Vad skall jag fodra upp med?

Tack för era svar.

Han är nog inte riktigt så mager som ni tror, bilden är lite missvisande eftersom han står och vilar på ena bakbenet. Han är väldigt knotig i sin kroppsform, lite som Bonzai (ni har säkert sett det klippet). Han var knotig även när han var vältränad och tävlade GP-hoppning. Veterinären har kollat på honom så sent som för 1,5v sedan och hon tyckte fortfarande att han var mager men inte alarmerande mager och att han lagt på sig sedan hon träffade honom gången innan (6v tidigare). Men visst är han mager och visst måste jag göra något åt det. Som jag ju försöker. :)

Här är två andra bilder som kanske bättre visar hans kroppsform/(icke)hull:
mackanhej_547b7cec2a6b224e7b77177d.jpg


20141003_155943_5477a2bd9606ee27b69da8e0.jpg


Jag har ingen möjlighet att ge honom fri tillgång på lucerngröt. Däremot har jag bett stallägaren att sätta upp en krubba till i boxen så att jag iaf kan dubbla mängden. Jag kommer också göra en analys på höet vi har, även om de andra i stallet inte vill vara med och betala. Om det är ett jättedåligt hö så måste jag fodra med det ändå eftersom det inte finns möjlighet att ha eget grovfoder, men då vet jag åtminstone det. Jag personligen förstår inte hur man kan köpa hö/hösilage utan analys, men det är inte mitt stall och höet fanns där när jag flyttade in. Det som är positivt i kråksången är ju att vare sig värdena på höet är bra eller dåliga så har hans diarré helt upphört sedan jag bytte från hösilage till hö och med en fungerande mage kan han iaf tillgodose sig det jag trycker i honom.
 
Varför kan du inte ge honom fritillgång på betfiber och lusern på natten? Jag förstår att det är svårt på dagen när han delar hage med andra hästar men på natten så borde det väl inte vara några problem?

Det är jättebra att du ska ta en analys på hö´t så att du vet vad han faktiskt får i sig. Var också noga med att räkna ordentligt på mineralerna så att kvoterna blir rätt när du får svaret på analysen för har han brist på mineraler så tar han sig inte heller. Var också noga med att han får i sig tillräckligt med e-vitamin.
 
Vi hängde in en transportkrubba i boxen, fylld med lusernhack (för vår vägrade äta pellets). Den hade han tillgång till hela sin innetid. Ute hade han högt placerad transportkrubba för att shettisen inte skulle komma åt den, där fick han fri tillgång även ute.

Fri tillgång inne är ju långt bättre än att bara ge vid måltider. Jag hade som sagt hellre fodrat med mindre av höet och mer av annat, så jag var säker på att han får i sig så mycket som möjligt. Sista bilden är för mig en riktig rysare.
 
Jag tänkte bara ge en liten update om Mackans status. Han har de senaste tre veckorna fått minst 3l lucern om dagen + fortsatt fri tillgång på hö och väl avvägd träning, och jag tycker mig kunna se skillnad på hullet redan nu. Fortsätter det såhär, att han får vara fri från diarré och fri från skador, så tror jag att han kommer vara riktigt fin fram mot våren.

Eller är det bara mitt önskeöga som ser skillnad?

20141214_154204_548ddf1d2a6b228cf085ac1d.jpg

Ni kan ju bortse från den snygga klippningen :D :rofl:

14121415_548e940d9606ee175f1ff073.jpg
 
Ang luserngröt. Vad motsvarar 3 liter i torrvikt?

Min har fått 0,5 kg under hösten och det är ju JÄTTEmycket om man blöter så det inte är torrt. Fick ha en egen krubba bara till lusernen.
 
Ang luserngröt. Vad motsvarar 3 liter i torrvikt?

Min har fått 0,5 kg under hösten och det är ju JÄTTEmycket om man blöter så det inte är torrt. Fick ha en egen krubba bara till lusernen.

Jag har skruvat upp en extra krubba i boxen. :)

Vet inte hur mycket lucernen väger, men det är alltså 3 liter torrt. Uppblött blir det 25 liter ungefär. Brukar göra två byttor om 14 liter vardera. Då är det 1,5 liter lucern och 0,5 liter kraft i varje, och resten vatten men inte riktigt hela vägen upp till kanten.

Utöver detta får han efter varje ridpass (eller när jag pysslat med honom de dagar jag inte rider) 0,5-1 liter lucern och lika mycket betfiber. + fri tillgång på hösilage i hagen på dagen och så mycket hö han kan äta på natten.
 
1kg lucern är lite mindre än 1,5L, vägde det härom dagen.

Har du fått nån analys på höt? När jag fick analysen på mitt förstod jag helt plötsligt varför det behövs.... Hade aldrig kunnat gissa hur lite protein det var i, o hade tagit mig lång tid att fodra upp till den mängd min häst behöver.
 
1kg lucern är lite mindre än 1,5L, vägde det härom dagen.

Har du fått nån analys på höt? När jag fick analysen på mitt förstod jag helt plötsligt varför det behövs.... Hade aldrig kunnat gissa hur lite protein det var i, o hade tagit mig lång tid att fodra upp till den mängd min häst behöver.

Så om han får 3-4 liter (oftast 4 liter) så är det då kanske runt 3 kilo. :up:

Ingen analys än. Och jag tog bilder idag, för att jämföra med de gamla. Jag försökte få rätt vinklar men ser nu att det inte riktigt blev så. Vi har fortfarande en lång väg att vandra men visst syns det lite skillnad? Eller är det bara för att jag så innerligt vill att det skall vara lite skillnad som jag ser den? :nailbiting:
Imorgon kommer vet. igen. Skall bli spännande att höra vad hon säger.

Den snygga klippningen som min 10-åring utförde kan man ju bortse ifrån. :rofl: :D :love:

20141016_200358_54909ad5ddf2b34a1d7c0474.jpg

Då.

20141218_172210_54933b21e087c35cc3e62b26.jpg

Nu.


20141022_2028021_54909adb9606ee26efdac8ff.jpg

Då.


20141218_172113_54933b15e087c3015b2fc6e2.jpg

Nu.


20141016_2003391_54909ac82a6b2237500289ed.jpg

Då.


20141218_172141_54933b1be087c35898beff72.jpg

Nu.
 
Jag tycker tyvärr det ser ut att gå på helt fel håll, särskilt runt manken och höfterna. Men även revbenen är betydligt mer framträdande än före-bilden.

Musklerna ser ut att tillbakabildas.
 
Jag tycker tyvärr det ser ut att gå på helt fel håll, särskilt runt manken och höfterna. Men även revbenen är betydligt mer framträdande än före-bilden.

Musklerna ser ut att tillbakabildas.

Då är bilderna nog dåliga för det känns skillnad när man tar på honom, och även vet. såg skillnad och sa att han är på god väg. Jag fortsätter som jag gör och ger honom tid, så får tiden ge svaret.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 765
Senast: Bee
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 903
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Hej jag har ett grovfoder med en kvot på 9. Min häst får 12kg hö men har ändå avmagrat. Han har inga parasiter och tänderna ska kollas...
2
Svar
25
· Visningar
1 970
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 488
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp