vad står era hästar på?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Loppan97
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 104
  • Visningar Visningar 12 417
Sv: vad står era hästar på?

Halmpellets, jag fullkomligen dyrkar detta strö. Har ju gått igenom allt som finns tillgängligt i ströväg och maken till lättmockat och enkelt får man leta efter. Att det sedan är billigare för pluskan är ju inte heller något jag tackar nej till.

Man lägger sig inte gärna ner i en bädd men halmpelets innan man stampat sönder alla kulorna eftersom det känns som att lägga sig på en spikmatta.:crazy:

En vän till har precis prövat det efter att jag rekomenderat det, nu mera har jag ytterligare en ovän eftersom det påstås att det dammar väldigt mkt.:mad:

Jag har sett det mesta i försök till att uppfinna det perfekta ströet men skulle aldrig kunna tänka mig ngt annat strö än vanlig hederlig vetehalm. Har för mig långt bak i minnet att även slu gjort ngn studie på strö och kommit fram till samma resultat.

Visst,, kanske inte det mest lättmockade ströet men det finns väl inga bekväma hästägare som har hästar eller:angel:

Spånbädd står mina på och det fungerar kanon. Det är ljust och lättmockat, luktar ingenting.

Har oxå halm. Lägger 2 balar spån i botten och ca 30 cm halm.
Mina bajsar 2 högar längst bak som jag tar upp med spade, inga problem.

Tycker att halm är fräscht, varmt för hästarna att ligga på, plus att de alltid har nåt att äta.

Mina står på torvbädd. Funderar dock på att lägga ett nytt lager med hampaströ överst så det inte bäden fryser nu när det börjar bli kallgrader.

Man lägger sig inte gärna ner i en bädd men halmpelets innan man stampat sönder alla kulorna eftersom det känns som att lägga sig på en spikmatta.:crazy:

En vän till har precis prövat det efter att jag rekomenderat det, nu mera har jag ytterligare en ovän eftersom det påstås att det dammar väldigt mkt.:mad:

Jag har sett det mesta i försök till att uppfinna det perfekta ströet men skulle aldrig kunna tänka mig ngt annat strö än vanlig hederlig vetehalm. Har för mig långt bak i minnet att även slu gjort ngn studie på strö och kommit fram till samma resultat.

Visst,, kanske inte det mest lättmockade ströet men det finns väl inga bekväma hästägare som har hästar eller:angel:
Jag kör stenhårt på halmpellets. Förra leverantören var en aning dammig om man jämför med det jag har nu, så det är nog lite olika. Du har nog rätt i att en välskött halmbädd är väldigt bra för hästen men har man begränsad tillgång till gödselplatta, alltså som jag t ex. som har container som jag betalar för varje tömning (dyr tömning) så blir det väl skrymmande med halm tyvärr.

Min häst står på spån, men har haft halm tidigare. Jag har lyxen att ha en väldigt renlig häst så boxen är lättmockad oavsett strö. Betalar 74 kr per bal för spånet och använder 4-5 st per månad.

Men vattnade inte din vän/ovän pelletsen?

:confused::confused::confused:

Det trodde i alla fall jag va hästens uppgift att göra och meningen med ströets uppsugningsförmåga.

Jag vet inte men tror inte min vän/ovän utför sina behov i boxen före hästens behov. Förutsätter att var och en använder sin egen toalett och även spolar efter sig.;)

Om man vattnar pelletsen blir det snabbt ett fint och trevligt underlag till boxen.
Jag har själv halmpellets, det dammar nästan ingenting och bildar en mycket fin och kompakt bädd. Mycket smidigt!

*kl*

Mina står på det som för tillfället är lättast och billigast att få tag på för stallägaren. Brukar växla lite mellan torv och råspån som vi då har i "lösvikt".

Om det blir någon vecka när hon inte kan hämta strö och någon av hästarna behöver just då så köper jag någon bal kutterspån (betalar 89 kr styck, hujedamig :crazy: ). I vintras var det omöjligt att få tag i strö i lösvikt ett tag och då fick vi också köpa kutterspån.

Ja alltså det beror ju självfallet på vilken typ av pellets man använder till hästen. Köper man skitpellets så får man räkna med att man får det man betalar för.

Dammar, ja visst dammar det lite men har man inga problem med att ställa hästen på ren halm så bör pelletsen inte vara något stort bekymmer. Ett strö som fö används till hästar med luftvägsproblem där halm är totalt uteslutet, det man ska begära av leverantören är en hygienanalys och det ska finnas från inköpet av halmen fram till färdig påse vilket innebär att materialet även analyseras under hela processen.

Och nej, man ska inte behöva vattna på pelletsen då finns det förmodligen ett bindemedel i vilket inte är nödvändigt om pelletsen är framställd under rätt former. Vi har ju en ras som är förhållandevis lättviktare, och pelletsen är tillräckligt upptrampad redan efter en natt i boxen så det inte bli någon spikmatta.

Ja alltså det beror ju självfallet på vilken typ av pellets man använder till hästen. Köper man skitpellets så får man räkna med att man får det man betalar för.

I slutändan är väl all typ av strö mest skit.:crazy:

;):rofl::rofl:

Varför skulle ren vetehalm vara helt uteslutet för hästar med luftvägsproblem förstår jag inte. med ren menar jag inte samernas hästar utan enbart betoning på renavlad ren.

Senast ändrad:

Om att vattna halm pellets:
Det ar ju rekommenderat att man nar man lagt in x antal pasar vattnar med 2 tradgardsvattenkannor over pelleten. Och sen ror man. Och medans man gor detta gar man pa pelleten och pa sa vis trampar sonder. Nar hasten kommer in, trampar de mer och en till tva dagar ar allt sondertrampat. Jag vattnar aven andra dagen nar jag har vant pa hela badden. Fluffar upp den pa samma gang. Sen om man tycker det ar dammigt kan man ju stanka vatten over badden...

Om Pris for halmpellets: Visst ar det dyrt att BORJA med pellets. Jag betalade 5000 sek for en pall med ett arsforbrukning for en hast. Dock kommer varje 13kg pase till 53 kronor. Och jag lagger in en pase varannan vecka, med cutterspan fick jag starta med 2 balar a 88 kronor, sen fylla pa med en bal per vecka. Cutterspan fran granngarden. Igen att borja med halmpellets ar dyrt men i langden ar det bra mkt billigare i alla fall for mig. Plus jag slipper container hyra pa 1000 per manad plus tomning etc.. Over aret mkt mkt billigare..

I slutändan är väl all typ av strö mest skit.:crazy:

;):rofl::rofl:

Varför skulle ren vetehalm vara helt uteslutet för hästar med luftvägsproblem förstår jag inte. med ren menar jag inte samernas hästar utan enbart betoning på renavlad ren.

Alla halm faktiskt, avger mer damm än halmpellets.:angel:;)

Vi har ju en ras som är förhållandevis lättviktare, och pelletsen är tillräckligt upptrampad redan efter en natt i boxen så det inte bli någon spikmatta.

Det beror väl på om man analyserar denna ras med eller utan ryttare,,

För mig spelar det ingen roll, jag vill inte gå och lägga mig i renan lakan utan sköljmedel och hålla på en hel natt med att hoppa runt i sängen för att fluffa till en mjuk bädd. Jag vill när jag går och lägger mig känna mig som prinsessan på ärten, inte som en självplågare på en spikmatta.

En ärta kan jag leva med men inte gärna ett helt paket.:angel:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
361
Senast: Bison
·
Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
242
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 299
Senast: skiesabove
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta... 2 3
Svar
44
· Visningar
3 710
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka