vad står era hästar på?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Loppan97
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 104
  • Visningar Visningar 12 417
Sv: vad står era hästar på?

Jo, jag hade övervägt det 'mer' redan nu om jag kunnat ha bädd (som jag normalt har). Och när han går ute på dagarna är han ingen jättegris. Han är inte renlig utan han skiter där han befinner sig - utom på torv där han är extremt renlig - men han elvispar och mullvadar inte när han går ute.

Men, tillsvidare får det bli spån, det vet jag ju både hur det beter sig, och förbruket.

Just nu halm.
Har dock stått på alla andra strömedel förut,

Spån: väldigt fräsch och lättmockad, dock såg de äckligt ut snabbt eftersom min häst var en riktig skitgris
Torv: hade en bädd på det, var fräscht men är så mörkt, lite trist
Torvmix (blandning av torv/spån): de bästa egenskaperna från både torv o spån, kalas!!!
Halm: svårmockat men mysigt, o billigt
Papper: blandade det med spån, var rätt fräscht!

Min har alltid stått på halm med lite spån i botten men tänkte nu gå över till halmpellets. Vet dock inte vilket märke jag ska köpa då jag förstått att det är så skiftande kvalitet på dom olika. Om någon kan ge mig tips blir jag grymt tacksam. Känns ju lite onödigt att bli besviken när man kan göra rätt från början...

lånar sista knappen

Jag har numera gått över till halmpellets och halm i ligghallen. Och halmpellets verkar ha en enastående uppsugningsförmåga :love: tidigare med bara halm blev det ganska fört blött och äckligt men nu med ett rejält lager halmpellets i botten och sedan vetehalm över håller sig bädden kanonfin. Den känns dessutom nästan fjädrande som en studsmatta. Jag har inte behövt fylla på någon halmpellets utan plockar bort högar och strör bara lite ny fräsch halm överst.

däremot så grävde sig hästarna ner till halmpelletsen i början och mumsade på den :mad: men jag borde nog packat pelletsen bättre och haft mer halm redan från början... tror jag. Ska pröva det nästa gång jag lägger in bädden.

Senast ändrad:

Spån. Den ena har permanentbädd med torv i botten och spån ovanpå. Den andra har växelströbädd. De har också lite halm i boxarna för att ha lite att tugga på när fodret är slut.
spån är lättmockat, drygt, dammar inte, ger inte så stor gödselstack. jag gillar det.

*kl*

Våra pållar står på torvmix med halm över.

Vi köpte torvmix på Granngården. Deras eget märke, Lantmännen, och det dammade så in i helhavre alltså. Fick vattna massa på det och då klibbade det fast sig under skorna på mig istället... Dock behövde jag fylla på igår, så jag köpte två balar till. En av deras eget märke och en som de hade udda, var från Markaryd nånstans. Vilken skillnad!! Inget damm alls från den "udda" balen. Så från att undrat hur i hela världen folk kunde använda torv, som dammar så fruktansvärt, så förstår jag nu. Välj rätt leverantör helt enkelt...

grangårdens strö är värdelöst, har haft deras spån. Då vi köper på grangården, men nu säljer de inte sitt eget spån utan staben. Vilken skillnad på kvalité, nu dammar spånet väldigt lite.

***Knapplån***

Våra har torvbäddar, och jag skulle inte kunna tänka mig något annat. Otroligt lättskött, det blir en skottkärra/dag att mocka ut på fyra hästar! En årsförbrukning för oss går på ca 6ooo kronor. Hästarna går ute maj - oktober och under vinterhalvåret är de inne max åtta timmar/natt.

En stor fördel med torv är att en lantbrukare i grannbyn hämtar gödselhögen varje vår utan att det kostar oss ett öre. Gödsel gör stor nytta i hans ekologiska odlingar.

Min har alltid stått på halm med lite spån i botten men tänkte nu gå över till halmpellets. Vet dock inte vilket märke jag ska köpa då jag förstått att det är så skiftande kvalitet på dom olika. Om någon kan ge mig tips blir jag grymt tacksam. Känns ju lite onödigt att bli besviken när man kan göra rätt från början...

Det är det, och den första frågan du ska ställa till tänkbar leverantör är om halmen analyseras. Om den inte gör det, gå vidare för det är första kravet du ska ställa som konsument. Du ska inte gå på argumentationen att pelletsen är närproducerad, det betyder inte ett smack faktiskt mer än att möjligen producenten har köpt alla halm de kan få tag på oavsett kvalitet.

Var besvärlig, våga fråga, och gå för sjutton inte på vad som helst. För det är kvalitet du ska kräva, och det minsta man kan begära är analys eftersom halm lurigt nog kan innehålla mycket mögel utan att det märks på direkten. Detta vill du inte ha in i stallet.

En stor fördel med torv är att en lantbrukare i grannbyn hämtar gödselhögen varje vår utan att det kostar oss ett öre. Gödsel gör stor nytta i hans ekologiska odlingar.

Och ännu mer förtjusta är de in halmpelletsen som jordförbättringsmedel, när de har läst på vad de innebär. Vi blev varse om det när en bonde åkte förbi och undrade om han fick tömma vår container.:D:bow:

om att hastarna ater halmpelleten.

Hela dealen ar ju att man skall vattna pelleten INNAN hasten/rna kommer in pa badden. De ar da mjuka och faller sonder nar hasten/rna gar pa det eller ligger ner.. Man MASTE vattna, star ocksa tydligt i alla bruksanvisningar.. Och nej det blir inte en vat badd da pelleten har enorm uppsugningsformaga.
Jag rekommenderar fortfarande www.halmpellets.se och raknade ut, med leverans etc mina pellets kostar mig 4.00/kg. Detta i 13kg sackar Jag fyller pa 10-14 dag, aven med elvispen och mullvaden. Lillhingsten promenerar i sitt stall, och har demolerat (demolished) badden forstas, men den fungerar i alla fall.
Igen, det ar inga "artor" att ligga pa for pallarna, det verkar inte som det fryser och jag sparar faktiskt massor av pengar...Plus alla vackra blommor och trad/buskar pa Herrgarn far kompost....

Och om du måste vattna, ställ frågan varför. Jo man vill att kunden ska vattna därför att.

* Pelletsen är hård, tillverkat med bindemedel. Då ska man fråga varför används bindemedel? Lufttorkas den utan bindemedel, så kan tillverkaren ställa in maskinen efter (upphettning) grader och hur hårt den ska pressas. Ju hårdare den pressas desto större rik är det att maskinen från början tillverkades för spånpellets där upphettningsprocessen inte är lika viktigt.

* Pelletsen dammar, varför gör den det? Vilken typ av halm har man använt eller jag ska hellre skriva blandning har man använt. Vid rätt blandning så dammar den inte således behövs ingen vattning heller.

Och på mina säckar står det inget sådant men jag har ringt tillverkaren och fått detta svar, den kommer att ta fukt från stallmiljön så någon extra vattning krävs inte samt att de enkelt faller isär för egen maskin när hästen trampar ut dem genom att de har valt att inte pressa pelletsen för hårt just för att det bli snabbare bädd.

Spån, tyvärr...:(
Har tjock bädd i botten, ett tjockt lager löst spån över.
Eftersom pålle inte är förtjust i spån (inte jag heller:angel:), rör han runt det mkt, så varje dag får skotta tillbaka vallarna av spån från kanterna...
Tar ut all skit + ev uppkommen blött spån varje dag-
Lägger in en spånbal var 6:e dag ungefär.

Och om du måste vattna, ställ frågan varför. Jo man vill att kunden ska vattna därför att.

* Pelletsen är hård, tillverkat med bindemedel. Då ska man fråga varför används bindemedel? Lufttorkas den utan bindemedel, så kan tillverkaren ställa in maskinen efter (upphettning) grader och hur hårt den ska pressas. Ju hårdare den pressas desto större rik är det att maskinen från början tillverkades för spånpellets där upphettningsprocessen inte är lika viktigt.

* Pelletsen dammar, varför gör den det? Vilken typ av halm har man använt eller jag ska hellre skriva blandning har man använt. Vid rätt blandning så dammar den inte således behövs ingen vattning heller.

Och på mina säckar står det inget sådant men jag har ringt tillverkaren och fått detta svar, den kommer att ta fukt från stallmiljön så någon extra vattning krävs inte samt att de enkelt faller isär för egen maskin när hästen trampar ut dem genom att de har valt att inte pressa pelletsen för hårt just för att det bli snabbare bädd.

de pellet jag anvander behover inte vattnas, jag gjorde det nar det var torrt och varmt for att fa alla 15 pasar krossade sa fort som mojligt.. det tar normalt 3 dagar for enhast att forvandla pelleten till "span".
jag fann ocksa ut att en av hastarna tyckte att pelleten var smaskens att ata lol.. hon at upp ungefar halva badden forsta natten, aven med massor av ho och halm att mumsa pa. dock hon ar en fjording sa var inte jatteforvanad (hon alskar att ata).
den dammar inte heller. jo jag tar tillbaka det, den dammar nar den har legat dar i 3 veckor ungefar utan pafyllning. och i mitt fall har jag ingen stallfuktighet da jag kor med uteboxar, sa det kan alltsa bli torrt darinne sommartid.
jag tar ocksa ut allt det vata varje dag da en av stona ar sk pissemarr. Jag la in 11 sackar hos henne for tva veckor sedan, sen skulle jag gora experiment och idag tog vi ut 4 karror med vatt, hon hade nastan ingen badd kvar alls sa fick fylla pa med 5 sackar till.. De andra ar inte sa, sa det varierar val fran hast till hast. Jag vet att det ar rekommenderat att inte ta ut det vata (kiss kakan) varje dag mengor jag det inte hos henne blir det ingen badd kvar utan bara en hard sak som ligger dar..
forlat om det later rorigt.. jag ar trott ...

Permanentbädd av torv. Mockar ut allt bajs. Vid behov lägger jag in nytt ( då det blir vått)

Skulle dock aldrig falla mig in att köpa torv på bal: DYRT! Hämtar direkt från mossen i en kärra med höga kanter. Billigt och smidigt. Dessutom bättre torv än på bal. Strör för tillfället en stor fölbox med sto plus föl för ca 150 kr mån. Innan fölis kom låg kostnaden på ca 80-90 kr/mån.

Fördelarna med torv är drygt, absorberande, liten dyngstack som bränner fort, lättmockat och bra för hovar och hosta.

Har stått på både halm och spån. Hatar att mocka halm. Spån tycker jag är svårt att få till en stadig permanentbädd med.

Jag har också märkt att vår dyngstack är hårdvaluta och sist fick vi betalt för den. Mycket smidigt!

Senast ändrad av en moderator:

Eftersom pappa har sågverk och hyvleri så har det varit självklart för oss att ha spån till hästarna. har kommit fram till att en blandning av kutter- och sågspån (sågspånet måste dock vara grovt så det inte dammar) är det allra bästa, sågspånet suger upp allt kiss på en gång utan att kännas blött samtidigt som kutterspånet gör att det är mjukt och luftigt. Har aldrig provat ha någonting annat än spån dock så jag har ingen aning om hur det funkar att ha hästarna på t.ex halm eller torv, alla jag känner och alla stall jag har varit i har också använt spån.

Kanske ska tillägga att vi aldrig haft någon form av permanentbädd utan vi mockar ut allt smutsigt varje dag.

Senast ändrad:

Jag har växelströ i våra boxar, dvs allt mockas ur dagligen ner till golvet. Förra året körde jag med bädd i en box, men detta år kommer jag att köra växelströ till bägge. Vi har inte haft problem med damm, likaså trampar hästarna sönder pelletsen väldigt snabbt och redan efter en natt så har de underlag som är mjukt. Hur snabbt de trampar sönder hänger ju också på hur rörliga de är i boxen, vår äldsta som alltid varit lite av en gräddvisp ordnar detta snabbare än den andra som är av mer stillsam natur. Vi har också en aningen lättare ras, islandshäst.

knapplånar..

Våra hästar står med torvmix (spån/torv 50/50) i botten, spån ovanpå som ett extra suglager och sedan tjockt lager med halm. Skit -jobbigt :rofl:att mocka...
men vad gör man inte för gullegrisarna...:love:

Först ut med högarna och smutsig halm, sen flytta försiktigt på det rena och lyfta upp "plättarna" med kiss i torvmixen. Blir som kakor.....

Vi har en pålle som inte tål ammoniak, blir irriterad i slemhinnor, och därför är det superbra med detta system, det lägger sig underst och är lätt att ta ut varje dag utan att behöva röra runt för mkt i underlagret, när du väl kommit ner till bädden. Halmen har vi för att vi är stolta ägare till prinsessan på ärten, ligger så tungt, med raka bakben och får annars skav på haserna mot väggen trots STOR box..:grin:
Och med bra kvalité dammar det inte, och vi får ha träväggarna ifred då de kan pilla med halmen istället. :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
359
Senast: Bison
·
Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
240
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 296
Senast: skiesabove
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta... 2 3
Svar
44
· Visningar
3 665
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka