vad står era hästar på?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Loppan97
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 104
  • Visningar Visningar 12 417
Sv: vad står era hästar på?

Inte om man vattnar det..:crazy:

Jag ska se om jag inte kan finna den studie som SLU har gjort angående vetehalm.

Jag skulle aldrig ställa en häst på blöt halm, ta du och leta upp den studien istället och när du har läst den så kommer du aldrig mer att vilja ställa en häst på halm.;)

Halmpellets, jag fullkomligen dyrkar detta strö. Har ju gått igenom allt som finns tillgängligt i ströväg och maken till lättmockat och enkelt får man leta efter. Att det sedan är billigare för pluskan är ju inte heller något jag tackar nej till.

+ ni andra som har halmpellets

Kan man ha växelströbädd med det, alltså mocka ut allt blött och skitigt dagligen?

'Min' lokala fodernasare har börjat sälja halmpellets, och jag funderar på att prova till Lillen. Haken är ju att han börjat leka grävmaskin och elvisp i sin box, så permanentbädden är övergiven på stunden, tills hans boxvila är slut.

Funkar halmpellets så? hur smaklig/inte smaklig är den? Fungerar det i kallstall (tänker på vattningen som verkar behövas)? Och, är det några märken/tillverkare man ska 'akta sig för'

Vi har halmpellets. Vattnade rejält innan hästarna kom in så bädden började sätta sig. Har fungerat ypperligt. Min är ganska grisig men jag gör i alla fall av med mindre strö än när vi hade torv.

En av de andra är en riktig förbannad skitgris där man alltid tidigare behövt ta ut mer eller mindre allt strö, varje dag. Bädd har inte varit att tänka på (eller jo, men idén har förkastats efter en dag). Men med halmpellets har hon en jätte fin bädd och är den som behöver minst påfyllning. Men då gäller det nog att man vattnar rejält innan hästen ställs in så bädden redan satt sig.

Våra pellets dammar ingenting. Vi har kallstall, har inte vattnat sedan hästarna stallades in. De andra två åt lite av pelletsen men kom ganska snart på att det inte var speciellt gott.

Jag har provat allt utom papper tidigare och kommer inte byta bort pelletsen på länge!

Jag mockar ut allt varje dag, har även jag kallstall, och där behöver jag inte vattna, antar att det är lite fuktigare där än i den isolerade delen?! (har jordgolv under)
Ingen av mina hästar har varit intresserad av att smaka på bädden, och då har jag hungriga Islänningar.. Men jag har hört om två hästar som har tuggat i sig stora delar av bädden...
Jag skulle vara försiktig med importerad pellets... Men har inga riktiga belägg för det påståendet annat än magkänslan!
Vilket märke säljer din foderleverantör? PMa om du vill...

Mina hästar står på halm, underbar gyllengul fluffig halm! :love:
Jag älskar det, hästarna älskar det och bonden som kör bort dyngan älskar det. Kärlek rakt igenom med andra ord! :bump:

Ja det gäller ju inte enbart importpellets, halmpellets börjar sprida sig i rykte och många vill vara med och dela på kakan. Därför har flera tillverkare faktiskt slagit om från spånpellets till halmpellets, vi hästägare betalar ju gärna lite mer än vad folk gör som eldar upp sitt.:angel:

Kruxet är bara att dessa maskiner inte är gjorda från början för att tillverka just det som den tillverkas nu, under processen ska massan för pelletsen hettas upp för att bli kvitt från allehanda oönskade saker och i de här gamla maskinerna behövde man inte mycket mer värme än vad som krävdes för att pressa till pellets. Så redan här har man en nedsatt hygien.

Jag har pratat med flera som säljer halmpellets, för i slutändan så jagar man alltid priser men jag kommer aldrig för egen del rucka på vissa saker och det är hygien analys. Då betalar jag hellre någon spänn mer om de kan visa analyser på det parti som köps in, det är värt vareviga spänn mot att ha en häst som blivit sjuk av halmpellets med mögel i.

Man kan ha bägge, både permanent och växelströ. Halmpelletsen är bra eftersom den ligger bra på plats, även för gräddvispar och mullvadar.

*kl*

Just nu står hästarna på halm eftersom jag ändå strör med det ute i ligghallen. Har jättefin och nästintill dammfri vetehalm som dessutom är billig.

Mina hästar står på halmpellets, jag tycker att det är helt super. Mkt lätt att mocka och väldigt drygt så man behöver inte ströa så ofta. Känns väldigt rent i boxarna då det är så lätt mockat. Hästarna verkar trivas väldigt bra med det. Dammar inte och fryser inte. Helt enkelt toppen på alla sätt även för grisiga hästar och hästar som rör sig mkt i boxen.

Min ena står på torvbädd och min andra på halm med spån under, detta funkar bra för dem båda, det är individen som avgör skillnaden skulle jag skifta skulle det inte bli något bra alls...

Man kan ha bägge, både permanent och växelströ. Halmpelletsen är bra eftersom den ligger bra på plats, även för gräddvispar och mullvadar.

Tack för svar. Får hoppas ngn annan ÅF etablerar sig i området då.

Pelletsarna lokala nasaren hade var omärkta så vet ej tillverkare/ursprungsland. Såg och kändes okej ut - men det skulle bli så förbenat dyrt. 97 kr/säck (20 kg), och enl vad tillv angav så efter att ha anlagt bädden så 1 säck/v i 3*3 m box. Det blir dyrare än 1 bal spån/v det. Och haken är att 1 per vecka inte räcker till elvispen/mullvaden, speciellt inte när han står inne dygnet om nu.

Så, jag beställde 3 pallar spån istället. Men är fortfarande nyfiken på/intresserad av halmpellets. Men, det kommer antagligen mer och mer, så både utbudet ökar och prisbilden blir en annan.

Det finns gott om ÅFare i Uppland...
Jag vet tre olika som har olika tillverkare!
Ca 5kr/kg skulle jag nog säga är riktpris, så det han har är inte dyrt... Glöm inte att jämföra kg pris och inte säckpris! 20kg låter tungt, dom flesta säckar ligger på ca 14kg.

Jag kör på torvströ. Det gillar jag iaf.
Fast jag tycker att det verkligen varierar i kvalitet!

Det finns gott om ÅFare i Uppland...
Jag vet tre olika som har olika tillverkare!
Ca 5kr/kg skulle jag nog säga är riktpris, så det han har är inte dyrt... Glöm inte att jämföra kg pris och inte säckpris! 20kg låter tungt, dom flesta säckar ligger på ca 14kg.

Uppland är stort, ÅF i närheten syftade jag på =)

Jag sa inte det var dyrt för att vara halmpellets, men det är dyrt jämfört med spån, och spån är sas 'dyrt nog', så att öka på priset än mer jmf med spån blir helt enkelt 'för dyrt'.

1 säck a 97 kr/v eller 1 spånbal a 77 kr/v blir i längden rätt stor prisskillnad, speciellt när det går mer än 1 påse/bal per vecka.

Fast om dom väger 20 kg så behöver du inte lägga in en i veckan, jag har 14kg säckar och lägger in en var 10 dag, så jag skulle tro att du behöver lägga in var 14 dag....

Jag går på vad tillv själv angett för 3*3 m box (jag har större iofs) och permanentbädd.

Och då jag vet att 1 bal spån/v, vilket är en tämligen normal förbrukning, inte räcker till herrn ens i 'normalfallet' (dvs när han går ute på dagarna och har permanentbädd) så tror jag tyvärr inte att man kan räkna med mindre än 1 säck halmpellets per vecka.

Och då det nu varken är permanentbädd eller ute på dagarna, så blir de där 20 kr/frp som det skiljer om man måste lägga in lika många, ganska kostsam.

Sen kanske tillv själv är helt ute och cyklar och det räcker med 1 påse varannan vecka tom vid växelströbädd - men jag törs inte så att säga 'sätta mina pengar på det'.

Uppland är stort, ÅF i närheten syftade jag på =)

Jag sa inte det var dyrt för att vara halmpellets, men det är dyrt jämfört med spån, och spån är sas 'dyrt nog', så att öka på priset än mer jmf med spån blir helt enkelt 'för dyrt'.

1 säck a 97 kr/v eller 1 spånbal a 77 kr/v blir i längden rätt stor prisskillnad, speciellt när det går mer än 1 påse/bal per vecka.

Du kommer säkerligen inte behöva lägga in en säck i veckan. Jag har en riktig gris som krävde 1,5 spånbal i veckan. Jag behöver inte lägga in mer än en säck var 14 dag nu. Varför inte köpa kanske 20 stycken till nästa höst och testa. Om du inte gillar det kan du ju bara lägga spån sedan när pelletsen är slut. Jag gillade spån också, men jag upplever att halmpellets ger en bättre bädd (ligger mer still) och är lättmockat också :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
361
Senast: Bison
·
Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
242
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 299
Senast: skiesabove
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta... 2 3
Svar
44
· Visningar
3 710
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka