Vad skulle ni tycka?

Sv: Vad skulle ni tycka?

*kl*

Jag skulle vilja ha både infobrev och möte.
Man kanske kan starta med ett möte med all infromationen och sen hur ni har tänkt fortsätta med infobrev och teman, fråga föräldern rakt ut om det är en dålig idé eller om de skulle uppskatta det.

Tycker att ni har bra iniativ och är mycket glad att på det sälle där Thea förhoppningsvis får sin dagisplats, har detta system.

Tänker också såhär, jag skulle bli ledsen om mitt barn vart utsatt men det ändå bara pratades med den unge som utsätter mitt barn för det, spelar ingen roll om det händer en gång eller flera, känns lite som att man tar hand om mobbaren men inte offret, och nu när de är så små barnens föräldrar.

Engagera hellre ALLA och uteslut INGEN!
 
Sv: Vad skulle ni tycka?

Att ni skriver ett infoblad med ert arbetssätt och syfte med detta på ett informativt och neutralt sätt tycker jag är jättebra. Att förutom detta ha ett föräldramöte där man öppnar för diskussioner kring förskolans arbete är också jättebra.

Men att i ett brev skriva att vi uppmanar föräldrar att prata med sina barn om att inte knuffas och att bete sig ordenligt ser jag som att man är ute på rejält djupt vatten.

min tanke om detta är genast, varför ni riktat in er på just detta upplägg? Har det hänt något, hur kom ni fram till detta? Och är inte just detta arbete sådant som man borde se som självklart? vad gör ni som är så särskilt speciellt i förhållande till andra förskolor i det här arbetet? Har ni något unikt i ert sätt att bemöta barnen?

Att skriva en handlingsplan och information om policyn för er förskola och hur ni arbetar, ja visst, men håll det på informativ nivå och se till att ni har grundläggande argument för varför ni valt att arbeta just så här.

Jag håller fullständigt med.
 
Sv: Vad skulle ni tycka?

Nu talar vi om 1-3 åringar. Att skicka ut brev om att man ska tala med barnen om att de inte ska knuffas,slåss eller bitas kan jag inte förstå vitsen med, det är för mig självklart att föräldrar tar upp sådant med sina barn under tre år NÄR DET HÄNDER. Jag som själv haft ett bitbarn hadde kännt mig fruktansvärt ledsen om jag fick hem ett brev om att jag ska lära mitt barn att man inte får i bitas. Det handlar inte om att föräldrar inte uppfostrar sina barn. Det handlar om barn i 1-3 års ålder, både föräldrar och dagis ska uppfostra barnen. Jag talade med BUP psykolog om min sons bitproblem och hon sa helt enkelt att det är dagispersonalens skyldighet att hindra min son från att bita andra barn under den tid min son är på dagis därför att jag har ingen möjlighet att gör när jag inte är där. Man ska tala med barnet om att man inte får bitas när barnet biter eller försöker bit man ska INTE prata med barnet om det annars eftersom det kan förstärka beteendet. Barn i fyraårsåldern är det skillnad med för då ska de veta att men inte får bitas, det kan inte en ett eller två åring förstå, de kan inte heller hejda sina impulser de har inte heller utvecklat tidsbegrepp så om man talar med så små barn om att de inte får bitas när de inte gärt det förstår de inte vad de gjort för fel och få skuldkänslor.
Min sons förskolärare hanterade situationen mycket bra tycker jag. Hon påtalade ochså att jag inte ska diskutera det med min son för det har hon redan gjort och hon berättade i vilka situationer min son bet. Hemma bet han inte andra barn däremot så bet han mig.
Jag tycker att det är bra att dagispersonal informerar om vad de arbetar med men för mig är det en självklarhet att de lär barn att man inte ska slåss, knuffas eller bitas alltid och inte som ett tema. Gärna att personalen främjar en diskussion bland föräldrarna och tar upp ämnet men då rent informativt om hur ni arbetar med det.
Skolans roll är att undervisa, uppfostra och förvara barn under den tid de är i skolan.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad skulle ni tycka?

Jo min son har bitit ett annat barn hemma, sin lillasyster, hon bet tillbaka, sedan bet han inte henne fler gånger.
 
Sv: Vad skulle ni tycka?

Men lite grann tycker jag att det skriver föräldrarna på näsan och det är väl det jag reagerar på. Är det inte bättre att berätta om förskolans arbete och syfte istället, varför måste man tala om för föräldrarna vad de ska göra?

Det finns så många sätt att göra det på ett snyggt sätt, t.ex genom att skriva en handlingsplan för förskolan och dela ut. När barn skolas in på dagis berättar man väl om hur man jobbar och varför, ex. vi här på förskolan tycker att det är viktigt att barn är snälla mot varandra, därför jobbar vi med kompisövningar och pratar mycket om vänskap.

:bow::bow::bow:
 
Sv: Vad skulle ni tycka?

Knapplån.

Tack för alla intressanta och tänkvärda svar. Vissa antaganden som görs är helt fel, självklart pga min knapphändiga beskrivning. Men eftersom jag inte vill "hänga ut" barngruppen på nätet väljer jag att inte beskriva situationen mer än så här. Jag tar till mig ALLA åsikter som framförs, och sedan får vi se hur vi kan jobba vidare med problemen och förhoppningsvis lösa dem.
 
Sv: Vad skulle ni tycka?

Fast det är inte säkert att de knuffas etc hemma bara för att de gör det på dagis!
 
Sv: Vad skulle ni tycka?

Nej, kanske inte.
Det kanske inte ens finns barn att knuffa på!

Så då skall man inte prata om det hemma ?
Är det dagisets fel då eller ?

jag kan förstå att till en ettåring så går det inte att prata om sånt, men när mina var 3 så gick det definitivt att resonera om sånt.

Jag blir inte riktigt klok på detta.

Jag hoppas att TS får lite input iallafall.
 
Sv: Vad skulle ni tycka?

Visst ska man prata med barnen om att man ska vara snälla mot varandra. Mina barn har ofta kompisar hemma så han har faft många tillfällen men att min son bara bits på dagis beror på att barn som bits gör det när det är starkt känsloladdat, när de är glada, upspelta, arga eller känner sig trängda. Hemma är det inte lika många barn så då är det inte lika vilda lekar och lättare att ingripa innan leken blir för vild. Det är inte dagis fel absolut inte men att de bits beror inte på att de är oupfostrade heller. Det går att prata med barn om att de ska vara snälla mot varandra men att prata med barnet om att det inte får bitas flera timmar efter händelsen får inte barnet att sluta bitas. Hur man pratar med barnet beror självklart på barnets mognadsnivå men de flesta barn i 1-3 årsåldern har inte nått den mognaden kring tre års ålder går de flesta barn att resonera med men varför göra ett utskick till hela gruppen då, det är väl självklart att man pratar om sådant vid lämpliga tilfällen utifrån barnets mognadsnivå utan att dagis ska behöva påpeka det
 
Sv: Vad skulle ni tycka?

det är väl självklart att man pratar om sådant vid lämpliga tilfällen utifrån barnets mognadsnivå utan att dagis ska behöva påpeka det

Håller med att det BORDE vara självklart att man pratar om såna saker. Dock är jag starkt tveksam till att det är så i verkligheten alla gånger och just DÄRFÖR kan det vara bra att även föräldrarna är medvetna om vad som händer och kunna ta upp det vid lämpliga tillfällen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, jag har varit arbetslös nu ett bra tag och känner mig värdelös som aldrig får nåt riktigt jobb. För 3 år sen läste ja till...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 259
Senast: escodobe
·
Övr. Barn https://www.expressen.se/debatt/varfor-ska-alla-barn-tvingas-in-i-forskolan/ Först slopades vårdnadsbidraget som gav föräldrarna...
2
Svar
24
· Visningar
3 356
Senast: Is
·
Övr. Barn Känner att jag behöver få lite input på vår situation nu. Har ett barn som fyller 6 i sommar. Vi har samsovit sen start då det kändes...
Svar
12
· Visningar
1 942
Senast: LiZH
·
Småbarn Sonen ska inte börja på förskola förrän i februari/mars men tankarna snurrar en del ang valet av förskola. Vi har egentligen två...
2
Svar
25
· Visningar
3 163
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Välja hingst

Omröstningar

Tillbaka
Upp