Sv: Vad tar du för att köra vid finare tillfällen?
Nu har jag inte kört "vid finare tillfällen" sedan jag fick avliva min yngre körhäst och den andra blivit för gammal. Har sedan kört shettis men hon passar dåligt framför bröllops- och balvagnen tyvärr
Den senaste gången jag körde brudpar var 2006 och då tog jag 2500:- plus körersättning för två bilar. Fick ju ha en bil o släp till hästen och en till vagnen plus medhjälpare till att lasta av alltihop.
Samma år körde jag ett annat brudpar i kyrkan här hemma och de betalade 2500:- och slapp körersättningen eftersom jag kunde köra direkt hemifrån och inte behövde någon assistans.
Vagnen jag kör med är min svärfars, en sk ponnyvagn med två säten vända mittemot varandra och kuskbock fram. En gammal, antik vagn som han renoverat. När vi kör bröllop har vi ett stort hjärta av ståltråd som vi klär med rosor eller andra blommor och flaggor i lykthållarna. Själv brukar jag klä mig i "gammaldags kläder" dvs lång svart kjol, vit spetsblus, svart jacka och hatt.
Om man vet hur mycket jobb det ligger bakom innan ekipaget står klart på plats, bortsett från all träning för att få en häst som pallar med trycket, så hade folk gott kunnat betala det dubbla. Idag hade jag nog tagit 3500:- för en bröllopskörning.
Det värsta är studentkörningar, då det ofta är högljudda, onyktra och stökiga människor överallt. Plus alla andra ekipage som inte visar hänsyn utan kör hur som helst! Onyktra passagerare (om de är redlöst berusade alltså) hade jag inte släppt upp i vagnen. Har stoppade säten...
Om det ösregnar hade jag ringt min uppdragsgivare och stämt av... Alternativt bestämt från början att vi skippar det hela vid ihållande regn, åska och drivis
Försäkring har jag via ansvarsförsäkring för medarbetare i lantbruket hemma. Annars har ju varje passagerare förhoppningsvis en olycksfallsförsäkring. Betalas det svart ersättning (dvs ingen vet att pengar är inblandade utan du kör för "vänskaps skull")måste ju samma sak gälla som om du bjuder vänner på en åktur där hemma och något händer. Men gör man ofta åtaganden med sina hästar bör man nog ta upp det som inkomst och skaffa en ansvarsförsäkring. Det kan ju vara ett argument som försvar för att man tar rejält betalt - att det är försäkrat och mot kvitto! Verkar ju mer proffsigt då!!