Vad ska ni göra idag ?

T

Tippan

Jag sitter bara här och lullar utan att ta mig för något. Hundarna var ute 6-7 timmar igår, så jag känner ingen panik att de måste göra så mycket annat än att bara rastas idag.

Ute är det äcklig och klibbigt. Jag kan nästan ta på luften. Urk. Jag vill ha REGN!

Men ändå... Man kanske skulle hitta på nått? Funderar på att gå ut och köra lite uppletande. Kom på att man ju kan träna lite hundkondition med det. Jag har inte kommit på nått riktigt smart sätt att träna kondition med vovvarna. Funderar också på att köra lite kortare rapport (men då måste man vara två), men uppletande är ju också lite konditionskrävande...

Eller så kanske jag bara lägger mig i sängen och stirrar i taket *hmm* (å äter ett par kakor)

Så vad ska ni hitta på idag? Äta kakor eller går ut med hundarna?

Sv: Vad ska ni göra idag ?

Jag ska till stallet snart, men just nu försöker jag bara övertala mig själv att stänga Buke-fönstret.... O vad bra det går... :angel:

Jag ska iväg och starta upp min kurs. Har åtta hundägare som ska gå grundkurs, så det blir till att stå ute på plan i det urtrista vädret. Inget soffliggande här inte. Den egna hunden kommer dock att få sova på soffan mest hela kvällen.

Har dragit ut vovvarna på två promenader (sammanlagt 3 timmar :angel: ) idag i detta härliga ( :crazy: ) klibbiga vädret.

Lagotton har full fart ute, men när vi kommer in så är det sovdags. Utom för ca 15 min sen, då lekte de loss inne i vardagsrummet så det mullrade i hela huset (labben har en förmåga att låta då hon leker).

Fast äta kakor låter inte så dumt det heller.... :D

Så det är inte bara här nere det är klibbigt idag då? Det har varit riktigt äckligt klistrigt idag.

Jag har fått stänga balkongdörren... Den varma (torra) inneluften är bättre än den äckliga luften utifrån *blä* Jag tycker till och med att hundarna luktar illa...

Vi fick i allafall en ordentlig skur innan idag men den hjälpte inte så mycket tyvärr :(. Vill knappt gå ut med vovven nu innan man ska på bio, lär väl få duscha en gång till när man kommer in :(.

Äter kakor.. :p

Vi har degat hela dagen, fast lite lydnad har vi hunnit med också. :)

Kan ju passa på att fråga (för visst är du lydnadsmänniska, Tippan?).. Selma lägger sig så ofta när vi ska träna inkallning. Hon ser ut att tycka det är tråkigt att sitta och vänta så hon lägger sig. Vet inte riktigt hur jag ska träna bort det.. :confused:

jag skulle bara sova en kort liten stund, men det dröjde 4 timmar innan jag vaknade. tack käre sambo för att du väckte mig :mad:

de var ute och cyklades vars en lång runda igår, så det blir lite lugnare idag med lydnadsträning.

Nja jag ska inte säga att jag är nån sån där som står och filar och filar tills hundarna dör. Så i den bemärkelsen är jag väl ingen lydnadsmänniska, men jag tränar ju iaf :D

Jag brukar tänka i några steg:

Jag har haft det problemet ibland på prov när det varit varmt och motivationen har varit dålig. Så motivation är ju en av orsakerna. En hund som är taggad för inkallningen lägger sig inte ned (vissa kan säkert). Det går snabbare att komma om man sitter...

Det andra är ju rutin. Hunden har lärt sig en sak. Hon kan lugnt lägga sig ned, för du kommer inte att vända dig om och kalla in henne förräns om 20 meter! Så överraska henne! Hon ska inte veta när du vänder dig om. Du kanske gör det redan efter 3 meter? Vem vet?

Sen är sitt - sitt. Hon ska ju också ha belöning för att hon sitter. Belöningen måste inte vara att kallas in. Vänd dig om, stå ett par sekunder - BRA! Gå tillbaka och ge en gobit.

Så man får försöka att fundera hur man kan träna utan att vara så låst i exakt samma mönster hela tiden. Hur man kan variera sig för att få det resultat man vill ha.

Jag brukar försöka att träna så att hunden inte kan misslyckas. Gör den det så får jag vara "smartare" och hitta på nått annat så att ett misslyckande inte hinns med så att säga... Eller så att det felaktiga beteendet inte blir en vana.

Hur länge jag sov idag vill jag inte ens säga...

Har inte gjort så mkt idag mer än tagit en 2 h promenad och sedan har de fått köra lite "uppletande" inomhus. Fast jag la det ganska svårt. :devil:

Så lite lata har vi varit. Det blev mer igår och kommer bli mer imorgon. Då ska vi promenera, lägga varsitt spår, köra uppletande och kanske tar vi lite lydnad. Vi får se hur allt går imorgon.

Nu tittar jag på "Super-nanny" (reklampaus). Älskar det programmet! Kan dra så många paraleller till hundar och hundträning... ;-D

I övrigt har jag kört konditionsträning med min yngsta i dag så jag ska massera henne framför TV:n strax....

Men när har du skaffat hanen? Är det en vuxen hund eller valp??? Har tänkt att fråga länge...

Sån lydnadsmänniska är jag också. :D

Vi var ute och tränade nyss och då kom jag underfund med att det var motivationen! Och jag trodde att problemet var att hon blandade ihop platsliggningen med inkallningen.. Men nu hade jag ballonger istället för godis, hon satt som en staty och kom springande snabbt. :)

Jag försöker också träna så att hunden inte ska hinna misslyckas. Så eftersom jag vet att hon kan lägga sig kallar jag in ganska snabbt, men ibland gör hon det direkt när jag vänder mig om. Hade jag vetat vad som var fel hade det säkert inte hunnit bli en vana.

Hoppas hon kommer ihåg hur kul det var nu och att hon var jätteduktig, så får jag se hur det går nästa gång. :)

Skönt! Hur har du träning kondisen med henne?

Men är väl ingen Schäfermänniska heller :angel:

Först uppvärmning, sedan intervaller där hon får springa i rejäl galopp (jag cyklar så fort jag bara kan), sedan nedtrappning och på kvällen blir det som sagt massage, stretching och även magnethalsband.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 602
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 247
Senast: Hermelin
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 351
Senast: Acto
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 045
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Valp 2025