Vad tror ni om stammen?

Sv: Vad tror ni om stammen?

Hehe.. vi kan ju inte sitta och vakta om det skulle komma ett inlägg, ibland finns det annat att göra också:rofl:
Vad ska du ha hästen till?
Everest skulle jag se som ett bra namn i en hopphärstamning. Jasper kan jag inte uttala mig om, vet inget alls faktiskt..
Krevad har, vad jag förstått ett rykte om att ha ganska mycket mellan öronen. Krevad ser jag inte som en hingst som har så mycket i hoppavel att göra, men det behöver ju inte betyda att han intekan lämna hoppande avkommor.. Men jag tänker dressyr när jag ser namnet.
Vad är det för möderne på hästen? (Så börjar det kanske bli spännande)
U

Modern är

Modern är som sagt

Jasper - Krevad - Hartung - Suliman

Jasper är

Cosmos xx - Biarritz - Varolio - Florett

Hoppas jag fick det rätt nu, det är rörigt i skallen just nu :p

Jo men det fattade jag, men när jag frågade om mödernet, så menade jag att fråga om de har gjort något intressant. Tävlat, producerat trevliga individer etc.
Sedan är det ju svårt att svara på vad man tycker om en stam när man inte vet vad hästen ska användas till. Är det ett avelssto? Är det en unghäst som du har planerat, vad för? Är det en pensionerad valack du ska lulla med i skogen? etc.. Det ställer lite olika krav.
Om det är ett avelssto:
Rent krasst, om mödernet inte har producerat något och stoet inte har några egna meriter så tror jag inte att avkomman kommer att bli mycket mer attraktiv än många andra avkommor. Har mormor egna meriter i GP-hoppning eller lämnat avkommor som har det så är det en helt annan femma.
Jag tror att Everest som morfar låter bättre än en del andra hingstar, men lite längre bak i stammen så känns den väldigt splittrad.
U

Är det inte Jasper som är Hugo Simons fd Little One? Eller har jag blandat ihop det hela. Isåfall har den ju en klart intressant hoppstam.

Nej, detta bör vara den där Jasper som stod på Flyinge(om jag inte missminner mig).. I övrigt är jag enig..
U

Å andra sidan så när jag provar att googla på Jasper 550, så hittar jag inte mycket, men jag hittar honom som morfar till några tävlande hopphästar..

nej det är klart att det är lite svårt att veta vad jag ska ha den till osv ;). Jag ville bara höra lite åsikter :). Jag har faktiskt ingen koll på meriter osv. Modern har dock lämnat ett föl 2004 som blev 1:a på fölmönstringen här, 51 poäng. Hästen ifråga är tänkt att bli en hopphäst.

Det är en valack, 9 år ska tilläggas.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: Piaff
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
631
Senast: Shaggy
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ligger vaken, alldeles för sent, med alldeles för mycket tankar som snurrar. Sådant där som jag tror att jag vill dela med mig av i...
Svar
15
· Visningar
2 569
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 235
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • tämja halvvuxna katter