Vad skall jag fodra upp med?

ztsu

Trådstartare
Jag har en enkel foderanalys helt utan värden för vitaminer och mineraler. De värden som finns är följande:
Torrsubstans: 78
Råprotein: 65
Smältbart råprotein: 37
Omsättningsbar energi: 7,6
Smältbart RP/Omsättningsbar energi: 4,8

Hästen är gammal och har dåliga tänder, och svårt att hålla hullet. Ganska mager faktiskt. Jag väger aldrig hur mycket hö han får, han får helt enkelt så mycket som han kan äta. Ofta mer, mockar ut en del både ur boxen och hagen. Skulle uppskatta att det tyvärr inte blir mer än 10kg/dygn. Hans tänder är dåliga så det är liksom det han hinner få i sig på en dag. Hans dåliga tänder gör också att han har svårt med lucernhack. Just nu får han 1,5 liter slobber mash och några deciliter lucernpellets (som blöts upp tillsammans, så han skall slippa tugga). Men det verkar inte räcka för hullet. Dessutom har jag ingen aning om huruvida han får i sig de vitaminer och mineraler som han behöver. Jag skulle vilja ha mer kontroll.

Vad (och hur mycket) skall jag ge honom istället? Han blir dålig i magen av havre enligt förra ägaren.
 
Ett par-tre dl Krafft muskel uppblött med det andra, eller prova med rapsolja på det andra. Om han nu inte tar sig i hullet på det han redan får.
 
Gamla hästar med dåliga tänder ska aldrig äta lusern hack. Tyvärr kan det göra med skada än nytta och t ex packa ihop sig mellan tänderna eller sticka hål i tandköttet.

Så gamla hästar med stora behov ger man uppblött lusern pellets. Är tänderna riktigt dåliga kan hela behovet av grovfoder ersättas med pelletsgröten. Räcker inte lusernet till för att täcka behoven av protein kan man t ex tillsätta potatisprotein som är det som ger Krafft muskel sitt protein, men det blir billigare att köpa det rent. Behövs det mer energi kan man fördel ge gamla hästar olja. Solrosolja från den vanliga mataffären går t ex utmärkt att ge. Den enda som inte är så bra är olivoljan för den har ganska mycket smak och det gillar inte alla hästar.
 
Gamla hästar med dåliga tänder ska aldrig äta lusern hack. Tyvärr kan det göra med skada än nytta och t ex packa ihop sig mellan tänderna eller sticka hål i tandköttet.

Så gamla hästar med stora behov ger man uppblött lusern pellets. Är tänderna riktigt dåliga kan hela behovet av grovfoder ersättas med pelletsgröten. Räcker inte lusernet till för att täcka behoven av protein kan man t ex tillsätta potatisprotein som är det som ger Krafft muskel sitt protein, men det blir billigare att köpa det rent. Behövs det mer energi kan man fördel ge gamla hästar olja. Solrosolja från den vanliga mataffären går t ex utmärkt att ge. Den enda som inte är så bra är olivoljan för den har ganska mycket smak och det gillar inte alla hästar.

Sorry om jag skrev otydligt. Han får INTE lucernstrå. Pga tänderna som du skriver. Han får i dagsläget uppblött lucernpellets, också precis som du skriver. :)

Men jag upplever att han blir gallig när jag ökar givan. Han behöver lägga på hullet. Har hört att kli ska vara bra, någon som har erfarenheter av det?
 
Kli kan vara svårt att ge i större mängder utan få fel på mängden fosfor i fodret. Om du har någon Granngård i närheten så kolla in deras betfiber mix som innehåller bla kli men också en del annat som befiber.
Har du tillgång till Hippo foder så kolla på deras Hippo Alfa. Annars så kan något så enkelt som krossad havre fungera bra för vissa gamla hästar.

Själv har jag hittat ett undermedel som är ganska dyrt men som hållit mina gamlingar fina två vintrar nu och det är skalade solrosfrön. Skalade för att dom har dåliga tänder och skalet på fröna är ganska hårt. I solrosfrön får du både protein och energi.
 
Men
Kli kan vara svårt att ge i större mängder utan få fel på mängden fosfor i fodret. Om du har någon Granngård i närheten så kolla in deras betfiber mix som innehåller bla kli men också en del annat som befiber.
Har du tillgång till Hippo foder så kolla på deras Hippo Alfa. Annars så kan något så enkelt som krossad havre fungera bra för vissa gamla hästar.

Själv har jag hittat ett undermedel som är ganska dyrt men som hållit mina gamlingar fina två vintrar nu och det är skalade solrosfrön. Skalade för att dom har dåliga tänder och skalet på fröna är ganska hårt. I solrosfrön får du både protein och energi.

Jag ska testa med olja som du skrev i ditt förra inlägg.
Just nu får han slobber mash som han älskar.

Men hur mycket kraft/betfiber/Hippo alfa kan jag ge? Jag har egentligen grundinställningen att ju mindre bös utöver höet desto bättre :D
 
Jag har två med riktigt dåliga tänder, den äldste får fri tillgång på gräs och ensilage, 2 kilo lusern pellets, 1 kilo betfiber mix och 2 dl potatisprotein. När gräset tar slut kommer han att få solrosfrön också.
Den som inte är så gammal men har sämre tänder och nästan inte alls kan äta hö/ensilage får 7 kilo lusern pellets, 2 kilo betfiber mix, 4 dl potatisprotein, 2 dl solrosfrön och 1 dl solrosolja. Det håller hon sig och sin mage i bra skick på.

Så hur mycket du behöver ge beror väldigt mycket på din häst och nu verkar ju den redan ha kommit efter och är tunn, då är det jobbigare att få upp den i hull. Så jag misstänker att du behöver ge ganska mycket. Som mest under åren med gamla hästar har gett en och samma häst runt 5 kilo Hippo Alfa Breed (som jag tror inte finns längre) + fri tillgång på lusern pellets. Du får helt enkelt börja med en mindre mängd och öka den sakta så att inte magen reagerar och se hur mycket din häst behöver.
 
Du kan ge fri tillgång på betfiber (betfor, speedi beet eller kwikbeet) och på lucernpellets. Det räknas som grovfoder. Om du öser på lite mer vatten så kan han enkelt slurpa i sig det utan att behöva tugga. När min fjording fick dåliga tänder så levde hon på enbart betfor och de pyttelilla hö hon kunde få i sig (kanske något kilo om dagen) det fungerade jättebra. Min häst tyckte inte om lucern så därför gick det bort. Hon var mager som tusan innan men på betfor blev hon fin igen. Hon åt då 5-6 kg betfor/dag ungefär om jag inte minns fel. Hon var en smäcker fjording på ca 350 kg.

Jag tycker inte att du ska blanda i en massa annat utan ge honom betfiber och lucern och möjligtvis olja men ge inte en massa extra protein för det tar energi att omvandla protein till energi och då kan han falla ur av det. Om du ger hälften betfiber och hälften lucern så tillgodoser du proteinbehovet med råge och behöver han gå upp ytterligare så vänj in olja försiktigt för då är det mer energi han behöver. Inte mer protein. Jag hade gett linfröolja eftersom det innehåller rätt mängd av omega 3 och 6.
 
Bara öka proteingivan kommer inte få hästen att öka i vikt, därför är Krafft muskel bra till äldre hästar eftersom det även har högt energivärde. Behövs inga mängder heller.
Ska du prova med olja är linfröolja bäst son @TinyWiny skriver, annars rapsolja för det är det som smakar minst jmf med solros- och olivolja.
Tycker du har fått bra råd här.
 
Bara öka proteingivan kommer inte få hästen att öka i vikt, därför är Krafft muskel bra till äldre hästar eftersom det även har högt energivärde. Behövs inga mängder heller.
Ska du prova med olja är linfröolja bäst son @TinyWiny skriver, annars rapsolja för det är det som smakar minst jmf med solros- och olivolja.
Tycker du har fått bra råd här.
Nja, vissa hästar tappar hull på för hög kvot, så det MÅSTE inte vara den rätta vägen - men det kan vara det :)
 
Nja, vissa hästar tappar hull på för hög kvot, så det MÅSTE inte vara den rätta vägen - men det kan vara det :)

Nej, det är ju klart, allt är ju individuellt, men krafft muskel rekommenderas ofta till äldre hästar som har svårt att hålla hull om det sen är det rätta för en viss häst vet man ju inte fören man provat. :)
 
Nej, det är ju klart, allt är ju individuellt, men krafft muskel rekommenderas ofta till äldre hästar som har svårt att hålla hull om det sen är det rätta för en viss häst vet man ju inte fören man provat. :)
Absolut är det så, men ville bara påpeka att det KAN bli så. Har själv fodrat på två islänningar med mängder av protein och olja - utan resultat. Kvoten på silaget var 12 men jag var inte riktigt med på att mycket protein kan ge motsatt effekt... :p :)
 
Väcker tråden lite..

Har sedan sist bytt stall och gubben får numer hö och inte hösilage. Tyvärr finns det ingen analys på det. Han får så mycket han kan äta på natten och morgon + lunch ute. Han går i stor hage där det fortfarande växer väldigt mycket gräs.

20141127_194408_5478ead0ddf2b307ce563d5d.jpg

Kvällsmat :D

Utöver detta får han 1l lucernpellets (melassfri) och 1l Spillers senior mix uppblött i mycket vatten. Brukar blanda det i en skurhink och då blir det nästan upp till kanten. Som ni ser på bilden är krubban fylld till bristningsgränsen.
Efter ridning eller när jag tar in honom för rykt de dagar jag inte rider får han 1l betfibermix från Granngården och 1/2-1l lucernpellets. Också uppblött i väldigt mycket vatten.

