Sv: Vad skulle ni vara beredda att betala?
Man får betala mycket för att det ska löna sig för stallägaren. Jag själv skulle dock aldrig vara beredd att stå i ett sådant stall.
Men, om man nu vill säga en rimlig kostnad... I så fall måste ju den som sköter utsläpp och liknande ha betalt, annars är det ju ingen vits med det hela. Man kan ju enbart ta betalt för hyra och foderkostnad men det är ju en förlustaffär om man ska driva ett sådant stall. Vi själva är inte vinstdrivande utan har stallgäster för att det är trevligt, ungefär. Vi tar därför inte betalt för våra tjänster och tar ändå skampris.
Om man har 80 kr i timlön och lägger 4 timmar per dag i rena tjänster samt har 10 inackorderingar blir det knappt 1000 kr/månad/häst i endast tjänster. (Jag vet inte om det är rimligt med 4 h/dag, om ALLT ska ingå, kanske går åt mer tid?) Och det är ändå en skamlön. Sen tillkommer hyra av box, pengar för underhåll av gård/staket, foder, strö, el, underhåll av ridbana (som oftast finns på sådana anläggningar). De flesta vill ju ha bra standard, speciellt på staketen, och det KOSTAR.
Jag tycker att priset bör ligga på 4000 kr eller mer. Det beror ju lite på hur man lägger upp det, om man betalar en klumpsumma för foder och strö eller om man betalar för exakt så mycket som man ger. Sen styr ju storstäder priset pga efterfrågan.