vad skulle ni göra?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare faksen
  • Startdatum Startdatum
F

faksen

Jag har en häst som jag vill ta montélicensen med, problemet är bara att montélicenskursen börjar snart och jag har inte tagit b-tränarlicensen ännu eftersom jag fyllde 18 i våras. och nästa b-tränarlicenskurs är inte förrän i mars nästa år!

ja då tänkte jag att jag skulle skriva öve rhästen min på en tjej som jag känner som har tränarlicens. men det känns ju samtidigt lite vanskligt eftersom hon kan göra vad hon vill med min häst när jag skrivit över honom. nog för att jag inte tror att hon skulle göra det men av min erfarenhet så kan man int elita på folk när det bli rpengar inblandat.
Leasingavtal har jag funderat på då, men vad är kortaste perioden för ett sånt?
Hur skulle ni göra då? ge mig några bra tips snälla! :confused:

Sv: vad skulle ni göra?

leasingavtal är på minst ett år..

men låt tjejen "köpa in sig" på bara en liten del av hästen, och låt henne sen stå som tränare.
äger hon bara en mindre del i hästen så kan hon ju inte göra vad hon vill med den (iaf när det gäller försäljning och liknande!)

När vi inte hade någon som tränade vår häst, så skrev pappa in en anna person som delägare, som kunde stå som tränare. I kontraktet stod det även att den persoen inte hade någon bestämmanderätt över hästen. Dvs, kunde inte sälja eller flytta hästen eller liknande.

aha okej jag har hört att personen som tränar måste stå som företrädare på hästen!

det är sant att man måste stå som företrädare om man ska kunna stå som tränare.
Men om ni först skriver ett kontrakt där det står att hon inte har någon äganderätt i hästen och att det endast gäller för att den ska kunna stå på listan så borde det ju gälla om det skulle bli någon tvist. Men jag är inte 100 på sådana saker, så jag skulle nog vända mig till någon som kan lagar å regler lite bättre, för att vara på den säkra sidan.

jag har kollat upp det med stc om att skriva ett eget kontrakt och det är inte giltigt om det skulle bli en juridisk tvist, då är det bara stcs ägarebyte som gäller.

Ja då skulle jag nog skriva ett leasing för att vara säker på att hästen inte kan säljas iaf...

Gör ett ägarbyte och skriv in henne som delägare och företrädare? och skriv sinsemellan asvt's leasingkontrakt?
För det är ju giltigt i tvist men det kanske inte gäller om man inte registrerat det hos STC?

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 348
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 757
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
1 018
Senast: _Taggis_
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 606
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka