Sv: Vad tror ni om priset?
Elektron skrev:
Ehh...det begriper väl vem som helst att det kan bli dyrt att laga upp ett defekt släp. Jag förutsatte dock att släpet var i det skick hon säger.
Jag menade inte att hon skulle ljuga om skicket, men vis av erfarenheten vet jag att det där med axlar kan bli en dyr överraskning. Man kan köpa ett nybesiktigat släp som gått igenom UA, för att nästa besiktning få nedslag på axeln och behöva byta den. Dvs det är inte alla gånger helt lätt att veta hur den är - varken för säljare eller köpare. Utan det måste man 'specialkolla' för att veta, för släpet kan vara i jättefint skick och jättebra skött men axeln sjunger på sista versen utan att någon vet det ändå.
Mitt gamla Trane fick jag byta axel på, besiktigades 02 UA och med MASSOR av beröm. 150 mil senare, 03, så slog de ner på axeln och bara att byta. Där insåg jag hur vanskligt det är att veta.
Sen sålde jag ju Tranen strax efter axelbytet, och skaffade en VV från -96. Via släpvagnsförsäljare, där släpen är/ska vara genomgångna på verkstad innan och säljs med 3 månaders garanti. Efter 2 månader, och *tänka* kanske 80 mil så åkte släpet till släpvagnsdoktorn, med axel som behövdes bytas (och gissa om jag är GLAD att det inte är MIN plånbok som ska betala det).
Så det kan vara himla lurigt med axlar om man inte kollar det specifikt och noga.
Så, menade inte att varken säljare eller köpare ljugit om skicket, bara att det kan vara svårt att veta, och OM axeln måste bytas sticker priset. Och släpet i tråden är av sådan årsmodell att det KAN vara så att det snart är dags (så JAG skulle inte köpa utan att noooga fått axeln kollad, men då är ju det för jag lärt mig den hårda vägen hur svårt det kan vara att upptäcka att axeln är på väg att ge sig)
Så, ingena nledning till sur ton. För 'vem som helst' vet/begriper faktiskt INTE hur svårt det kan vara att veta hur långt axeln har kvar.. Det gör de flesta inte förrän de insett det själva, den hårda (och dyra) vägen.