Sedan en vecka tillbaka är hans diarré som bortblåst, tidigare fick jag bada svansen och rumpan/bakbenen nästan varje dag. Att han inte har diarré nu ökar ju onekligen möjligheten att ta upp näring för honom, vilket känns som en bra start. Allt uppblött foder gör också att jag inte behöver oroa mig lika mycket för huruvida han dricker ordentligt eller inte.

Svårt att veta vad han behöver utan analys såklart, men vad tror ni om detta? Bör/kan jag öka någon giva? Minska?
Tacksam för tips och råd.

Såhär ser han ut i dagsläget, mina fina Knotas. :love:
Som ni ser har vi en bra bit att vandra, både på muskel- och hullfronten..

2014-11-26_201600_5477a5202a6b2232e3a33866.jpg
 
Jag hade gått andra vägen i dina skor.

D v s fodrat fri tillgång på luserngröt, och vid sidan av grovfoder som du inte kan kontrollera. Jag hade sett det som oerhört viktigt att försöka få grepp om hästens behov, för att slippa att den går ner sig i framtiden. Gamla hästar som går ner sig kan vara så illa däran att man inte får upp dem igen i hull. Därför viktigt att inte komma till ett stadie där de går ner i muskler och hull.

Generellt är jag väldigt försiktig med det jag inte vet något om, så länge det inte är en häst som tål bete bra och går ute - då anser jag att gräs inte skadar och fodrar ev. resten med ögat om det behövs tillskott.

Men när hästen ser ut som i ditt fall vill jag veta att det är högoktanigt foder som går in, och inte bara bukfylla med lite topping.
 
Jag hade gått andra vägen i dina skor.

D v s fodrat fri tillgång på luserngröt, och vid sidan av grovfoder som du inte kan kontrollera. Jag hade sett det som oerhört viktigt att försöka få grepp om hästens behov, för att slippa att den går ner sig i framtiden. Gamla hästar som går ner sig kan vara så illa däran att man inte får upp dem igen i hull. Därför viktigt att inte komma till ett stadie där de går ner i muskler och hull.

Generellt är jag väldigt försiktig med det jag inte vet något om, så länge det inte är en häst som tål bete bra och går ute - då anser jag att gräs inte skadar och fodrar ev. resten med ögat om det behövs tillskott.

Men när hästen ser ut som i ditt fall vill jag veta att det är högoktanigt foder som går in, och inte bara bukfylla med lite topping.

Jag förstår inte riktigt ditt svar tyvärr. Hur skulle fri tillgång på lucerngröt se ut? Jag är i stallet en gång om dagen och när han inte står i box (på natten) går han tillsammans med tre andra hästar.

Vill också tillägga att han nyligen kommit till mig och att han då redan såg ut såhär.
 
Detta är en riktigt mager häst som du måste få upp i vikt omgående! Det hö du visar på fotot säger inte så mycket. Väg allt hö noga så att du vet hur mycket han äter. Han bör få så mycket hö till natten att han har minst 1 kg kvar varje morgon när han ska gå ut och helst fritillgång på dagen också eftersom gräset inte innehåller särskilt mycket näring nu. Han bör också få fritillgång på lucern och betfiber hela natten också med olja på. Vänj in oljan sakta och ge linfröolja. Du kan ge max 100 gram olja per 100 kg häst och utfodringstillfälle eller max 200 gram olja per 100 kg häst och dag. Detta är alltså efter en mycket långsam invänjning av oljan.
Lycka till med din häst!
 
Senast ändrad:
Du trycker i hästen en massa av det du inte vet något om, det kan ju vara ett jättedåligt hö.

Då finns inte plats för det som verkligen kan göra nytta. Gör tvärtom, hitta ett högoktanigt grovfoder med fri tillgång, och toppa med hö (okända faktorn) om det finns tid kvar att pilla med för hästen.
 
Jag förstår inte riktigt ditt svar tyvärr. Hur skulle fri tillgång på lucerngröt se ut? Jag är i stallet en gång om dagen och när han inte står i box (på natten) går han tillsammans med tre andra hästar.

Vill också tillägga att han nyligen kommit till mig och att han då redan såg ut såhär.

Fick hem en häst till mig en som var nästan ännu magrare. 25 år med dåliga tänder, han fick 6 kg (många säckar fick ägaren bära hem) lucerngröt plus en mängd krosshavre och olja om dagen och han tog sig i vikt ganska snabbt på det. Fri tillgång till hö också med ok värden

Köp en stor murarbalja eller liknande ca 60 liter minst, eventuellt kan man behöva fästa den i vägen, om hästen välter ut sina grejor. Sen ökar du på lucernen och ev olja till kvällen så han har fri tillgång på lucerngröt under hela natten tills du ser att han börjar gå upp i vikt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 765
Senast: Bee
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 903
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Hej jag har ett grovfoder med en kvot på 9. Min häst får 12kg hö men har ändå avmagrat. Han har inga parasiter och tänderna ska kollas...
2
Svar
25
· Visningar
1 970
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 488
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp