Vad skulle du ge?

M

Morotsbiten

Nu vill jag ha lite råd här kom igen peppra på bara vad tycker DU att denna häst skall ha för mat!

Häst 23 år 163 hög väger mellan tumme och pekfinger 500-550 kilo(mkt ädel)
Promenadrids/lättare dressyrpass nån gång i veckan hon går mellan 6-7 dagar i veckan.
Typ av ridpass skritta 30 minuter trava några 100 meter sen skritta 15 minuter, trava lite och sen lite gallopp för att sedan skritta hem!

Motivera era förslag till kraftfoder varför för å nackdelar med fodret=)
 
Sv: Vad skulle du ge?

Analyserat hö....för vad är väl kraftfoder i jämförelse med grovfodret ?!!!!
 
Sv: Vad skulle du ge?

Jag skulle ge ett bra hö.
Om det endast skulle finnas tillgång till ett med sämre värden av någon anledning skulle jag komplettera det med lucern i första hand.

Kanske hon behöver runt 80-85 MJ?

Motiveringen är att det behövs inget annat om höet är bra. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad skulle du ge?

Jag kan inte ge henne bara hö då hon skiter i höet och vill ha kraftfoder.Som omo alla andra får kraft och inte hon i stallet blir hon väldigt uppjagad och trampar bara om kring sitt hö sen äter hon inte.Och så pass kraftigt värde p åhö behöver jag inte till henne då kan jag inte ge 10 kilo få då får hon för mkt protein om dagen.
Hon behöver inte över 800 MJ om dagen då blir hon superfet!
 
Sv: Vad skulle du ge?

Så jag vill ge kraftfoder och hö=) så kom igen nu ge olika förslag räkna på ett hö med ca 45 MJ
 
Sv: Vad skulle du ge?

Morotsbiten skrev:
Så jag vill ge kraftfoder och hö=) så kom igen nu ge olika förslag räkna på ett hö med ca 45 MJ

Om höet innehåller 45 MJ per kg så räcker det nog med ca 1,5 kg. *ironisk* :angel:

mvh Jessica
 
Sv: Vad skulle du ge?

Morotsbiten skrev:
Jag kan inte ge henne bara hö då hon skiter i höet och vill ha kraftfoder.Som omo alla andra får kraft och inte hon i stallet blir hon väldigt uppjagad och trampar bara om kring sitt hö sen äter hon inte.Och så pass kraftigt värde p åhö behöver jag inte till henne då kan jag inte ge 10 kilo få då får hon för mkt protein om dagen.
Hon behöver inte över 800 MJ om dagen då blir hon superfet!

800 MJ om dagen!!!! Var får du det ifrån?

Ett hö med rel högt MJ innehåller ca 8 MJ per kg och det skulle innebära att hästen behöver äta 100 kg hö, vilket inte är möjligt. Eller kanske 50 kg hö och 50 kg kraftfoder.


mvh Jessica
 
Sv: Vad skulle du ge?

Vad kul att höra dessa gamla damers "metod" för att få sin vilja igenom . Min gamla 24 åring gör exakt likadant. Får hon inget kraftfoder lägger hon en rykande hög mitt i höet och det gör hon även när hon är mätt o belåten bara för att vara säker på att hon inte får dessa rester till nästa måltid.
Kul också att höra om en till gammal häst som är pigg och fräsh och används. Min hästs "arbetsschema" ser väl ut ungefär som erat. Kan det möjligtvis vara så att det är den "gamla hederliga" halvblodstammen som gör dem så hållbara (naturligtvis har bra foder och hästhållning en stor betydelse men ändå..). Tittar på min femåring, 50% fullblod och undrar om hon kommer vara lika fräsch när hon är 24 år.
Ja detta hörde ju inte alls till ämnet men som sagt kul att höra om dessa gamla godingar. Kram o hej.
 
Sv: Vad skulle du ge?

Men man kan ju alltid lägga lite havre eller morötter i krubban när de andra får...
 

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 567
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 264
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Behöver hjälp med tankar....det låter helt sjukt när jag läser hon är ju jämt skadad lugnt riden massage regelbundet osv väldigt...
Svar
11
· Visningar
6 600
Senast: Madde_padde
·
Träning Hej! Jag är en vuxen nybörjare som ridit ca ett år. Det mesta går rätt bra men känner att jag missat en del basic-grejer och något som...
Svar
12
· Visningar
3 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp