vad ta betalt?

jassica

Trådstartare
en vän till mig har en 3årig valack, inte kvalad. Han har inte tid för honom, och har därför bett mig hjälpa honom. Hästen ska stå i mitt stall, och jag ska träna ner honom i ungefär 3 månader. Hästen har inte körts på ett tag, och sista gången han kördes blev han skrämd av hundar och skenade och sparkade sönder vagnen.

Jag har inte tänkt att ta något i betalt, utan ser det som en rolig sak, då jag går hemma på dagarna och inteh ar något att göra, men om han frågar om jag vill ha betalt, vad kan då vara lämpligt?

Han ska gå på bete här.

Sv: vad ta betalt?

det är ju klart du ska ta betalt för inackorderingen, eftersom det kostar dig en slang att ha hästen.. jag skulle iaf ta samma peng för inackorderingen som om det gällde någon annan.. Sedan huruvida du ska ta betalt för själva träningen eller ej är ju upp till dig..

mm, fast eftersom han ska gå på bete, så kommer han inte kosta mig någonting, det foder han ska äta utöver betet får de köra med hit.

Jag får helt enkelt se om ägaren säger något när han kör hit hästen, om det blir prat om betalning eller inte. Jag har ju sagt att jag kan ta hit hästen, och det är bestämt och då har jag inte nämt något om betalning, utan sagt att jag kan göra det för att ha något att göra, så samtidigt känns det fel att kräva någon ersättnining.

Kan ni inte komma överens om ett form av ackord då? Typ att om du får hästen kvalklar inom en viss tid och hästen klarar kvalet så får du ett visst belopp?

Då får du ju liksom ett mål med träningen också.

fråga dig istället detta:

vilka kostander, orsakad av hästen, är du beredd att betala?
sprängd hage?
sprängd sele?
söndersparkad vagn?
veterinärkostnad för hästen?

sätt dig tillsammans med hästägaren och kom överens om vem som ska betala vad och ta med ALLT!!!
det kommer bli mycket lättre den dagen det händer något, om ni har allt på print..

Det låter som en problemhäst. Sånna tycker inte jag är kul. Faktum är att jag skulle tacka nej fast jag fått ytterst bra betalt.

nejnej han är absolut ingen problemhäst, i varje fall inte vad jag sett av honom.

Att han skena och sparkade sönder vagnen beror på att det från ingenstans dök upp två hundar, varav den ena sprang in under magen och mellan benen på honom.

Han är jättelugn och fin att handskas med, jag har inte kört honom, men tömkört, gått på promenader och bara umgåtts, och han har aldrig gjort något fel, lunkar på som min gamla travare här hemma.

Jag tror inte han kommer spränga någon hage här,

vagn och sele skickat ägaren med, så jag kommer inte använda mina egna saker, och ev vet. utgifter betalar ägaren.

Vi är vän med ägaren, och jag har annan häst från honom, så tror inte det kommer bli några problem.

just att ni är vänner kan leda till att problemen blir större!

ponera att hästen får fång under tiden den är hos dig.
ägare menar att det är pga av ditt kraftiga bete och vill att du ska stå för alla veterinärkostnader. det vill inte du... (nu tar vi bara ett exempel för enkelhetens skull). eller om hästen har sönder sele och vagn och ägaren vill att du ersätter, trots att det är hans/henne häst?

skriv ner vem som ska betala vad OM det skulle hända nått, så slipper ni framtida eventuella diskutioner. för er bådas skull!!

ni kanske är jättebra vänner nu, men den dagen det händer nått och ni blir oense, kommer vi vara lika sams och överens då? när veterinärräkning på 15.000 dimper ner, är ni lika vänner och överens då?
nej, skriv för guds skull ner allt och var överens innan du tar hem hästen, för både din och din väns skull.

Kan inte annat än att hålla med!!
Vill man ha kvar sina vänner är det riktigt bra att ta sådana saker när man fortfarande är vänner.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 177
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·
Körning Min ponny som precis är inkörd skenade igår med sin rockard. :( Orsaken var att svängeln lossnade och slog i hennes bakdel och sedan...
2
Svar
36
· Visningar
6 049
Senast: Lynxsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar