Vad tar du för att köra vid finare tillfällen?

TinyWiny

Trådstartare
Som vid en bal eller bröllop?

Vad har du för försäkringar?
Har du företag?

Vad kräver du av kunderna för att du ska köra? Dvs, har du några krav på var du tycker att det är ok att köra och var/vid vilket tillfälle kör du absolut inte? Är det t.ex ok med onyktra kunder? Ihållande ösregn?

Vad har du för typ av vagn?

Väldigt tacksam för svar:laugh:

Sv: Vad tar du för att köra vid finare tillfällen?

Nu har jag inte kört "vid finare tillfällen" sedan jag fick avliva min yngre körhäst och den andra blivit för gammal. Har sedan kört shettis men hon passar dåligt framför bröllops- och balvagnen tyvärr :rofl:
Den senaste gången jag körde brudpar var 2006 och då tog jag 2500:- plus körersättning för två bilar. Fick ju ha en bil o släp till hästen och en till vagnen plus medhjälpare till att lasta av alltihop.
Samma år körde jag ett annat brudpar i kyrkan här hemma och de betalade 2500:- och slapp körersättningen eftersom jag kunde köra direkt hemifrån och inte behövde någon assistans.
Vagnen jag kör med är min svärfars, en sk ponnyvagn med två säten vända mittemot varandra och kuskbock fram. En gammal, antik vagn som han renoverat. När vi kör bröllop har vi ett stort hjärta av ståltråd som vi klär med rosor eller andra blommor och flaggor i lykthållarna. Själv brukar jag klä mig i "gammaldags kläder" dvs lång svart kjol, vit spetsblus, svart jacka och hatt.
Om man vet hur mycket jobb det ligger bakom innan ekipaget står klart på plats, bortsett från all träning för att få en häst som pallar med trycket, så hade folk gott kunnat betala det dubbla. Idag hade jag nog tagit 3500:- för en bröllopskörning.
Det värsta är studentkörningar, då det ofta är högljudda, onyktra och stökiga människor överallt. Plus alla andra ekipage som inte visar hänsyn utan kör hur som helst! Onyktra passagerare (om de är redlöst berusade alltså) hade jag inte släppt upp i vagnen. Har stoppade säten... :mad:
Om det ösregnar hade jag ringt min uppdragsgivare och stämt av... Alternativt bestämt från början att vi skippar det hela vid ihållande regn, åska och drivis :confused:
Försäkring har jag via ansvarsförsäkring för medarbetare i lantbruket hemma. Annars har ju varje passagerare förhoppningsvis en olycksfallsförsäkring. Betalas det svart ersättning (dvs ingen vet att pengar är inblandade utan du kör för "vänskaps skull")måste ju samma sak gälla som om du bjuder vänner på en åktur där hemma och något händer. Men gör man ofta åtaganden med sina hästar bör man nog ta upp det som inkomst och skaffa en ansvarsförsäkring. Det kan ju vara ett argument som försvar för att man tar rejält betalt - att det är försäkrat och mot kvitto! Verkar ju mer proffsigt då!! :idea:

Senast ändrad av en moderator:

Tack för ditt svar!

Varför jag ställde frågan är för att vi hade en diskussion om detta här hemma inför en student till våren.
De hade då hört ett pris på 4000 kr och jag tyckte att det var helt rimligt eftersom jag vet vilket arbete som ligger bakom.
De som ville ha körningen tyckte att det var dyrt men de vet inte heller vilket arbete det är innan utan såg bara själva körningen.

Jag tyckte att det var viktigt just att det är vitt med tanke på försäkringar för även om jag hade kört "för vänskaps skull" så hade jag nog velat ha betalt med tanke på vilka risker det är med allt du nämner ovan.

Jag sa också att de behöver en backup plan om det skulle ösa ner för det är verkligen inte kul att komma till bal i en öppen vagn när regnet öser ner utan då får det ju vara någon typ av droska.
Vad skulle man betala om det inte blev något var då min fråga, förberedelserna är ju redan gjorda och det bör ju ersättas även om själva körningen uteblir.
Fulla människor och hästar hör aldrig ihop för mej.

Nu har jag ingen körhäst längre och hann inte komma igång med körningar åt andra heller då hon blev så sjuk att jag tillslut var tvungen att avsluta hennes plågor:cry:
Men jag funderade på vad andra faktiskt tar, om jag levde i någon drömvärld eller om jag varit realistisk.

Så tack så mycket för ditt svar:bow:

Senast ändrad:

Med tanke på att man lätt får räkna med 2-3000kr och uppåt per påbörjad timme med en limousin eller annan finare bil så tycker jag det låter direkt billigt med 4000kr som fast pris för körning med häst och vagn. Att ta sig an ett så stort ansvar som att köra ett hästekipage på bröllop eller studentbal för den kostnaden känns nästan dumbilligt om det inte är så att man har mycket körningar. För det är ju inte bara människorna som ska åka som spelar roll här (de kan man ju förmana/ställa krav på), här i stan är studentbalen ett halvt jippo med massor med publik med kameran i högsta hugg (inte alltid spiknyktra...), och på ett bröllop kan det ju också hända mycket. Småbarn som går vilse mellan hästbenen med de oförstående föräldrarnas goda minne, exempelvis...

/moiran - som inte gärna skulle ta sådana körningar ens om hon hade en körhäst, en vagn och var en vettig kusk :angel:

Det här var vad jag förstod inget fast pris utan priset för just dem.
Balen här är så långt bort från staden man kan komma men visst är det mycket folk.

Med en sådan körhäst jag hade förut som inte brydde sig fast skolbussen körde en tvärhand från vagnen i full fart, gick under tågundergångar när tågen körde över, ungar som sprang och tjoade och viftade och folk i masker och konstiga kläder och folk som sprang rakt ut och skulle fota och hög musik så hade jag vågat köra, men hon var den enda jag skulle kunna tänka mej.
Hon hade gått mycket turistkörningar så hon var van vid det mesta och var den bästa läromästaren någon kunde ha inom körning.
Hon var en riktig klippa.

Jag håller med dej om att det inte är dyrt. Jag tror helt enkelt att de trodde att någon skulle göra det i stort sett gratis. Min sambo brukar bara ta bensinpengar när han kör sin bil på baler, möjligtvis att han tar ut extra när det egentligen är arbetsdag.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Är i mitten av de trettio och har på senare år upplevt att det är så himla svårt att hitta kläder att ha på sig. Har tidigare i livet...
Svar
9
· Visningar
1 983
Senast: Buzzter
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 151
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har länge funderat på att skaffa hund och väntat på rätt läge, vilket jag tror närmar sig. Jag har läst mig galen om de olika...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
16 805
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Jag sökte i höstas en tjänst som det krävs tester och godkännande på dessa innan antagningsprocessen ens startar, sedan ganska...
Svar
18
· Visningar
2 493
Senast: Motacilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025