Vad skulle ni betala?

S

solenbakommolnet

Jag har en liten fundering vad gäller vad som ingår i eran stallhyra. Vad skulle ni betala för följande:

- utsläpp på morgonen av stalläg.
- stå för eget hö
- stå för eget spån
- stå för eget kraftfoder
- mocka själv varje dag
- lunch fodra själv
- intag av häst själv (kan ev. ordnas av stalläg.)
- uppvärmd sadelkammare
- ej möjlighet till höförvaring
- box

Kommer inte på så mycket mer just nu. Vad säger ni? Vad hade varit rimligt i era ögon? :bow:

Sv: Vad skulle ni betala?

För att kunna ge råd på en rimlig hyra behövs fler svar:

* Vad finns för ridvägar?
* Hur långt till ridhus, finns ridbana?
* Hur är hagarna?
* Hur långt från stan ligger stallet, går bussar?
* Vad ligger hyrorna på i närområdet?

hmmmm låter som en kallhyra på 600-700 :)
Fast det beror ju på var i landet du bor...

* ganska gott om ridvägar
* inget ridhus, igen ridbana
* hagen är ganska stor (har dock fått göra egen)
* inga bussar och stallet ligger ca 1,5 mil från stan
* finns inga andra närliggande stall
:bow:

tycker det borde va väldigt billigt faktiskt....
Kanske inte mer än 500...

Känner också att det jag nu betalar är lite i överkant. Känns lite som om jag bidrar till deras ekonomi :devil:

Nästan exakt som du beskriver har vi det!
Med undantag att vi har förvaring för hö.

Min inhyrning betalar inget, ej heller för el, slitage, dynghögstömning, hagarnas underhåll mm.

Vi delar på fodringar/in/utsläpp.

Jag skulle rimligtvis tycka att max ca 300:- i kallhyra vore lagom, med tanke på att det inte är speciellt mycket service som ingår, finns dåligt med ridmöjligheter, inte finns förvaringsplats för höet. Det är sådant som drar ner hyran rätt rejält..

Jag betalde 600:-/mån kallhyra för detta:

- utsläpp på morgonen av stallägare ( 7 dagar/veckan)
- intag av stallägare (7 dagar/veckan)
- uppvärmd sadelkammare
- box ( ca 9 kvm)
- paddock 20x40 m ( ej belyst)
- 4 vinter/rasthagar
- Täckes på och avtagning ( 7 dagar/veckan)
- Utfodring morgon/kväll ( 7 dagar/veckan )

Stallet låg och ligger 3 mil utanför Göteborg.

Det jag Betalade utöver 600:- var detta:

- Grovfoder (köptes i hop med stallägare för inköpspris)
- Halm (köptes av stallägare för inköpspris)
- Kraftfoder (köptes i hop med stallägare. Dvs om man använde havre/betfor för inköpspris...resten köpte man var för sig...fritt att välja)

*kvällsfodring görs själv

Vad säger ni när jag nu berättar att jag betalar 1000:- för en plats här :eek:

OJ! Det skulle jag ALDRIG betala, visserligen beror det på vart man bor någonstanns, men det lät ändå väldigt dyrt. När jag får min häst kommer jag stå på ett ställe där det kommer kosta 625:- i månaden vilket kommer inkludera:
*Box (Ev. med vattenkopp)
*Torvströ
*Spolspilta
*Hyfsade vinterhagar
*Uppvärmd sadelkammare, med egen sadelkammare och eget skåp, massa krokar,
täckeshängare utanför boxen m.m.
*Rejält med plats för fodret, "foderbord" där man kan ha foderbyttor, fodertunnor/säckar står under, finns höskulle och även plats att förvara hösilage om man nu skulle vilja fodra med det och ha eget silage.
*Går att få fri tillgång på hösilage för 100:- i månaden
*Ridhus 20x40 m
*Ridbana ca 30x70 m + mindre ridbana
*Gott om ridvägar i närheten

Då ingår även:
-Morgonfodring med kraftfoder inne på morgonen, utsläpp sker samtidigt men hästarna för hö(silaget) ute i respektive hage. På Vardagarna!
-Lunchfodring vardagar
(-Insläpp sköter man själv samt ev. em.fodring!!)
-Kvällsfodring vardagar

På helgerna delas allting upp, men det blir ju inte så mycket, eftersom det bara är tre pass lördag och söndag.

Visserligen är det BILLIGT på det stället, men jag skulle aldrig betala det du betalar nu...

Ja säg det...vart bor du då ? Tycker att en del sk stallplatser tar hutlösa hyror...för just ingenting...Kanske jag haft tur..men ändå..

Vi har två såna stall i närheten av oss. 5 min från centrala stan, betalar 200 resp. 400 kr kallhyra. Det senare stället har ridavstånd till ridhus.

Vi har precis köpt gård och kommer att hyra ut stallplatser.

För 1000 kr får man:
Box 3x3 m i mkt välskött & fräscht stall med superluft
Tillgång till stora kuperade vinterhagar
Tillgång till sommarbete den årstiden
Sadelkammare med eget skåp, sadelhängare, krokar
Tillgång till täckestorkningsrum
Spolspilta
Fikarum
Toalett
Paddock 20x60 m (byggs våren 05 men man kan rida där den ska vara redn nu iom att det är snö på)
Träningsbana 1700 m
Bra uteridvägar
Vi (dvs stallägarna) fodrar morgon, lunch, intag och kväll utom på helger då man har en helgmorgon/månad med utsläpp. Sen kan man reducera sin stallhyra genom att ta luncher i veckorna.
Ridhus ca 4,5 km avstånd

Man kan köpa spån av oss för 200 kr/månad eller ha eget. Samma med hösilage, köp av oss till självkostandspris eller ha eget. Kraftfoder eget.

Tycker det låter dyrt med 1000 kr för ditt stall.

Hur fungerar det med att ha eget grovfoder när det inte finns någonstans att förvara det?

Ligger stallet med cykelavstånd fårn Stockholm C eller liknande kan jag förstå priset.

Vi bor centralt mitt i skåne, nära några småorter och med ett par mindre städer på 10 min. bilväg.

Vi tar 700:-/mån i kallhyra för de saker som du räknar upp +
- lunchfodring vardagar
- gott om plats för eget foder
- uppvärmda vattenkoppar i alla hagar, möjlighet t. egen hage
- duschbox m varmvatten
- stor belyst utebana
- inhägnad longeringsvolt
- ridhus 20x40

För det du skrev i första inlägget +höutrymme, ridbana/ litet ridhus,, bra ridvägar/alla utsläpp/insläpp själva betalade jag 300 i kallhyra. Det var iofs "på landet" men ändå. det var en bit dit (8 km hemifrån)men helt värt pengarna och ännu mer än det vi betalade kanske...

tycker 1000 låter väldigt dyrt för såpass lite i gengäld..

Nu betalar jag 900 för halm/hö/box(! ;))/inga utsläppeller insläpp, det sköter vi själva. Heller ingen ridbana men det finns att rida som en bana/ridhus i närheten/bra ridvägar och det tycker jag är alldeles lagom i pris...

men .. äter inte din häst hö då :crazy:
skulle kunna tänka mig att betala 500 ... byt stall ? :idea: kanske inte så lätt men det är INTE värt det ...

vet inte vad kallhyran är i mitt stall med vi betalar 1700:-

Då ingår detta:

*halm, hösilage ev hö (stallägaren ordnar allt)
*korn, kli, betfor, havre, morötter (köps av stallägare 15:-/25 kg)
sockerbetor o potatis
*in- o utsläpp av stallägare må-fre
*påtagning av täcke
*3 fodringar av stallägare må-fre, morgon, lunch o natt
(Kvällsfodringen lägger alla in efter att de mockat, om man inte hunnit mocka innan insläpp så kastar stallägaren in lite hösilage, sen får ägaren lägga in kraftfodret och ev. mer grovfoder när denne har mockat och blandat maten.)
*nygjord paddock med belysning, fri tillgång 100:- extra/månad.
*massa hinder
*uppv. toalett o 2 sadelkammare
*spolspilta
*ev. sommarbete
*rasthagar med 2-3 hästar/hage
*vattenkoppar och vattenspann i alla boxar.

utsläpp o insläpp, fodringar får alla stallägare vars en helg att sköta tillsmammans med en annan. Varav stallägaren tar oxå en helg i månaden.

positivt:

*det finns busshållsplats precis utanför stallet o bra bussförbindelser.
*rätt nära att rida till havet o stranden
*finns stort ridhus som tar 10 min bilfärd dit
*finns även ett ridhus som tar 15 min bort till häst (men det är privat men man kan ev rida där om man frågar vet inte vad det kostar att rida där, håller mig till paddocken.)
*hästarna går minst ute 6 timmar (vid extremt dåligt väder ev kortare tid) normalt är alla ute 8-9 timmar på vintern.

Negativt är med stallet:

*finns inga skydd i hagarna (inga träd osv)
*hagarna kunde varit större med det bryr på hur många inackorderingar det finns i stallet, nu finns här 11 hästar, innan var här bara 8 hästar och då fanns det plats för att göra större rasthagar vilket inte går nu.
*finns inga mysiga ridvägar, ingen skog på nära håll utan att man måste rida över större vägar där folk kör som idioter, dock finns det många grusvägar, stubbåkrar (vid rätt årstid) o ängar.
*det ingår max 7 kg hösilage el. 5 kg hö, om man ska ha mer än detta får man betala extra.

Tycker detta är ett rimligt pris för detta stallet men tycker man borde få mer grovfoder som ingår i stallhyran.

Senast ändrad av en moderator:

Vill inte riktigt släppa vart i landet jag bor men det är "norr om Dalälven" :D Inte i närheten av någon stad som typ Sthlm, Göteborg, Malmö osv :p

Jodå, min (eller rättare sagt mina) älskade hästar äter också hö :angel: men förvaring av höet måste ske inne i stan dvs. 1,5 mil från stallet :mad: Det betalar jag 900:- per halvår för. Till en helt annan person än stalläg.

Vi har löst det genom att ha höet i transporten för att inte behöva åka som en "tätting" fram och tillbaka för att hämta :devil:

Nu har ju jag två hästar :cool: så slut summan per månad för stallplats slutar inte på "bara" 1000:- Nähejdå, jag betalar 1800:- för mina hästar :eek: För det lilla jag just berättat :o

Jag vill inte verka som en riktig gnäll spik men jag känner att det inte är riktigt rätt att lägga ut sådan summa för det jag får. Dessutom är inte stämningen i stallet den bästa (läs tidigare inlägg) :crazy:

Åååååh vad jag önska att jag kunde få komma och hyra in mig hos någon av er!!!! Dessvärre "växer inte stallplatser på trä'n" här så vad gör man????????

:bow:

Ungefär så har vi det här istallet, fast vi delar på lunchen. Vi betalar 750.- i kallhyra.
Fast jag släpper ut mina själv och betalar 600.- /månad.

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 021
Senast: Sorgsen
·
Hästmänniskan Jag undrar vad som är rimligt att få betalt (eller inte få betalt?) per dag för att sköta någon annans hästar? Detta är vad som ingår: -...
2
Svar
34
· Visningar
4 359
Senast: Vitsippan
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 097
Senast: Skye
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 725
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar