vad tror folk att det kostar egentligen?!

Piffpuffen

Trådstartare
Ja jag vet att det finns tusen sådana här trådar men jag måste bara "skriva av mig" lite.

Vi har ju inackorderingsstall med både boxar och lösdrift.
Jag mailde en tjej som sökte lösdriftsplats, till svar fick jag att vi var alldeles för dyra.
Så jag skulle vilja se vad ni här tycker.

Vi tar 1850 kr inkl moms (alltså INTE några svarta pengar) för en plats i lösdriften. I detta ingår fri tillgång på hösilage. Vi sköter all fodring dvs binder upp eller tar in för att ge dom kraftfoder dock ingår inte själva kraftfodret.
Vi har heller ingen stalltjänstgöring, alltså är det enda personen i fråga behöver göra är att komma och rida:)
Vi har stora hagar, fräscht stall med uppvärmd sadelkammare m fikaplats, spolspilta m värm/kallvatten och nybyggd ridbana.

Jag tycker att det är ett väldigt skäligt pris och hade själv UTAN problem betalat detta om jag skulle ha min häst uppstallad.

Vad tycker ni?

Sv: vad tror folk att det kostar egentligen?!

Om jag jämför med mina förhållande så är du billig!
Det spelar ju iofs väldigt stor roll var i landet man befinner sig.

DU ÄR BILLIG! Jag hade hälsat henne ta dit pick och pack och dra, för du kommer inte hitta någon lösdriftsplats.

Okej det hade jag inte gjort men något för snål verkar denna vara! ;)

Det där är ju jättebilligt.

Själv så kommer min häst kosta i runda slängar 3000kr/mån, fast på box, och det tycker jag är rätt billigt det med. Då ingår även tillgång till ridhus.

:laugh:

Jag tycker också att jag är billig;) ( inte i den meningen:angel:)

Jag skrev ett trevlig svar tillbaka om att vi drev det vit m.m. m.m.
Och så skrev jag att hon får själva välja vad hon lägger pengarna på med hos oss får hon verkligen valuta för pengarna.

Ja, absolut eran lösdrft verkar toppen och för det priset! :)

När jag först läste lösdrift - 1850 kr så tänkte jag på en gång att waaah vad dyrt. Men när jag sedan läste vidare och såg att det ingick samma saker som i ett fint stall, helt enkelt bara ingen box, så förstår jag och tycker att det är ett bra pris.

Många som söker lösdrift väljer kanske det som ett billigare alternativ och tänker sig då en hage med ett vindskjul och ett gammalt skjul för sadlarna... Det är i alla fall vad jag tänker mig.

Hur kan det kosta 1850 kr att ha sin häst i en HAGE? Och inget riktigt foder ingår heller, bara höet. Näe, en femhundring får du, MAX! :eek:

;)

Jag tycker det låter som ett bra pris för en fin och välordnad lösdrift med de faciliteter du räknar upp. Jag hade tagit det! :laugh:

tycker du är billig. Vi fick betala 3000 kr i månaden när vi lämnade våran hingst på lösdrift.

Inte alls dyrt tycker jag. Jag skulle lätt betala det för en fin lösdrift där hästen binds upp/tas in förkraftfoder varje dag, fritt med hösilage osv.

jag tycker det är dyrt om man jämför med piserna härikring.

beror ju var i landet man bor. här hade det varit dyrt! Jag hade aldrig betalat det. När jag hyrde ut boxar tog jag 500 kr och då ingick in och utsläpp eller 1200 kr och då ingick allt inkl mockning. Men som sagt beror på var det är någonstans.

Många som söker lösdrift väljer kanske det som ett billigare alternativ och tänker sig då en hage med ett vindskjul och ett gammalt skjul för sadlarna... Det är i alla fall vad jag tänker mig.

Det är så jag också tänker mej fast baserat på erfarenhet..

Betalade 400kr ensilagekostnaden. Så han jag hyrde in mej hos tog inget betalt för jag kollade till hans hästar också (fölston).

Hade mina grejer i ett hus han hade som stod tomt, inget stall att ta in hästen för att rykta, visitera m.m. Utan fick göra allt utomhus i ur och skur. Visst fanns det ett stall OM jag var i behov av en box men eftersom hingstarna stod där så tog det emot mycket.

Baserat på hur mycket mat hästen äter, bra värden på hösilaget m.m. så kan det vara värt det. Men här nere kan man hitta en box med stora hagar, bra ridvägar, ridbana, strö samt foder (grov & kraft) för samma peng.

Senast ändrad:

Är intressant att se dessa olika priser. Och jag vet att detta har stötts och blötts många gånger i detta forumet men jag fattar INTE hur folk kan hyra ut box m. mockning, foder m.m. för 1200 kr. ALDRIG att det är vita pengar. Och även om det är pengar rätt ner i fickan så är det ändå inte mycket förtjänst. Ska man mocka varje dag =30 ggr/månad är det 40 kr per mockning om man skulle räkna stallhyran delat på 30. MEN då har dom ju kostander för strö, hö, kraft och slitage plus allt annat arbete.

Varför är just hästfolk så sugna på att jobba gratis?:grin:

Vi bor i västra götaland, ute på landet. Och det är klart det finns en massa olika stall i närheten som erbjuder billigare uppstallning. Dock har jag inga planer på ideellt arbete;) så jag har hellre tomma platser än hästar installade nästan gratis:idea:

Det beror väl på vart man finns i landet?

Jag hade en unghäst en gång i småland, på lösdrift med jämnåriga kompisar. Det kostade 1100 kr tror jag det var, eller om det var 1500 :D Då ingick allt, mat (både kraft och grov), vaccinering och hovslagare. De band även upp hästarna vid fodring av kraft och hanterade de precis som ni gör. Jättefint ställe var det :D

jag har alltid haft mina hästarför tusen spänn i månaden, då ingick paddock men den var ju tio min gångavstånd dock.. nu sk ajag ha mina hästar i en annan där de också tar 1000. de har inte uppvärmd sadelkammare dock, men ridbana en liten bit bort och boxar jag kan ställa in mina hästar i när kjag ska rykta å greja.. men om de e dyrt vette fan, men så har jag haft det iaf...

Det var BILLIGT! Bara att hovis kommer och verkar kostar ju 4-500 kr.

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vad tänker ni om detta priset kontra servicen? Detta ingår för ett pris på 4700:- inkl. moms: - Relativt nybyggt stall med ljusa...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
18 218
Senast: fio
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där jag känner att stallägaren tar orimligt lite betalt. Jag har tidigare betalt betydligt mycket mer och...
2
Svar
23
· Visningar
3 798
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 819
Senast: Zamira
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025