Vad tror ni om denna foderstat?

Molin

Trådstartare
I mitt nya stall som jag ska ställa mitt älskade vblsto i snart gör alla fodringar samt ut/insläpp, det kommer att se ut så här.

06.00 Ger hon hästarna kraftfoder
06.30 Då släpper hon ut alla hästarna (Då har dom fri tillgång i hagen på hösilage iaf några av hästarna bla min tös).
17.00 Då tar hon in alla hästarna plus att hon ger kraftfoder då oxå
19.00 Kvälls hö 1kg
22.00 Natt hö 2kg

Jag är tveksam emot intags tiden, tycker det är liite tidigt men
det kommer nog att gå, annars blir hon själv ute å det vill jag ej.
Sen att dom ej får något hö å tugga på vid 17 tiden tycker ja är dumt men visst det är två timmar tills kvälls hö men de är 1kg (Ingenting)
sen blir det 2kg hö till efter 3timmar.

Jag kommer nog öka ut höet (Köpa hem själv)
Det höet som vi får samt fri tillgång på hösilage ingår i hyran och det är rejält bra. Nu är det ju så att min tös har gått på fri tillgång på hösilage jämt och då har hon dessutom fått 2-3 fullpackade hönät på kvällen i boxen och hon äter upp allting, så en ökning på höet blir det nog :P

Vid kraftfodringarna kommer denna giva att ges tror jag..

06.00 1l Hk, ½l korn och morötter

17.00 1l HK, 1l korn och morötter samt ½l Lucern hackat strå

19.00 Kvälls hö 1kg

22.00 Natt hö 2kg samt ½l korn och 1l Lucern hackat strå

Som sagt osäker på högivan därför tog jag till lucern hackat strå
på 17 tiden (Jag vet att det finns i HK) men vill utöka det med något
hoppas bara att stallägaren kan godkänna att jag vill ge kraft på sista tiden med. Tycker det är liite tidigt att ge kraft vid 17.00 å sen inget mer.

Eller jag vet inte alls hur jag ska göra, fan vad detta är svårt :(
Kanske kan ni vända in med något??

Sv: Vad tror ni om denna foderstat?

Eller nä nu fick jag beslut ångest...

Kanske kan man göra upp på annat sätt? Nä dessa tider är vad som gäller.. F*n va drygt..

Pillan har alltid fått kraft 3ggr/dag samt fri tillgång på hösilage
i hagen samt 2-3 hönät inne i boxen under 1 näthö när hon kommer in
och sen sätts den andra in på sista tiden (Då de släcks i stallet).
Visst hon har fått 1 hönät innan utsläpp oxå..

Usch får nog gnaga lite mer på detta :S

Jag hade velat ge mer grovfoder när den står inne, i alla fall om den inte står på (bra) halm.

Sedan hade jag inte velat ge kraftfoder utan att hästen har fått stråfoder innan som du kommer få göra på morgonen.

Ja precis, var det jag visste..

Som jag skrev så har ho alltid fått hö även på morgonen
innan utsläpp samt kraftfoder.

Om jag gör iordning en egen säck med 1-2kg hö som
hon får oxå på morgonen så måste väl stallägaren gå med på det?
Måste nog prata med henne, som sagt jag tycker det är konstigt schema varför inte ta in vid 19.00 och ge kraft å hö samtidigt då
och sedan natthö å någe tilltugg vid 22.00.

Får tala med henne och se.. Usch..

Alla står på torv och alla i stallet kommer att få som jag skrivit vid första schemat efter alla tider. Fast jag kommer nog köpa till extra hö och ge. Dom måste ju få riktigt tråkigt när dom går in så tidigt och knappt får något å tugga på...

Jag hade velat ge mer grovfoder när den står inne, i alla fall om den inte står på (bra) halm.

Sedan hade jag inte velat ge kraftfoder utan att hästen har fått stråfoder innan som du kommer få göra på morgonen.

Skulle inte heller vilja att min häst fick kraftfoder utan att äta stråfoder först. Försök att prata med stallägaren och se om hon inte kan slänga in extra hö till din häst, om du gör i ordning färdiga höpåsar? När det gäller insläppshöet så kanske du kan lägga in höet i boxen innan hästen kommer in, så att höet redan ligger där? (Om du är i stallet innan insläppet vill säga... ;) )

vill du verkligen bara ge 2 kg hö vid 22.00 tiden? tycker det låter väldigt lite.
det är ju trots allt 8 timmar till nästa fodring.

Jag skulle ge hästarna en liten tuss med hösilage innan utfodringen med kraftfoder på morgonen så att de får äta lite strå innan man ger kraftfoder.

Sedan är det ju bra att de står ute och har fri tillgång ute under dagen. Men det verkar som om det vore smartare och ta in alla hästar typ vid t.ex. tidigast 20.00 i stället och då ge dem 3 kg hö. Det optimala vore ju förstås dock att ge fritt även inne alt. komplettera med halm. Och sedan ge hästarna kraftfodret på kvällen efter att de tuggat i sig lite stråfoder.

Har hästarna fri tillgång på hösilage ute är det ju betydligt bättre att de står ute längre i stället. De uppskattar det säkert mer en och komma in i en box där de inte har något att göra på flera timmar.

Ja jag vet, jag tycker oxå det är lite tidigt insläpp och konstiga tider, jag ska nog prata med stallägaren, det som jag reagerat mest på är att ingen annan verkar ha emot tiderna i stallet.

Sen tycker jag att hon borde kunna ha in hö i boxen på morgonen OM
jag gör iordning det, tycker inte det vore så svårt.
Sen det där med att ha in hö innan hon släpper in, det kanske hon oxå kan kasta in när hon ändåå ger kraft.

Fast jag håller med er, senare insläpp skulle ju göra det enklare, jag vill absolut inte bara ge 3kg under hela kväll och nattskiftet, det är låång tid tills dom får gå ut och då kommer dom ju vräka sig över hösilaget :P

Jag tror nog att jag får köpa hem mer höbalar vid sidan om, hon sa att man får ställa eget öppe på kullen om man vela det. Jag har ju hönät men jag får kanske byta ut dom mot ikea påsar om hon tycker det blir för drygt å hänga in hönäten..

Jag ska inte flytta dit min tös förens tidigast 1/3, men det kanske t.o.m blir 1/8 så det är ju en tid kvar men jag vill ju ha allt bra tills dess.
Jag ska börja köpa hem hö (Med analys helst) hoppas på att kunna ta av samma köpare som stallägaren. Sen även kraftfoder, men då har jag en fundering... Hur länge står såna där tex Hestekrafts påsar och korn samt Lucern hackat strå?

Måste jag ev köpa mineraler, har kikat in på Kraft blå miner (har gett det förut)

Ojoj nu är kl mkt, måste snart sticka å jag måste hinna i med lite frukost..
Tack för alla svar :)

Ps, vi har ju kontrakt å där står ju alla hennes tider med ut/insläpp samt fodringar och allt... Men disk måste man kunna göra, hon sa att allt ät möjligt när jag var där och kika. Då tycker jag det borde gå..

Om du inte vill att din häst ska få kraftfoder på morgonen direkt, och de inte vill ändra på det kan du väl bara göra iordning en hink med lite frukt i eller liknande..?

På kvällen bör du höja rejält!
om den fr fri tillgång resten av dagen bör den få gnaska mycket då oxå..
Min häst får 4 kg på kvällen och det är på gränsen för lite.. :p

Jag hade nog flyttat eftermiddagslucernet till morgonen istället, så får hästen lite strå att tugga till morgonkraftfodret.

Precis, det borde gå att lösa på något sätt. Jag tycker dock bara att tiderna låter väldigt komplicerade som ni har, det vore ju enklare att skjuta fram insläppet ett par timmar till t.ex. ca 21 och då ta in hästarna och ge dem ordentligt med kvällsfoder. I stället för att man ska behöva gå ut till stallet tre ggr på eftermiddagen/kvällen för att först ta in dem, sedan ge två mål mat därefter. Så att ta in dem senare tycker man ju borde underlätta för stallägaren själv eller den som tar in hästarna helt enkelt. Och hästarna har ju också mer glädje av att stå ute i hagen och smaska hösilage, och gå med de andra hästarna i stället för att stå inne i en torvad box flera timmar.
Speciellt om hagen är bra/omväxlande och hästarna har och göra där ute.

Det jag funderade på var också hur pass mycket foder som ingår i stallhyran. Är det överenskommet att det ska vara bara hösilaget i hagen samt 3 kg hö? Annars kan du ju gå ut till balen och fylla ett par extra säckar med hösilage till din häst som hon kan få på morgonen och sista kvällsmålet.

Jag svarar er alla tre.

Det första jag ska göra när jag fått mitt kontrakt av stallägaren är att fråga om man ev kunde lösa allt detta på något sätt, som hon sa till mej så är hon öppen för förslag. Så sur borde hon inte bli, lr? :S

Sen för det andra så kommer jag köpa hem egna balar vid sidan av och ställa öppe på höskullen.
Det som ingår är 3kg hö och sedan fri tillgång på hösilage i hagen under 06.30-17.00.
Jag kom å tänka på en sak, kanske har hon tagit intaget vid 17.00 för att dom hästar som går på fri tillgång inte ska äta upp det för fort? Hon kanske är liite snål? Jag vet inte, men det är otroligt billigt allt faktiskt.

Jag kommer endast att betala 1200kr/månaden så jag vill inte vara på för mkt vem vet vad som händer då :P

För det tredje till dej som sa att jag kunde flytta eftermiddags lucernet till morgonen, strålande ide ;)

Nu tänkte jag fråga er om denna ev kan se bra ut.. :)

06.00 1l Hk, ½l korn, ½l Lucern hackat strå, morötter och 1kg hö

17.00 1l HK, 1l korn och morötter

19.00 Kvälls hö 3kg

22.00 Natt hö 5kg samt ½l korn och 1l Lucern hackat strå

Jag kan öka på med hö om detta inte skulle funka heller, men vad tror ni? Nä fan jag vill ha hö i boxen när hon kommer in.. aaah, hatar dessa tider.. Måste f*n fråga om hon kan tänka sig att ta in hästarna vid 19.00 istället och ge både kraft och kvälls hö då.. Fast då kanske dom andra hyresgästerna blir sura, nää de kan dom väl inte? :P

Usch detta är svårt, jag vet iaf vad jag ska tala med henne om, tror jag, hehe..
Men vad tror ni om den foderstaten kanske?

06.00 1l Hk, ½l korn, ½l Lucern hackat strå, morötter och 1kg hö

Kommer hästen att kuna äta upp allt detta på den tiden som är fram tills utsläpp.

Jag skulle ge lucern hacken och morötterna som frukost eller så hade jag fyllt hö nätten med så mycket som hon orkar äta (fri tillgång) och hänkt in dom i boxen själv.

Men jag skulle inte försöka att ändra några tider eller så, dom andra i stallet kan ta det fel om man vill ändra på saker med en gånng som ny.

Kram

Tror inte det är nån fara att de inte får nåt hö vid 17. När de kommer in är de ju mätta och belåtna efter fri tillgång under hela dagen.

Lägg in ett stort hönät boxen själv så är saken biff! Mat hela natten!Slippen besvara stallägaren med nya rutiner det första du gör.

Senast ändrad:

Ja absolut, förstår dej helt. Pillisen är ju dessutom van att ha hö och hösilage vid sig hela tiden. Fri tillgång har hon haft ute och inne, nu blir det dock ändring men jag tror detta blir bra :)

Låter mycket bättre.. :) (tänker då mest på hästens tuggbehov tills nästa fodring)

okey...

Inget hö vid fem nej då är de bara kraft sen gör jag nog så att jag hänger in två fulla hönät när jag går från stallet och lägger en utanför boxen i reserv OM det skulle börja bli tomt när stallägaren kommer vid 22 igen då kan hon hänga in det isåfall.

Ang kraften... Jag kanske ska ta bort lite från morgonen.
Det där fixar sig :D

Det är ett missförstånd hästen bör äta grovfoder före kraftfoder.

I de flesta fall spelar det ingen roll, men om man ger stora givor spannmål eller proteinkoncentrat kan det ha betydelse. Sådana fodermedel ska passera tunntarmen så sakta som möjliga så att så mycket som möjligt kan tas upp där. Man vill att minsta möjliga stärkelse och aminosyror ska rinna ner till grovtarmen och kunna ställa till problem.

Ju mer grovt foder som befinner sig i tunntarmen desto fortare arbetar den och desto fortare kommer efterföljande stärkelse och protein ner i grovtarmen.

Vid stora kraftfodergivor är det alltså säkrare att äta kraftfodret först. HH

Hej! Jag tycker 2 kilo är alldeles för lite att ge till natten... Har du en häst som lätt blir tjock eller kan den äta mycket? Jag tycker att en häst ska ha tillgång till mat och nåt att plocka med under hela natten eftersom hästar inte sover speciellt mycket. Att stå tom i magen under större delen av natten är inte bra, hästar äter ju större delen av sin vakna tid.
Min häst, en rund kallblodstravare, :) lägger väldigt lätt på sig. Han äter mycket ute på dagarna, MINST 4 kilo per fodringstillfälle, frukost och lunch.
Eftersom han äter mycket ute på dagarna så drar jag ner lite på maten under kvällen. Han får 1 kilo ca till middag vid 17-18 tiden när de går in och 3 kilo till natten MEN han har tillgång till halm hela kvällen och natten.Vanlig gul halm (vete eller havre halm) inte fröhalm. Det har jag lärt mig att man inte ska fodra med.
Halm är bäst att ge som kompliment. (tycker jag)
Om du inte kan ge din häst så pass mycket hö så det räcker hela natten av olika skäl så tycker jag du ska köpa halm. (eller om det finns där du har hästen, fråga om du får ta, men den ska vara bra. Ej dammigt och inte lukta illa.) En halmbal kostar runt 150 kronor och räcker läänge. Jag tycker att det känns jätte skönt att veta att min häst behöver aldrig stå tom och hungrig. Det mår de och magen bra av. Lycka till! :bump:

Hej! Jag tycker 2 kilo är alldeles för lite att ge till natten... Har du en häst som lätt blir tjock eller kan den äta mycket? Jag tycker att en häst ska ha tillgång till mat och nåt att plocka med under hela natten eftersom hästar inte sover speciellt mycket. Att stå tom i magen under större delen av natten är inte bra, hästar äter ju större delen av sin vakna tid.
Min häst, en rund kallblodstravare, :) lägger väldigt lätt på sig. Han äter mycket ute på dagarna, MINST 4 kilo per fodringstillfälle, frukost och lunch.
Eftersom han äter mycket ute på dagarna så drar jag ner lite på maten under kvällen. Han får 1 kilo ca till middag vid 17-18 tiden när de går in och 3 kilo till natten MEN han har tillgång till halm hela kvällen och natten.Vanlig gul halm (vete eller havre halm) inte fröhalm. Det har jag lärt mig att man inte ska fodra med.
Halm är bäst att ge som kompliment. (tycker jag och de jag har rådfrågat)
Om du inte kan ge din häst så pass mycket hö så det räcker hela natten av olika skäl så tycker jag du ska köpa halm. (eller om det finns där du har hästen, fråga om du får ta, men den ska vara bra. Ej dammigt och inte lukta illa.) En halmbal kostar runt 150 kronor och räcker läänge. Jag tycker att det känns jätte skönt att veta att min häst aldrig behöver stå tom och hungrig. Det mår de och magen bra av. Lycka till! :bump:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 600
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 315
Senast: ufot
·
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 073
Foder & Strö Är det någon somprovat ge Pavo Nervkontroll som foder? Har det haft nån effekt på en stressad nervös häst? Eller har nån anna nåt tips...
Svar
6
· Visningar
2 155
Senast: Lunketuss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30