Sv: Vad till en "typ ardenner"?
Hej!
Loksele ska du köpa, då en sådan passar bäst om man tänkt låta hästen arbeta lite tyngre eller ett kallblod med grov hals.
Jag tycker inte du köpa dessa billiga lokselar som finns för dom tycker jag är ganska klena. I körning ska man ju se till att ha bra kvalité på grejerna.
Jag har köpt Börjes loksele till min ponny och då blir den ju lagom men den är ganska fult sydd och däckeln är ingen höjdare. Så det bästa är om man kan se selen och prova den på hästen innan köp! Spec om man köper beg sele!
En bågdäckel(loksele) eller gigg/silett däckel (bröstsele (lös brösta)) ska det vara eftersom den lämnar ryggraden fri, detta extra viktigt vid enaxlade vagnar.
Tärnsjö, gör hållbara selar!
Svenljunga gör fina selar men jag vet dock inte mycket om dom.
Floby överskottslager säljer selar som jag tror inte är så dyra men ändå ganska bra.
Begagnat kan du titta på men det är väldigt lätt att bli lurad!
Man måste känna till hur dåligt och bra läder ungefär ser ut/känns. Samt att nitar och sömmar mkt väl kan ha gjort sitt o när selen tas i bruk går de sönder! Rost är inte heller bra, det kan ju vara genomrostat
!
Att rådfråga säljaren kan vara helt galet eller oxå positivt, men jag skulle tro att dom flesta bara vill sälja
En tumregel när det gäller läder är att det ska tåla att böjas o vridas!
Spricker det ska det inte användas.
Clifford har gjort en litem info sida om körning!
Cliffords.se
Anders Eriksson har gjort bra häften om körning!
Svenska Ridsportförbundets shop
/Lisa