Vad ska man tänka på?

Y

Yuw

Jag hoppade nyligen för första gången i mitt liv på min ridskola. Det har tagit ca. 2 år innan vi fick hoppa, och under den tiden har vi travat över bommar i lätt sits, galopperat i lätt sits osv. Hindret vi skulle hoppa över var ca. 35 cm högt, och typ en meter framför hindret låg en bom. Min häst var väldigt hoppglad och hoppade finfint.

Det jag nu undrar över är sitsen. I alla böcker jag läst visar de ju bilder på hur sitsen ska förändras genom hoppet, men jag hann faktiskt aldrig tänka på det medans jag hoppade? :p Vi skulle ställa oss i lätt sits innan hindret, och det enda jag vet om mitt hopp är att jag stod kvar i lätt sits när vi landade, och jag dunsade inte ner i sadeln. Hur kan det ha sett ut? :o Och är det så det ska vara? Gjorde jag något fel? :p

Sv: Vad ska man tänka på?

tänk bara på att vara lugn å tänk mkt på hur du ska klara dej över hindret.. Lätta lite innan hindret och när du väl ska hoppa så ställer du dej i lättsits å ger eftergift (Sträcker fram händerna) så att hästen blir fri i sitt hopp! Är du lite osäker så kan du ta ett mantag!
:p
Lycka till med hoppandet!;)

Jo, det gjorde jag. Det med lätt sits och eftergift. Men i böcker där man ser bilder på hur någon hoppar, du vet "steg 1" osv, lutar sig ryttaren typ jättemycket bakåt och sätter sig ner i sadeln när hästen börjar landa. Det har jag inget minne av att ag gjorde, men blir det så automatiskt om man är avslappnad? :P

Jo, det gjorde jag. Det med lätt sits och eftergift. Men i böcker där man ser bilder på hur någon hoppar, du vet "steg 1" osv, lutar sig ryttaren typ jättemycket bakåt och sätter sig ner i sadeln när hästen börjar landa. Det har jag inget minne av att ag gjorde, men blir det så automatiskt om man är avslappnad? :P

Det gör man efter ett tag automatiskt. Detta gäller dock främst högre hinder, på ett hinder som är 35 cm hinner man inte med det utan det gäller bara att vara mjuk i handen och följa med. Känna efter hur mkt man behöver följa med. Du kommer att lära dig tids nog och allt eftersom hindrena höjs. Lycka till ;)

när det är så lågt så hoppar ju knappt hästen så när man landar så lutar man sig ju knappt bakåt eftersom de går så fort..
de är skillnad när hindret är mkt högre för då hoppar ju hästen mkt högre upp i luften och då är det ju mkt "längre" ner till marken och du måste därför luta dig lite bakåt när du landar..

men de där kommer av sig självt när du hoppar lite högre.;)
De är lite svårt att förklara lixom

Lycka till:)

Okej, tack så mycket alla! :bow: För hela hoppet var ju över på typ några sekunder så jag funderade på hur man skulle hinna tänka medans man hoppar. Men nu gäller det alltså inte så låga hinder! :rofl:

När du är så pass oerfaren än, kan det vara svårt att hitta en bra sits över hindren. Däremot kommer du med all sannolikhet att hitta en bra sits när du hoppat lite mer och fått rutin.
Man kan nästan säga att det är två skilda saker att hoppa små och stora hinder. På mindre hinder ska du självklart ge hästen eftergift i sprången, men du behöver däremot inte följa med med överkroppen så jättemycket (tolka mig rätt). Däremot behövs mycket mer eftergift över större hinder, vilket gör att du måste följa med med händerna längs hästens mankam för att ge bästa möjliga eftergift, vilket då gör att överlivet automatiskt följer med. Tänk dock bara på att inte "fälla" överlivet över hindren. Försök ge mycket eftergift, med en överkropp som följer med över hindren, men som fortfarande är lite upprätt, då kommer allt gå kanon! :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 315
Senast: lirco11
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 147
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 786
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar