Vad skulle ni tycka?

Sv: Vad skulle ni tycka?

Det är väldigt lugnt på förskolan där jag har mina barn. Jag blev speciellt imponerad av luncherna där de sätter för skynken och drar för en dörr så att de 3 borden blir avskiljda från varandra. De sänker också belysningen något och tänder ett ljus på bordet.
En trevlig överraskning för mig som fördomsfullt nog hade trott att det skulle vara betydligt mer livat vid matdags.

Jag vet att vissa avdelningar har ett elektrisk "öra" som varnar vid för hög decibel, också ett rätt påtagligt hjälpmedel som barnen förstår. Lycka till med ljuddämpningen!
 
Sv: Vad skulle ni tycka?

Fast jag har inget emot att det informeras om det, inte alls, men frågan för mig var mer vad förskolan skulle säga till mig att prata med mina barn dvs uppmana. Och där tror jag risken är stor att man trampar föräldrar på tårna.

Sen är mycket frågan om hur man gör det, att diskutera på ett föräldramöte hur förskolans arbete och föräldrars engagemang kan samverka på ett bra sätt är en sak att skriva i brev hem att prata med era barn om anvisade saker är en annan.
 
Sv: Vad skulle ni tycka?

Men lite grann tycker jag att det skriver föräldrarna på näsan och det är väl det jag reagerar på. Är det inte bättre att berätta om förskolans arbete och syfte istället, varför måste man tala om för föräldrarna vad de ska göra?

Det finns så många sätt att göra det på ett snyggt sätt, t.ex genom att skriva en handlingsplan för förskolan och dela ut. När barn skolas in på dagis berättar man väl om hur man jobbar och varför, ex. vi här på förskolan tycker att det är viktigt att barn är snälla mot varandra, därför jobbar vi med kompisövningar och pratar mycket om vänskap.
 
Sv: Vad skulle ni tycka?

Som blivande förälder svarar jag:
Det beror naturligtvis på hur budskapet framförs (som flera sagt). Men: om jag skulle få ett brev där det helt sonika står något i stil med: "Just nu har vi haft lite problem med att barnen i den grupp som ditt barn tillhör. Det blir många knuffar, slag, skrik mm... vi försöker jobba aktivt med detta för att dämpa gruppen genom att ........
Vi tycker att det är viktigt att ni föräldrar är delaktiga och vet att dessa problem förekommer så att ni kan hjälpa oss i vår strävan mot att få en bättre förskolemiljö för alla barn. Kanske kan du som förälder även hemmavid ta upp dessa frågor med ditt barn? "
Då skulle jag personligen nog mest känna
a) Kanonbra att jag får veta vad man gör åt de problem som finns!
b) självklart kan jag dra mitt strå till stacken och hjälpa till även hemmavid genom att ta upp frågan med mitt barn!
c) även om jag (förstås) inte tror att MITT barn förorsakar sådana problem så kan jag ändå aktivt diskutera saken med barnet. Mitt barn kanske kan vara en förebild för de andra barnen om inte annat.
 
Sv: Vad skulle ni tycka?

Jag håller inte med.

Jag tycker inte att det skall finnas vattentäta skott på det viset.
Att be föräldrar prata som "samma" teman är väl ett sätt att göra föräldrar delaktiga. Och framför allt när det gäller moral och etik frågor så är det ju jätteviktigt.

Att föräldrar skulle känna sig skrivna på näsan vore ju sorgligt - varför skulle man det ? Om man redan pratar om det så gör man ju det. Om man inte gör det så är det väl hög tid att börja göra det. JAG tycker att det är en viktig sak att prata om - alltid.

Mina är ju stora nu, men vi fick brev hem från gymnasiet att prata med barnen om så kallade nollningar - det är ju lika viktigt i det sammanhanget.

Jag tycker att folk i allmänhet är alldeles för lättstötta.
Jag begriper liksom inte att man kan bli stött av en sån uppmaning.
 
Sv: Vad skulle ni tycka?

Och om barnen beter sig på det viset är de uppfostrade ordentligt då ?

Varför får maninte signalera till föräldrar att barnen är dåligt uppfostrade ?
Om barn beter sig så illa att dagis måste köra en speciell kampanj för att få bukt med det så undrar jag snarare om personalen har tagit sig vatten över huvudet, antingen med dåliga rutiner eller för stora grupper. Att visa hur man beter sig mot varandra ingår i vad jag skulle betrakta som den vardagliga rutinen, det borde inte vara något man speciellt behöver uppmärksamma. Kanske är det snarare personalen som skulle behöva mer stöd och utbildning?
 
Sv: Vad skulle ni tycka?

Det är ju inte personalens fel om de är för få.

Men visst kan det vara så att det är gruppen i sig som inte fungerar.

Eller så ÄR ungarna normlösa hemifrån, vad vet vi ?
Och det är ju inte dagis sak att UPPFOSTRA barnen, eller ?

Att barn beter sig illa mot varandra händer - och då tycker jag att ALLA inblandade skall engageras. Föräldrarna också.

Mina barn har inte alltidi varit änglar även om de inte betett sig särskilt illa på hemmaplan, men vi har alltid haft en levande diskussion om just sånt och det har självklart blivit mer aktuellt om något särskilt har hänt.
 
Sv: Vad skulle ni tycka?

Det är ju inte personalens fel om de är för få.

Men visst kan det vara så att det är gruppen i sig som inte fungerar.

Eller så ÄR ungarna normlösa hemifrån, vad vet vi ?
Och det är ju inte dagis sak att UPPFOSTRA barnen, eller ?

Att barn beter sig illa mot varandra händer - och då tycker jag att ALLA inblandade skall engageras. Föräldrarna också.

Mina barn har inte alltidi varit änglar även om de inte betett sig särskilt illa på hemmaplan, men vi har alltid haft en levande diskussion om just sånt och det har självklart blivit mer aktuellt om något särskilt har hänt.


Är det inte dagis ansvar att se till att barnen fungerar i gruppen då menar du? Vems ansvar är det då? Klart barn inte är normlösa hemifrån, alla försäldrar har ju bara inte samma uppfattningar om vilka normer som ska gälla. Och just på dagis är det ju ändå dagis personal som måste se till att gälllande normer följs.
 
Sv: Vad skulle ni tycka?

Och om barnen inte HAR med sig grundläggande saker hemifrån ? Jag anser inte att det är dagis sak att lära barnen sånt grundläggande.

VI gör lite olika antaganden här.

Jag antar att om barn beter sig illa så är det inte dagis eller dess personals fel i första hand utan en uppfostringsfråga hemifrån.

Medan du ser det som att ALLA barn har med sig detta (iofs självklara) och då blir det dagis/personalens problem. Eller missupfattar jag ?

Självklart så är det dagis sak att se till att barngruppen fungerar, men om den inte gör det för att vissa barn bits eller knuffas så tycker iallafall jag att det är väldigt konstigt att inte föräldrar skall engageras. Men så är ju jag också av den uppfattningen att det är FÖRÄLDRARS sak att idka barnuppfostran inte samhällets. Och om samhället (i detta fall dagis) tar tag i det så är det enbart av godo.

Om mitt barn antingen betedde sig illa eller var utsatt skulle jag bli väldigt besviken om JAG inte blev engagerad och informerad. Eller om problemet fanns generellt i gruppen.

Jag har väldigt svårt för att förstå att föräldrarna inte har något ansvar i att deras barn bits eller knuffas.
 
Sv: Vad skulle ni tycka?

Jag menar mer att alla konflikter på dagis faktiskt inte alltid behöver ha grund i dåligt uppfostrade barn hemifrån, utan ofta snarare hur man bemöter och handskas med barnen i gruppen.

Alla barn får tyvärr inte med sig detta hemifrån av diverse olika skäl, i många fall är det nog dock så att har inte föräldrarna gett barnen detta så hjälper det inte att förskolans personal är på dessa föräldrar, de föräldrarna saknar oftast dessa egenskaper oavsett vad förskolepersonalen ber dem göra.

Om man istället fokuserar på att få gruppen att fungera här och nu istället för att vara på de föräldrar som antingen själva saknar bra föräldraegenskaper, inte hinner, mår dåligt eller helt enkelt fått barn de ej kan handskas med så tror jag energin läggs på rätt saker.

Jag har genom åren haft många olika typer av barn i mina grupper, har det varit specifika saker så har jag pratat med föräldrarna men oftast har det löst genom mitt eget hanterande och bemötande av barnen som individer och som en del av gruppen.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad skulle ni tycka?

Okej, jag fattar. Och jag håller med.

Och samtidigt. Om mitt barn blev knuffat eller bitet så skulle jag vilja att detta togs upp. Eller om mitt barn knuffades eller bets. Inte istället för - utan som ett också.

Jag tror fortfarande att oavsett ämne så är det aldrig fel att föräldrar och barn snackar om samma saker. Temat kan ju vara allt ifrån beteende till universum.

Jag tror att om man berättade på föräldramöte eller skickade hem ett brev - "nu pratar vi om universum med barnen - gör gärna det ni också"- så tar ingen illa vid sig, men däremot om man pratar om etik moral och sånt så kan det bli att skriva nån på näsan.... det skrämmer mig liksom. Känsliga ämnen tas inte upp...
 
Sv: Vad skulle ni tycka?

Klart det ska tas upp om det uppstår sådana saker. Men just när det handlar om så små barn som 1-3 år så är ju just det här med bitas, knuffas och rivas saker som uppstår när barnet blir frustrerat för att det inte kan kommunicera. Självklart ska föräldrar informeras om när detta uppstår, men jag föredrar i de fallen att det görs personligen med berörda parter och om personalen ser ett mönster i att vissa barn gör detta ska de punktmarkeras och akiveras på ett sådant sätt så att situationerna förhindras.

Jag har absolut inget emot att man tar upp känsliga ämnen men det gäller för mig att det görs på rätt sätt för att det ska få önskad effekt. Hur mycket nytta gör det där brevet egentligen om föräldrar känner sig tvungna eller utsatta. De flesta jag vet brukar gå i försvar då.

Jag har själv varit med om situationer där mina barn båda blivit utsatta men även utsatt och varje gång personalen har tagit upp det direkt har jag talat om hur mycket jag uppskattar det, eftersom det ger mig en chans att direkt kommunicera med dem.
 
Sv: Vad skulle ni tycka?

Jag jobbar i en barngrupp (1-3 år) på en förskola där vi har vissa problem med att barn knuffas, slåss och skriker. Vi jobbar mycket aktivt med att "dämpa" gruppen. Nu funderar vi på att skriva ihop ett brev till föräldrarna och berätta dels om vad vi sysslar med denna terminen (tema och annat), och dels om att vi jobbar med att barn (och vuxna) inte ska skrika, inte ska springa inne på förskolan (det gör vi i gympasalen och utomhus), vara snälla mot varandra (dvs inte knuffas, bitas, etc.). Vi vill också uppmana föräldrarna till att prata med sina barn hemma om dessa saker.

Vad tror ni? Vi är två personer i arbetslaget som är övertygade om att föräldrarna skulle uppskatta att få veta att vi jobbar med detta, medan en person är rädd för att föräldrarna ska ta illa upp och se det som förmaningar. Vad tycker Bukeföräldrar som har barn på förskola? Hade ni uppskattat brevet, eller hade ni tagit illa upp?

föräldramöte +brev (till dom föräldrar som inte kunde komma på föräldra mötet;))då når informationen fram till alla. hoppas ni får det lungnare på din arbetsplats.ps.heder åt er som jobbar på dagis och skolan ,ni kan inte ha det lätt alla gånger!
 
Sv: Vad skulle ni tycka?

Och om barnen inte HAR med sig grundläggande saker hemifrån ? Jag anser inte att det är dagis sak att lära barnen sånt grundläggande.

VI gör lite olika antaganden här.

Jag antar att om barn beter sig illa så är det inte dagis eller dess personals fel i första hand utan en uppfostringsfråga hemifrån.
Självklart ska dagis lära ut hur man beter sig. Hur menar du? Det finns ju massor av situationer som uppstår i en barngrupp som inte uppstår hemma där så att man inte ens har tänkt på att diskutera de sakerna. En sån sak som uppstår på vårt dagis med blandade åldrar är hur man beter sig mot småttingarna. Det kan man inte förvänta sig att alla 4-åringar vet hemifrån.

Men det är inte dagis uppgift att uppfostra föräldrarna eller tala om för föräldrarna hur de ska uppfostra sina barn. Dagis kan berätta vad de försöker göra och hoppas att föräldrarna hakar på men det är föräldrarna som bestämmer hur deras barn ska uppfostras.
 
Sv: Vad skulle ni tycka?

Som barnskötare själv så tycker jag det är viktigt att barngruppen fungerar och att föräldrarna är med och sammarbetar, som barnskötare vet jag också hur svårt det är att få alla att förstå och sammarbeta. Många har olika syn på saker och ting.

Som snart blivande förälder skulle jag uppskatta att få veta hur personalen på min förskola arbetar, och vad de tycker är viktigt. Jag är rätt övertygad om att jag kommer bli en mamma som lägger mig i på förskolan, men inte på ett negativt sätt. Märker jag ett dåligt beteende hos mitt barn i hemmamiljö så tycker jag att förskolan skall få reda på detta och kunna stötta från förskolan, dvs när barnet är där.
 
Sv: Vad skulle ni tycka?

Jag gör nog ingen skillnad på att uppfostra och bete sig.

Jag tycker inte att det ENBART är dagis sak att tala om för barnen att man inte skall knuffas eller bitas.

Och om dagis upptäcker att vissa barn gör sånt så tycker jag att det är självklart att föräldrarna skall engageras.
 
Sv: Vad skulle ni tycka?

Jag tycker att det är jätteviktigt att föräldrar informeras om vad som händer på dagis och förskola. Finns det problem som att ungar biter, slåss och knuffas så måste det självklart tas tag i, och föräldrarna måste självklart informeras.

Jag tycker också att det är föräldrarnas skylldighet att ta del av vad som försegår på barnens dagis/förskola. Att man vet hur barnen har det på dagarna.

Barn testar gränser, de testar vad som är tillåtet och inte. de lär sig empati och samverkan i grupp... Det är de vuxnas roll att visa, tala om för barnen vad som gäller. Noll tolerans mot våld borde vara en självklarhet (det var inte det på tjejens dagis). Och är det ett problem i gruppen med knuffar, slagsmål så är det självklart att man måste sätta stopp för det. Att förmana föräldrar att prata om att man inte får slåss är inte värre än att förmana dem om att inte ha godis i matsäcken till utflykten, eller att det måste finnas regnkläder på plats. Alla föräldrar kan tydligen inte lägga ihop 1+1 och då behöver man vara övertydlig.
 
Sv: Vad skulle ni tycka?

Jag skulle bli jätte arg om jag fick veta att mitt barn utsatte andra eller blev utsatt för våld på dagis utan att jag blev informerad av personalen!!!

Det är banne mig en rättighet som förälder att få veta hur klimatet ser ut på förskolan/dagis.. framför allt när det handlar om barn som inte riktigt kan förmedla själva än hur det förhåller sig (1-3 år)
 
Sv: Vad skulle ni tycka?

bettysmatte;9196839 Vad tror ni? Vi är två personer i arbetslaget som är övertygade om att föräldrarna skulle uppskatta att få veta att vi jobbar med detta[/QUOTE skrev:
Jag skulle absolut uppskatta detta! Jag har informerat personalen på min sons förskola och fritids att jag vill veta om han behandlar andra illa (eller själv råkar illa ut), eller om det arbetas utifrån teman som du beskriver. Jag vill definitivt ha möjlighet att följa upp och bekräfta sådana här goda initiativ!:)

Lägger till: Jag föredrar infobrev
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, jag har varit arbetslös nu ett bra tag och känner mig värdelös som aldrig får nåt riktigt jobb. För 3 år sen läste ja till...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 259
Senast: escodobe
·
Övr. Barn https://www.expressen.se/debatt/varfor-ska-alla-barn-tvingas-in-i-forskolan/ Först slopades vårdnadsbidraget som gav föräldrarna...
2
Svar
24
· Visningar
3 356
Senast: Is
·
Övr. Barn Känner att jag behöver få lite input på vår situation nu. Har ett barn som fyller 6 i sommar. Vi har samsovit sen start då det kändes...
Svar
12
· Visningar
1 942
Senast: LiZH
·
Småbarn Sonen ska inte börja på förskola förrän i februari/mars men tankarna snurrar en del ang valet av förskola. Vi har egentligen två...
2
Svar
25
· Visningar
3 163
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Välja hingst

Omröstningar

Tillbaka
Upp