideer med pga att den kräver det.
Jag tränar hellre lydnad, trick osv än att gå/springa 3mil om dagen för motionen.

Får ni en bättre bild nu? :)

Senast ändrad:

Nu låter det än mer som att en hoffe kan passa dig. :)

Det är en väldigt allround hund som gör det mesta, allt från drag till bruks. Vill du till SM i lydnad är det kanske inte den rasen du bör välja i första hand men det går att ta sig dit med en. Jag va som du när jag letade ras. Visste att jag ville hålla på och träna hund men inte vilken gren som passade mig bäst. Hittade hoffen och valde den just för att den är bra på mycket. Oftast gillar de nytt folk men de blir inte överlyckliga av alla. Finns de individer som är ganska reserverade men det är inte vanligt längre.

Man brukar säga att en hoffe har både humor och humör.

Ser att det står att du bor i Hässleholm, där finns en uppfödare till hovawart som säkert kan berätta mer för dig om du vill veta mer.

Vadå VILL få det att låta så? Det är mina erfarenheter helt enkelt. Hur den aktuelle uppfödaren väljer avelsdjur har jag ingen aning om. Men det är inte rädslor jag pratar om, utan att de visar oprovocerad aggression mot både människor och andra hundar samt att ett par snabbt omriktar beteende och börjar tugga på sin husse/matte.

Jag inser att dessa hundar inte är majoriteten av rasen, men att detta är något som KAN förekomma. Eftersom jag träffat så pass många som varit lite knepiga så tror jag inte att det är extremt sällsynt.

Förutom de förslag som redan räknats upp; Västgötaspets (käcka, inte så mkt jakt, friska och sunda, dock viss skallbenägenhet), welsh springer spaniel (supersöta, mjuka och följsamma, "lagom" pigga men kan försvinna in i dofternas värld) och lapsk vallhund (viss benägenhet till skall men är föriga och väldigt friska).

Jag tror verkligen att en bra dvärgschnauzer kan passa alldeles utmärkt! Välj en med föräldrar som har tävlingsmeriter ska det inte var några problem att gör det du vill och även tävla.
Min Nova har nedärvt jätte mycket av sin arbetskapacitet till sina valpar i den kull hon har och jag hoppas att hon även kommer göra det i nästa.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 598
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 505
Senast: ii-ssa
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 622
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 535
Senast: DeCloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring