Vad tror ni om storleken?

Veronika

Trådstartare
Undrar hur stora ni tror att följande föl kommer att bli:
Födda slutet av Maj 04
Pappan New Forrest 140 cm
Mammorna Halvblod ca 155 cm
Mäter nu 126 resp. 121 cm
Jag vet att det kan slå så himla olika men kunde vara roligt att höra era gissningar..

Sv: Vad tror ni om storleken?

Hmm...min förra fölis var runt 123 när han var 8½ månader. Ungefär som din mindre skulle jag tro. Han blir antagligen runt 140 *hoppas iaf*
Fölisen född 04 är väl runt 126 nu, han är 6½ månad. Han borde bli runt 147-148, så din större kanske slutar däromkring oxå.

Bara vilda gissningar, men så har du fått nått iaf :)
/d

Vilken ras är dina småttingar?

Hoppas ju att dessa stannar på ponnier i alla fall men skulle dom växa över så gör inte det något ;)

dee79 skrev:
Fölisen född 04 är väl runt 126 nu, han är 6½ månad. Han borde bli runt 147-148, så din större kanske slutar däromkring oxå.
Oj, din är redan 126 o ändå 1 månad yngre än dessa... Men visst dom växer ju olika :smirk:

Min var 122cm i augusti (4 mån), han är 4 nu och 145 cm. Mamman är ca 140cm och pappan 148cm. Tror inte att han kommer att växa så jättemycket till.

Du har väl HT som pappa till första och Roddan till den andra eller hur??? Det förklarar isåfall höjdskillnaden.
Min åring är idag 124 och jag hoppas att hon ska bli över 138. 2 åringen var 142 som 1 åring, han ska helst stanna innan 148 men för rasens skull spelar det ingen roll för oss eller hur :D

Veronika skrev:
Vilken ras är dina småttingar?

Det är welsh cob båda två, såvida inte den äldre bestämmer sig för att inte växa över 137,2 cm, för då blir han en welshponny av cob typ! :)

Welsh skrev:
Du har väl HT som pappa till första och Roddan till den andra eller hur??? Det förklarar isåfall höjdskillnaden.
Min åring är idag 124 och jag hoppas att hon ska bli över 138. 2 åringen var 142 som 1 åring, han ska helst stanna innan 148 men för rasens skull spelar det ingen roll för oss eller hur :D

Jo...HT är pappa till 2-åringen. Han var 125cm när han var 8 månader, så det är väl i storlek med din åring. Den andra - ja han är ju född så sent, så han kanske kommer vara närmare 140 när han fyller ett år. Roddan är pappa och han ligger väl runt 146 eller mer (vet inte om han växt, alla mätningar gjordes ju när han var 2½) - han känns större än mitt sto -> hon är 145.

Jag gillar små cobbar och vill gärna ha ponny-mått på mina, men behåller de typen så kan de växa över nån cm eller två, det spelar ingen roll... ;)

Tack för svaren :bow:
Ska bli spännande att se hur det blir, hoppas ju att dom stannar på ponny-mått iaf :smirk:

När min "unghäst" (som fyller tolv år :eek: i sommar) vid tio månaders ålder gick ut på ettårsbete var han 127 cm. På hösten som 2-åring var han 138 cm. Nu är han 143-144 cm, vilket även hans föräldrar var. Han är fjordhäst.

Indy

Liknande trådar

Avel Satt och funderade på det där med hur storleken nedärvs till fölet och hur stor inverkan stoets resp. hingstens storlek har på fölet...
2
Svar
34
· Visningar
5 680
Senast: tuaphua
·
Utrustning Köpte mitt första par Pikeur ridbyxor idag - ett par vita att ha på tävling :love: Tror modellen heter Lugana eller någonting i den...
2
Svar
22
· Visningar
9 166
Senast: Salinero
·
Utrustning Hästen är 115 cm i rygglängd om jag mäter från där täcket (ett Amigo) ligger framför manken, och bak till svansroten. Amigo Hero Pony i...
2
Svar
33
· Visningar
6 549
Senast: Alexandra_W
·
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 951
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka