Vad skulle ni misstänka? (hälta)

Vita_N_6520

Trådstartare
Ni som kan. När man longerar hästen, om hästen (eventuellt) ser lite halt ut i skritten, men ren i traven, sen struttar fram i galoppen?
Det är vänster bakben det handlar om, som hon inte sätter under sig i galoppen på rätt sätt, utan liksom har båda bakbenen i ungefär samtidigt.

För det borde väl vara inner som är problemet, eller kan felet sitta i ytter? Andra varvet är inga problem.

Sv: Vad skulle ni misstänka? (hälta)

Jag tycker din beskrivning är högst märklig. Det är nästintill aldrig som en hälta inte syns i trav, men i galopp. Det låter snarare som det inte är en hälta vi pratar om utan ngt högre upp som sätter stopp när hästen ska galoppera.

Behöver du ens fråga här? svaret vet du ju: inte en jäkel kan bidra med ngt - det är klinik som gäller : )

felicia_galopp.jpg
Sa menar du?

Radd for knaggligt/halt underlag alternativt lasning i backen.kors-omradet.

Min ponny har haft inflammation i vänster bakknä lite av och till, inget jätteallvarligt men något vi måste hålla koll på. Det visar sig ungefär som du beskriver som 'struttig' galopp när man longerar. Det kan nog i och för sig också sitta uppe i korsryggen. Framförallt märker jag en tydlig skillnad i bjudningen i de båda varven - att galoppera i högervarv är jättekul men inte alls lika roligt i vänster. Dessutom fattade hon fel galopp ibland för att slippa vänstergaloppen.

Det tog lång tid innan vi lyckades hitta problemet första gången trots klinikbesök. Men en duktig hästveterinär tog en noggrann titt på henne hemma i stallet efter det att jag bett henne titta just på knäet. Efter en cortisonspruta var pållan frisk och fin. Vi håller nu det hela i schack med träning. Ett par mindre återfall har behandlats med metacam.

Inte vet jag om det här är vad din häst har men det jag lärde mig är att knäinflammationer är vanliga men missas ofta av vet. Det var aldrig någon tydlig hälta, mer ett taktproblem i galoppen.

Men du vet; man vill ju alltid veta/spekulera nununu och inte tvingas vänta en vecka eller två. ;)

Jag tycker också det känns konstigt, framförallt då jag tycker mig se något i skritten. Just bakbenshältor i trav brukar ju vara lätta att se, men det kan ju vara så att jag missar något. Ska be andra kolla på henne imorgon.

Ja ungefär så, fast innerbenet är lite längre fram.

Jag funderar också på om det kan vara underlaget då hon är rätt fjantig, men det är inte spec halt och hon går ju bra i andra varvet.

Varför skulle det ta "en vecka eller två" att komma till en vet?

Åk och kolla upp. Betala och se glad ut. Det är så det är att ha häst.

Jag tycker din beskrivning är högst märklig. Det är nästintill aldrig som en hälta inte syns i trav, men i galopp. Det låter snarare som det inte är en hälta vi pratar om utan ngt högre upp som sätter stopp när hästen ska galoppera.

QUOTE]

Håller inte med. Bakknän är inte helt ovanligt att de inte syns i trav, ens på böjprov, men däremot genom struttig galopp. Har själv en häst som antagligen hade bakknäinflamation i bak i flera år, gick igenom veterinärbesiktning där både longering och böjprov gjordes och inget syntes. Men taskig galopp bak framförallt i ena varvet. Bedövade bakknä och plötsligt så galopperade hästen normalt. den veterinären sa att bakknähältor är luriga och det inte är ovanligt alls att de inte ens syns på böjprov, frramförallt om man inte böjer bakbenet på de tre olika "sätten".

Självklart kan det dock även komma högre uppifrån i form av låsning, roterat bäcken etc.

hastars hjarnhalvor kommunicerar inte, det kan racka med att hon halkat i just den galoppen och darfor fjantar sig dar. Sager nu inte att det bara ar fjanterier som i bildens fall dar det ar lek o bus i full frihet i hagen och tanten helt enkelt kaninstudsar for att hon anser det vara bast pa ojamt underlag. Men det kan vara mentalt.

bara tankar, och sjalvklart: checka hasten med en veterinar o hela fadderullan men det vet ju du ;)

Håller inte med. Bakknän är inte helt ovanligt att de inte syns i trav, ens på böjprov, men däremot genom struttig galopp. Har själv en häst som antagligen hade bakknäinflamation i bak i flera år, gick igenom veterinärbesiktning där både longering och böjprov gjordes och inget syntes. Men taskig galopp bak framförallt i ena varvet. Bedövade bakknä och plötsligt så galopperade hästen normalt. den veterinären sa att bakknähältor är luriga och det inte är ovanligt alls att de inte ens syns på böjprov, frramförallt om man inte böjer bakbenet på de tre olika "sätten".

Självklart kan det dock även komma högre uppifrån i form av låsning, roterat bäcken etc.

Jag säger detsamma. Min fd häst hade en sekundär knäledsinflammation och i skritt visade det sig genom att han tog lite kortare steg med det benet, i trav syntes ingenting och i galopp blev det jämfotahopp alt korsgalopp. När knäet bedövades försvann symptomen. Anledningen till att hästen fick knäledsinflammation var att han hade artros i SI-leden på samma sida så han överbelastade knäet för att avlasta SI-leden.

Sen som svar till TS så skulle jag inte misstänka nånting utan göra en utredning på klinik.

Varför skulle det ta "en vecka eller två" att komma till en vet?

Därför att hon väljer att åka till en populär och uppbokad veterinär, kanske?

Att som här, få välja precis vilken tid man vill på kliniken, och även samma dag man ringer, gör ju inte att man tror så många väljer den kliniken av nån anledning?

Ja som sagt så får man ju inte precis en tid direkt när man ringer. En veckas väntetid är ju det normala och när det är så pass ickeallvarligt som det här kan det ju ta ännu längre tid.

Har dock fått en tid på fredag så nu behöver jag bara vänta några dagar till.
Och som det känns nu så misstänker jag att (grund)problemet sitter ännu högre upp än knä. Hon reagerar ordentligt om man klämmer vid manken. Är det nån som känner till nån häst som har skadat manken? :confused: Jag har nog aldrig gjort de.

Det kan även vara så att hon ömmar på ryggen men det är svårt att veta säkert eftersom hon inte till 100% accepterar att man klämmer på henne. :p

Och som det känns nu så misstänker jag att (grund)problemet sitter ännu högre upp än knä. Hon reagerar ordentligt om man klämmer vid manken. Är det nån som känner till nån häst som har skadat manken? :confused: Jag har nog aldrig gjort de.

Det kan även vara så att hon ömmar på ryggen men det är svårt att veta säkert eftersom hon inte till 100% accepterar att man klämmer på henne. :p

Jag har haft en häst med nervskador på manken och det är inte heller helt ovanligt med "brutna" mankar, dvs benbrott över manken. KS kan ju också vara en grej att kolla.

Också haft häst som visat diffus hälta fram, visade sig vara fraktur i nackkotepelaren...

Kl

Behöver ju inte vara så i ts fall, hoppas det går bra!!

Nu har vi varit iväg och hon ser fin ut i rygg och ben men var lite stel höger bak och en liten markering h fram som hon fick behandling i och ett "kom tillbaka om några veckor" :grin:
Tänker dock inte åka till den veterinären igen för jag tyckte inte hon lyssnade alls på mig och så typ att "det är nog ingen fara" trots att hästen ömmade rejält i ryggen.
Manken kände hon öht inte på utan hon klämde uppepå, men då sa jag att det var på sidan och pekade och hon svarade med ett "jaha" och klämde på ryggen istället.

Visst var hästen jättespänd, vilket garanterat påverkade hennes reaktioner, men tycker det är lite dumt av säga att det är nog okej, när hästen visar att det inte är det.

Just nu vet jag inte alls hur jag ska göra, förutom att jag inte ska gå till den veterinären.

Åk till en annan veterinär och röntga ryggen. Röntgades någonting i höger fram?

Oj. Missade visst ett par ord i första meningen. Hon ser fin ut vid röntgen i rygg och ben. Så det är inga skador på skelettet vilket såklart är bra, men vissa veterinärer verkar ju nöja sig med det.

Det finns en klinik till men jag vet inte om jag ska åka dit eller be att få en annan vet här. Häst var skapligt nervös och svår att få in i både stall, ridhus och löpgång så det känns som en bättre idé att åka till samma ställe, så är hon förhoppningsvis inte lika spänd. Men jag vet inte än som sagt. Har ju några veckor på mig, och så kan jag ju höra mig för om den andra kliniken som jag inte vet nånting om.

Vad skönt att det inte syntes något på röntgen. Alltid bra att få olika veterinärer att kolla på det om du inte känner dig säker på din första. Hoppas det löser sig!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 156
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 645
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 004
Senast: Sirap
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
469
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka