Sv: vad står era hästar på?
Det var roligt att läsa om alla olika strömedel och åsikter.
Jag har provat spån och halm, tidigare. Gillade halm bäst. Men det luktar fräschare med spån. Men föredrar halm för att jag tror att hästarna gillar det bättre.
Torv - går bort för min del. Tycker att det ser äckligt ut, luktar äckligt och verkar besvärligt att mocka i.
Tyvärr råkar man ju ibland ut för dålig halm, och det blir så besvärligt. Eftersom jag bara lyckats få tag på stora rundbalar och som när man då öppnar den kanske visar sig vara möglig. Det blir ett jädrans arbete för mig att få ut skiten (går ju inte att rulla längre när jag har öppnat den) sen ska jag elda upp den. Pust!
Så i år bestämde jag mig för att ha spån i allafall. Men vid besök på granngården hittade jag något ganska nytt strömedel. Lättströ heter det och är gjort på Hampa. Kul att prova något nytt tänkte jag. Det var ganska dyrt. 145:- för en bal på 18 kg. Det gick åt en del i början men sen har det verkligen inte gått särskilt mkt. Jag har permanentbäddar och två av hästarna har det jättefint i sina boxar, sen har jag en "gris" och där får man ju jobba lite för att det ska se fräscht ut. Men hitills är jag mkt nöjd. Det luktar gott absolut ingen amoniaklukt (vilket det oftast blir när man har halm) väldigt hög uppsugningsförmåga och det ramlar jättelätt igenom grepen så det blir minimalt med strö som åker ut när man mockar.
Jag har ingen aning om åtgången jag hade ju spån under när jag började (växelströbädd) men hos grisen är det nog enbart hampa nu. Där får jag nog ta ut bädden några gånger i vinter, det brukar jag få. Men dom andra tror jag att det ska fungera hos. Det blev ju inte så fluggigt som det blir med spån så det går ju åt en del när man börjar men sen tror jag inte att det går åt så mkt.
Jag kommer inte ihåg hur många balar jag köpte första gången dom hade inte så många då. 3-4 st och i går köpte jag 10 st. Jag lade in en till var och en av dom renliga hästarna och grisen fick en + en efter en vecka. Men nu har det nog gått två-tre veckor och hon fick en bal igår. Kanske att hon behöver en bal i veckan men dom andra vet jag inte.
Halmpellets låter jätteintressant och det kanske är billigare det här är ju så dyrt i inköp men det är klart om det räcker länge så. Jag får räkna på det när dom här 10 balarna är slut.
Ursäkta att det blev så långt