Vad tillhör kusken respektive vagnen?

G

Gisburne

På tävlingen igår var vi några som diskuterade vad "tävlingsklädd" egentligen innebär. En kusk, vars namn jag har missat, som tydligen tävlar rätt högt upp i klasserna sa att handskar, förkläde och pisk nog tillhör vagnen, inte kusken, och att man därför inte egentligen behöver de grejerna när man går precisionsbanan. (Vilket man ju enligt TR ska göra tävlingsklädd.) Jag har alltid trott att allt ovan tillhör kusken, plus huvudbonaden förstås, så när jag tävlade som mest för 8-10 år sen så hade jag alltid alla de sakerna med mig när jag gick banan - och det hade "alla" andra också vill jag minnas. Men hur är det egentligen, vad måste man ha när man går banan och vad kan man lämna utanför? I lätt klass kan jag förstå att domaren ser mellan fingrarna lite, men jag vill ju komma högre upp i klasserna så jag vill lära mig att göra rätt.

Sv: Vad tillhör kusken respektive vagnen?

Förkläde och handskar brukar man ju ha på sig sig och det tillör väl kusken. Men pisken har jag inte sett någon ha med sig och den kan jag tänka mig tillhör vagnen.

Piska har jag inte heller sett.
När jag tävlade, för länge sedan, (alla nivåer) hade alla huvudbonad, handskar och förkläde men i fjol (lättklass) när jag hade med mig förkläde såg jag att jag var ensam och någon i tävlingsledning påpekade att förkläde, liksom piska, tillhör vagnen. Fast den inte är så besvärlig att ha med... i-fall-att ;)

Jag har fått lära mig att kusken ska vara tävlingsklädd när den beträder banan. Det är inkl. huvudbonad, handskar och förkläde. Det är tillåtet att bära förklädet ihopvikt över armen.

Många gånger ser man kuskar (och groomar!) vandra omkring på banan i shorts och linne/T-shirt så jag vet inte hur petigt det är. Fast TR ska ju följas...;):angel:

Det är ju en relativt ny regel att man ska vara tävlingsklädd (TR 2009), innan dess stod det uttryckligen att man skulle ha vårdad klädsel.

Mao så fanns det under 2008 inget formellt krav, eller åtminstone inte stöd i TR vilket juridiskt sett borde vara samma sak, för att kusken skulle vara tävlingsklädd på banan så länge som denne hade vårdad klädsel.

Shorts i modellen kortbyxor används bla till uniform så denna modell av shorts får väl anses motsvara kravet på vårdad klädsel.

Tyvärr ändrade man ju detta till att det utryckligen står tävlingsklädsel numera i TR, att hålla på med sånt nonsens är visserligen något som puristerna tycker om att frottera sig i men det är knappast nått som hjälper till att locka nya kuskar - vårdad klädsel duger gott och tävlingsklädseln idag är hårdare än samtliga uniformsreglementen jag har träffat på då det som regel är ok enligt dessa att ha kortärmat och i bland även kortbyxor under sommartid.

Däremot har man inte reglerat i TR hur kläderna ska bäras så rent foremellt får man ha förklädet på huvudet om man så känner för det utan att rent formellt bryta mot regelverket :D

Dessvärre verkar man ju ha tradtion av att inte följa TR på körtävlingar då man har krävt mer än vad som finns stöd för i TR vid aktuellt tillfälle - precis som med klocka i LA precision :grin:

Senast ändrad:

*delvis KL*

När jag pratade med precisionsdomaren i lördags så sa hon att hon inte tyckte att det var så allvarligt med vilka kläder man har på sig, men att shorts och kort kjol inte hör hemma på banan. Jag ställde motfrågan: "Hur vet domaren att kläderna jag går banan i är demsamma som jag kommer att ha när jag kör senare?" men fick inget bra svar. :grin: Jag tror ju inte att domarna memorerar exakt hur alla är klädda när de går banan och sedan skulle få för sig att stoppa ett ekipage där kusken har bytt inför sin start!

Det var i alla fall ingen som jag såg i lördags som hade alla sina tävlingskläder på sig, för dels var det ju svinkallt så många hade jackor, mössor och tjocka vantar, och dels så sa ju domaren själv att det inte var så noga i lätta klasser.

Det jag däremot är stenhård med själv är att min groom inte ska beträda banan, inte ens gena över ett hörn om det är panik.

Såtillvida man inte har sin tränare som groom då :D

Tränaren får ju gå banan tillsammans med kusken...

Det är ju en relativt ny regel att man ska vara tävlingsklädd (TR 2009), innan dess stod det uttryckligen att man skulle ha vårdad klädsel.

Mao så fanns det under 2008 inget formellt krav, eller åtminstone inte stöd i TR vilket juridiskt sett borde vara samma sak, för att kusken skulle vara tävlingsklädd på banan så länge som denne hade vårdad klädsel.
Det har du rätt i. Det var en slags oskriven regel. (Vilket det finns många av i köningen, däremot är det tydligen mycket svårt att följa de regler som faktiskt är nedskrivna;))

Shorts i modellen kortbyxor används bla till uniform så denna modell av shorts får väl anses motsvara kravet på vårdad klädsel.

Tyvärr ändrade man ju detta till att det utryckligen står tävlingsklädsel numera i TR, att hålla på med sånt nonsens är visserligen något som puristerna tycker om att frottera sig i men det är knappast nått som hjälper till att locka nya kuskar - vårdad klädsel duger gott och tävlingsklädseln idag är hårdare än samtliga uniformsreglementen jag har träffat på då det som regel är ok enligt dessa att ha kortärmat och i bland även kortbyxor under sommartid.

Däremot har man inte reglerat i TR hur kläderna ska bäras så rent foremellt får man ha förklädet på huvudet om man så känner för det utan att rent formellt bryta mot regelverket :D

Dessvärre verkar man ju ha tradtion av att inte följa TR på körtävlingar då man har krävt mer än vad som finns stöd för i TR vid aktuellt tillfälle - precis som med klocka i LA precision :grin:

:bow:

*delvis KL*

När jag pratade med precisionsdomaren i lördags så sa hon att hon inte tyckte att det var så allvarligt med vilka kläder man har på sig, men att shorts och kort kjol inte hör hemma på banan.

Men det finns ju kvinnliga kuskar som kör i kjol...

Det var i alla fall ingen som jag såg i lördags som hade alla sina tävlingskläder på sig, för dels var det ju svinkallt så många hade jackor, mössor och tjocka vantar, och dels så sa ju domaren själv att det inte var så noga i lätta klasser.

Det är ju precis det resonemanget som leder till att många struntar i att följa TR. Lätt klass är ju enligt KK och TR utbildningsklasser. Är det då inte viktigt att alla lär sig följa TR?

Sen kan jag gott tycka att om vädret är dåligt så här på våren tex så kan ju domaren tillåta vantar, halsdukar och tjocka jackor precis som domaren kan tillåta hoppryttarna att rida utan kavaj en varm dag på sommaren.

Men det finns ju kvinnliga kuskar som kör i kjol...

Men, kort kjol är det väl ingen som kör i? ;-)

Sen kan jag gott tycka att om vädret är dåligt så här på våren tex så kan ju domaren tillåta vantar, halsdukar och tjocka jackor precis som domaren kan tillåta hoppryttarna att rida utan kavaj en varm dag på sommaren.

Min tolkning blir istället att om man har tävlingskläder inkl. förkläde och huvudbonad så kan man ha varma kläder över. Man måste ju få klä sig varmt.
Jag vet att du får ju ha regnkläder över tävlingskläderna när du kör.

Men, tolkningar ska man ju vara försiktig med i år då TR-kommitén själva tolkar in saker i texter som omöjligt besvarar frågorna man har. Man kanske gör fel oavsett om det står eller inte ;-)

Men, kort kjol är det väl ingen som kör i? ;-)

Nej, inte kort kjol.:rofl:

Min tolkning blir istället att om man har tävlingskläder inkl. förkläde och huvudbonad så kan man ha varma kläder över. Man måste ju få klä sig varmt.
Jag vet att du får ju ha regnkläder över tävlingskläderna när du kör.

Men, tolkningar ska man ju vara försiktig med i år då TR-kommitén själva tolkar in saker i texter som omöjligt besvarar frågorna man har. Man kanske gör fel oavsett om det står eller inte ;-)

;):D

Liknande trådar

Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 834
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 067
Senast: inverterad
·
Ridning Har det aldrig slagit er vilken ovanlig sport vi faktiskt pysslar med? Med ovanlig menar jag då något som inte liknar någon annan...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 746
Senast: Dandylinn
·
Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 874
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka