Vad ska vi göra?

Havsluft

Trådstartare
Jag bor på landet, min sista buss från stan och hela vägen hem går 16:50 :arghh:. Varje gång jag vill hitta på något med mina vänner måste jag antingen köra eller bil hämtad långt bort. Att bil hämtad är inte aktuellt eftersom barnen sover då.

Har inget emot att köra 9 av 10 gånger men nån gång vill jag kunna ta ett eller flera glas vin.

Jag vill ha tips på ställen där man kan bo, erbjudanden som man kan nappa på, saker man kan göra. Saker som inte kostar några tusen utan kanske max 500... Finns det någon destination som man kan resa till som alltid har jättebilliga sista minuten tex? Det här gäller ju max några dagar. Jag har så dålig koll...

Tipsa mig!!!

Sv: Vad ska vi göra?

En resa löser ju inte de kommunikationsproblem som kan uppstå när man bor på landet och därmed är beroende av bil. Skulle jag tycka att det störde min sociala samvaro allt för mycket så skulle jag nog välja att flytta till ett ställe med bättre kommunikationer.

Ett alternativ kan vara att höra med någon granne om han eller hon kan tänkas agera skjuts vid vissa tillfällen mot att du erbjuder samma sak (eller någon annan tjänst) i gengäld. Ofta finns det andra människor som är i samma situation som man kan hjälpa och få hjälp av.

Tja att flytta för den här typen av "problem" är inte aktuellt men visst kan man höra med grannar men jag är inte en sån som vill besvära andra. Då blir det ett hinder istället och tillställningen blir inte av.

Taxi? Vandrarhem? Sova över hos en av vännerna? Eller be någon av vännerna skjutsa hem dig mot betalning den 10'de gången?

Bjud hem vännerna? Om du bor "på landet" borde ju även vännerna ha förståelse för att alla inte kan ta ett glas vin alltid. I mina kretsar, också på landet, så är det regel att någon kör och kan då även ta med sig övriga som får hämta sin bil dagen efter. Lite samarbete och bjudande åt båda håll löser det mesta.

Tack för tipsen! Jag bor hopplöst långt bort och mina vänner kommer ofta resande till den stan vi ses i och har ofta inte bil med sig eller ens körkort. Ingen av dem bor i stan, någon gång har någons mamma varit borta och då har vi lånat hennes lägenhet.

Men bor inte vännerna i stan utan är på besök så kan de väl bo hos dig och så delar ni på en taxi hem? Sedan fortsätter ni vinerandet hemma hos dig tillsammans med lite nattvickning.

Nu brukar jag och sambon gå på samma fester och då kan ju en av oss ställa upp på att köra, men annars har vi löst det med att vi sover någon annanstans (hos amma och pappa, i sommarstugan och hos värden har varit olika alternativ). Vi kan också bjuda över våra vänner och då får kav vi båda njuta av det där glaset vin, eftersom vi är på hemmaplan. Våra vänner brukar då vara duktiga på att samåka eller att sova över.
Det finns inte någon vän som har skjuts/buss hem till sig som du kan ta bilen till och sova hos?

Du pratar om jättelångt till stan, men hur långt menar du?

Vi bor ca 3,5 mil utanför närmaste tätort (stad är väl att ta till...).
En gång blev jag tvungen att ta taxi hem, det kostade 550 kronor, så kolla upp vad det lokala taxibolaget tar för att köra någon enstaka gång, ring och förhandla pris.

Att betala 500 kronor för att sova "borta" (vandrarhem, hotell) eller ungefär samma för att att åka taxi går väl på ett ut.

I vår nära "stad" kostar ett hotellrum centralt ca 500 kr, UTOM på Stadshotellet, där det kostar mer än dubbelt så mycket.

Annars så verkar det som dina vänner kommer resande till "staden" när ni träffs?! Då kanske du kan resa till vännerna i stället, och sova över hos vännerna, så slipper du hela problemet med att ta dig hem och får en minisemester istället. Din make/maka/sambo får också mer egentid med barnen.
En tågbiljett för 500 kr kommer man rätt långt med, och beroende på miljömässiga och praktiska överväganden, så kan man ju åka bil.

Och så förstås som tidigare föreslagits, ta med vännerna hem, och visa dem landet, särskilt nu på våren.

Liknande trådar

Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 800
Senast: Oh_really
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
22
· Visningar
1 760
Senast: fijja
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30