Vad till en "typ ardenner"?

B

Bubben91

Nu i år så ska vi försöka köra in min lilla pålle. Han är 7 år men vi tror att han faktiskt redan är inkörd. Allt tyder på det.
Så nu i vår ska vi börja tömköra honom och går det bra så fortsätter vi.:d
Men om vi fortsätter, ska han ha en loksele eller en annan sort?
(Han ska huvudsakligen gå i skogen, kanske dra någon kälke eller vagn.)
Vart finns det hållbara lokselar att köpa??

Tack för hjälpen!;)

Sv: Vad till en "typ ardenner"?

hej jag har en loksele till min foderhäst som är en ardenner.
skall man dra tyngre grejer skall man ha en loksele. vet ej vart man kan köpa bra vet att det finns på börjes och hööks men det finns flera på detta forum som är bättre på vart man kan köpa än jag...
kom bara ihåg att man skall ha en baksele på också det är inte alltid det är med när man köper en sele..

hopas ni kommer att ha det roligt...

Jag skulle leta på annons, och till en ardenner, "typ" ;) skulle jag försöka få tag i en armésele.
Det är en rejäl sele, jag köpte en begagnad. Hade tur och fick köpa en av en bekant, som själv prutade lite! Gav 3000 för sele med baksele!
Dom jag sett har snarare legat 1000 - 1500 högre, och det kan också ha varit utan baksele.
Arméselen är ställbar i både dragläder och lokor, gjord för att passa många olika hästar. Jag har en nordsvensk av grövre typ, och jag kan inte spänna in så mycket mera på henne, den skulle säkert räcka till en ardenner utan vidare!
Blir lite nyfiken, vad är det som tyder på att han är inkörd?
Nå´t du kan börja med redan innan du börjar tömköra, om du måste vänta med det till våren, är att träna på olika ljud, släpa hinkar bakom osv. Det är bra förberedelse för körningen.
Lycka till!
Lotta

Hej!

Loksele ska du köpa, då en sådan passar bäst om man tänkt låta hästen arbeta lite tyngre eller ett kallblod med grov hals.

Jag tycker inte du köpa dessa billiga lokselar som finns för dom tycker jag är ganska klena. I körning ska man ju se till att ha bra kvalité på grejerna.

Jag har köpt Börjes loksele till min ponny och då blir den ju lagom men den är ganska fult sydd och däckeln är ingen höjdare. Så det bästa är om man kan se selen och prova den på hästen innan köp! Spec om man köper beg sele!
En bågdäckel(loksele) eller gigg/silett däckel (bröstsele (lös brösta)) ska det vara eftersom den lämnar ryggraden fri, detta extra viktigt vid enaxlade vagnar.

Tärnsjö, gör hållbara selar!
Svenljunga gör fina selar men jag vet dock inte mycket om dom.
Floby överskottslager säljer selar som jag tror inte är så dyra men ändå ganska bra.

Begagnat kan du titta på men det är väldigt lätt att bli lurad!
Man måste känna till hur dåligt och bra läder ungefär ser ut/känns. Samt att nitar och sömmar mkt väl kan ha gjort sitt o när selen tas i bruk går de sönder! Rost är inte heller bra, det kan ju vara genomrostat :eek:!
Att rådfråga säljaren kan vara helt galet eller oxå positivt, men jag skulle tro att dom flesta bara vill sälja :crazy:
En tumregel när det gäller läder är att det ska tåla att böjas o vridas!
Spricker det ska det inte användas.

Clifford har gjort en litem info sida om körning!
Cliffords.se

Anders Eriksson har gjort bra häften om körning!
Svenska Ridsportförbundets shop

/Lisa

ARMÈSELE tycker jag också är ett bra val till en så pass stor häst.

Har skrivit en tidigare tråd om HÖÖKS sele (den "dyraste") så den kan du söka på. För min store häst blev den selen för liten trots att den skulle passa "ardenner" (nu är ju min jydske häst STOR men det finns ardennrar i samma strl...)

Det viktigaste är ju att selen passar. Det finns ingen som kan hjälpa dig i närheten att prova ut en sele?

Hej,
Jag har en ardenner som körs bl.a i skogen.
Till henne köpte jag en loksele på Hööks, kanonsele.
Den är en kopia av arméselen dvs att den är ställbar överallt,
även i dragläderna. Den kan jag varmt rekomendera. 6300:- tror jag att den kostade. Jag fick rådet, av en gammal hästkarl som har kört ardenner i hela sitt liv både jord- och skogsbruk, att inte köpa begagnat, gjorde jag det var jag, mest troligt, tvungen att göra vid bossorna. Jag ringde även till Floby överkottslager men han skulle ha 12500:-:eek: för en sele....
Oavsett vilken du köper så köp en loksele med bra kvalité.

Jag har köpt en loksele från Svenljunga sadelmakeri. Hade tur, det fanns en begagnad som han sytt tidigare (liiite använd) som passade kanon på min ardenner. Den kostade 5500:-, med inpassning av honom hemma hos mig. Ingen baksele med i detta pris dock.
Jag är jättenöjd med selen, och väldigt skönt att veta att den är rätt inpassad till pållen. :)
En ny kostar runt 9000:- hos honom, har jag för mig.

Men, hade hemma en begagnad loksele från Hööks också som han kollade om Julle kunde ha. Den passade inte, men det han pratade om annars som är problemet med den är att "fyllningen" i putan är för dålig, den tussar ihop sig, och så sys inte remmarna på rätt sätt.
Tror att jag uppfattade det rätt i varje fall... :crazy:

Jag måste fråga, ska han arbetas i skogen, dra timmer??
Då ska du ju ha en arbetssele! Arme/millitär modell är en bra variant.

Om du ska köra med en lättare vagn o främst för motion kan du välja en enklare loksele.
Sk finnsele (ev finnbossa) sitter bättre runt hästen hals och en bågdäckel är bättre än en i läder.

/Lisa

Jättemycket tack!!
Ja, han ska hjälpa till i skogen om han accepterar det, vill säga. Han har ju inte bevisat att han är inkörd än;)
Anldening till att vi tror det är att vi har testat att lägga linor som han har fått dra och det har gått super bra, han reagerar verkligen knappt. Jag har hållt på men det flesta grejer för att vänja och ibland är det om om han känner igen dom, om ni fattar vad jag menar.

Förresten, varför har man en baksele? Måste man ha det även när man drar släpa i skogen?

Men men, den som lever får se ;)

Senast ändrad av en moderator:

Du behöver inte ha baksele när lasset inte kan åka fram mot hästen!
Eller om du kör med draglinor (tex i skogen eller vid plöjning/jordbruks arbete).
Kolla på Granngården dom har billiga bakselar om dom passar :D
Kälkar (som är vanliga på vintern i skogen) har ju skaklar och då ska du använda baksele.
Har sett att även om man har bara draglinor (dra en stock) så finns bakselen iaf, kanske för att selen ska sitta bättre i dom fallen, inte för att hästen behöver bromsa.
Utan baksele måste ju hästen bromsa med armbågarna (bukgjorden) och med svansroten o det blir även lite mer tryck på ryggen/manken (svanskappan samt däckeln) vilket kan bli obehagligt.
Man måste vänja hästen vid baksele, men då kan hästen bromsa mkt utan att bli störd om bakselen är rätt anpassad!

/L

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
904
Senast: Angel
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 186
Senast: lizzie
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 305
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V