Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Halmpellets, jag fullkomligen dyrkar detta strö. Har ju gått igenom allt som finns tillgängligt i ströväg och maken till lättmockat och enkelt får man leta efter. Att det sedan är billigare för pluskan är ju inte heller något jag tackar nej till.
Jag kör stenhårt på halmpellets. Förra leverantören var en aning dammig om man jämför med det jag har nu, så det är nog lite olika. Du har nog rätt i att en välskött halmbädd är väldigt bra för hästen men har man begränsad tillgång till gödselplatta, alltså som jag t ex. som har container som jag betalar för varje tömning (dyr tömning) så blir det väl skrymmande med halm tyvärr.Man lägger sig inte gärna ner i en bädd men halmpelets innan man stampat sönder alla kulorna eftersom det känns som att lägga sig på en spikmatta.![]()
En vän till har precis prövat det efter att jag rekomenderat det, nu mera har jag ytterligare en ovän eftersom det påstås att det dammar väldigt mkt.
Jag har sett det mesta i försök till att uppfinna det perfekta ströet men skulle aldrig kunna tänka mig ngt annat strö än vanlig hederlig vetehalm. Har för mig långt bak i minnet att även slu gjort ngn studie på strö och kommit fram till samma resultat.
Visst,, kanske inte det mest lättmockade ströet men det finns väl inga bekväma hästägare som har hästar eller![]()
Men vattnade inte din vän/ovän pelletsen?
Ja alltså det beror ju självfallet på vilken typ av pellets man använder till hästen. Köper man skitpellets så får man räkna med att man får det man betalar för.
I slutändan är väl all typ av strö mest skit.
Varför skulle ren vetehalm vara helt uteslutet för hästar med luftvägsproblem förstår jag inte. med ren menar jag inte samernas hästar utan enbart betoning på renavlad ren.
Vi har ju en ras som är förhållandevis lättviktare, och pelletsen är tillräckligt upptrampad redan efter en natt i boxen så det inte bli någon spikmatta.