Vad skulle ni vara beredda att betala?

A

Ancor

Lite spinoff på "vad betalar ni i stallhyra" tråden.
Om allt ingick alla dagar i veckan, och då menar jag allt utom att hästen blir riden och borstad på.
Om ni fick den servicen, vad skulle ni vara beredda att betala?

//A

Sv: Vad skulle ni vara beredda att betala?

Strax utan för byn där jag bor (8 mil norr om Göteborg) finns det ett stall som har full service. Det enda som man får köpa till är typ Krafften. I det stallet tar man 1800kr inkl allt.
Dom tittar även till hästen så att allt är ok om det är någon dag som man får förhinder.
Tycker att det är ett väldigt överkomligt pris!

Jag kanske skulle kunna sträcka mig till 2000-2500 ev om jag verkligen var i behov av såna tjänster. Men härute kostar en halvkollektiv plats så mkt och det innebär alltså att endast fodringar och in-utsläpp ingår, och endast vardagar. Helgerna är alltså helt kollektiva och täckesbyten och annat kostar extra om det ens finns att välja.

Jag är dock inte intresserad av såna tjänster. Jag fodrar dessutom gärna hästarna ibland. Jag tycker att det är viktigt att vara en aktiv hästägare, annars hade jag inte haft egen häst.

Beror på... Hur är träningsmöjligheterna? Finns ridhus? Ridbana? Måste jag åka långt i annat fall för att träna? Hur är hagarna? Tiden för utevistelse? Vilket foder och hur mycket skulle ingå?
Massa sånt som påverkar...

Men, jag skulle nog vara beredd att lägga mellan 1500-2500 beroende på exakt vad som ingick och fanns.

Beror på... Hur är träningsmöjligheterna? Finns ridhus? Ridbana? Måste jag åka långt i annat fall för att träna? Hur är hagarna? Tiden för utevistelse? Vilket foder och hur mycket skulle ingå?
Massa sånt som påverkar...

Men, jag skulle nog vara beredd att lägga mellan 1500-2500 beroende på exakt vad som ingick och fanns.

Håller med dig i att läget spelar en enorm roll och vad som finns att tillgå inom "gång-avstånd" (ridhus, ridanläggning, kommunikation etc.).

Dock anser jag att för att få sin häst så pass mycket skött och allt ingår så tycker jag att personen som driver stallet/anläggningen kan ta en hel del betalt. Det är mycket jobb med inköp, körningar för att hämta hö, spån etc. (inte för alla, men för många), mockning, täckesbytning, fodringar, in- och utsläpp etc.

Jag betalar ca 3000 kr på mina hästar för tillfället/månad för bägge och då tränar jag inte för någon just nu så detta är bara i underhåll. Sedan tillkommer ju bensinkostnader till och från stallet, för att köpa kraft, spån och hö så mer än det blir det ju. Och hade jag bedrivit ett sådant stall vill man väl självklart ha lite betalt för allt jobb man lägger ner.

Jag tycker att under 3000 kr/häst är knappt lönt.
Själv skulle jag inte vilja ha det så som hästägare, utan som någon skrev, vill även jag ta del av allt som har med hästarna att göra, men det hör ju egentligen inte hit ;)

det beror ju på vad det är för stall i övrigt men upptill 6.000, inte mer.

Ett stall i närheten av där jag bor har den servicen, det kostar 2500 kr/månad för anläggning och arbete. Kostnad för foder tillkommer.

För en helinackordering med bra stall och hagar, lång utevistelse och tillgång till ridhus och fina ridvägar skulle jag kunna ge upp emot 4000kr. Men då bör det även finnas spolspilta med varmvatten, toalett och dusch och ett fikarum.

Man får betala mycket för att det ska löna sig för stallägaren. Jag själv skulle dock aldrig vara beredd att stå i ett sådant stall.

Men, om man nu vill säga en rimlig kostnad... I så fall måste ju den som sköter utsläpp och liknande ha betalt, annars är det ju ingen vits med det hela. Man kan ju enbart ta betalt för hyra och foderkostnad men det är ju en förlustaffär om man ska driva ett sådant stall. Vi själva är inte vinstdrivande utan har stallgäster för att det är trevligt, ungefär. Vi tar därför inte betalt för våra tjänster och tar ändå skampris.

Om man har 80 kr i timlön och lägger 4 timmar per dag i rena tjänster samt har 10 inackorderingar blir det knappt 1000 kr/månad/häst i endast tjänster. (Jag vet inte om det är rimligt med 4 h/dag, om ALLT ska ingå, kanske går åt mer tid?) Och det är ändå en skamlön. Sen tillkommer hyra av box, pengar för underhåll av gård/staket, foder, strö, el, underhåll av ridbana (som oftast finns på sådana anläggningar). De flesta vill ju ha bra standard, speciellt på staketen, och det KOSTAR.
Jag tycker att priset bör ligga på 4000 kr eller mer. Det beror ju lite på hur man lägger upp det, om man betalar en klumpsumma för foder och strö eller om man betalar för exakt så mycket som man ger. Sen styr ju storstäder priset pga efterfrågan.

Det beror ju på allt annat :p
Med god service (dvs inte folk som bara tar bort de synliga bajsarna som exempel :grin: ) och väldigt bra träningsmöjligheter helst alla dagar i veckan och bra hagar + utevistelse, samt fritt med foder så skulle jag nog kunna betala upp till 4-6000:-/månad. (Dyrare stall hade inte Jag ställt mig i med min lön, hade man varit rikare kanske man tänkt i ännu högre siffror :p )

Allting beror ju på hela situationen.
Hade det bara varit halvdan service, rasthagar och en skitpadock hade jag inte velat ge mer än ett par tusen :p

Inte mer än 2000 i de här trakterna.
Jag betalar 1600 för allt foder, service osv. utom mockning och motion, och att mocka en box tar trots allt inte så många minuter att det är värt att slippa för typ en tusenlapp mer i månaden.

Hade jag bott i en större stad och varit rik som ett troll hade nog svaret varit ett annat dock.

Var precis och hälsade på i ett fint stall.
Där ingick allt!
Foder och strö, fina stora hagar, ridbana, ridhus ska byggas, in, ut och fodringar.
Dock hade dom ett roligt system för mockningen: Stod där sju hästar så mockade man en dag i veckan men då mockade man alla boxarna?! Resten av dagarna kunde man bara komma dit och rida.... eller strunta i att åka dit öht.
Hästarna står på bädd så det är ju kanske inget jättejobb men ändå.

Det kostade 2500:- Egentligen en rimlig summa men har man inte gott om pengar så är det ju mycket ändå.
Dessutom mockar jag nog helst själv.

jag har den servicen, och då ingår även foder. Inte Krafft, men havre och kornkross som är odlat på gården. Jag betalar 3900/månad.
Bra hagar, ridhus, belyst paddock, fina ridvägar och stora stubbåkrar man får rida på. 4 mil Norr om stockholm.

Jag ska antagligen flytta till ett stall med full skötsel. Då ingår allt! Täcken, foder (fri tillgång ute), in- och utsläpp, hyfsat stora hagar med sällskap (drygt 1 hektar) mm mm. Finns nyanläggd ridbana, spolspilta med varmvatten, fikarum, toalett osv osv. De kan tom skritta ut min häst i skogen någon dag i veckan om det kör ihop sig med jobb. Perfekt för mig som har svårt att få tag på medryttare som bara vill skritta min pojke. Pris: Strax under 3000 med möjlighet att reducera den om jag mockar ibland och hjälper till med lite ut- och insläpp. Helt okej för mig att jobba i stallet om jag är ledig och har tid. Jag väljer detta alternativ därför att jag hatar att stressa i stallet, vill kunna hinna koncentrera mig på hästen.

Var bor ni alla som har det så billigt?! Jag har ändå kommit väldigt billigt undan jämmfört med resten av stallen runt omkring här.

Jag upplever det som ganska billigt här i Jönköpingstrakten också. Jag skrev att jag tycker 4000 är rimlig kostnad (eller mer) men jag tror inte någon här tar så mkt.

I vårat stall så kostar det 7300, men då ingår skrittmaskin, band, solarium
och så har vi ett ridhus, två gräsbanor, en grusbana och en terrängbana.

Det är ju skillnad på Stockholm och jag som bor på landet i Skåne.
Hade jag bott i Stockholm så hade jag inte kunnat ha häst med tanke på dom priser som gäller där.

5000. betalar strax över 4000 nu och då ingår inte mockning,ställa fram höpåsar, och desutom så sköts de kollektiv på helger.Fast på mitt förra stall ingick verkligen allt till och med spolning av ben och det kostade 2500 men var EXTREMT billigt.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 501
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
4 097
Senast: SwedEmB
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 398
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 324
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka