vad ska man tänka på?

S

sanni

Håller på att rida in mina två kusar...(arab/travre)
Dom har stått och varit ohanterade i 7-8 år innan jag tog mig an dom..så ni förstår lite hur situationen är..

Den ena är lite svårare att hantera och väldigt känslig..så jag funderar att skicka iväg han på inridning, då han blir väldigt upprörd om något går fel och så sitter det i lääännggeee....

Jag kan hantera han väldigt bra då han litar på mig, men jag vet inte hur han är med andra då jag är den enda mänsika som har hanterat han i hela hans liv...

S vad ska man tänka på att fråga när man skickar iväg en häst som han?
Kan man fråga om det kan filmas? Jag är så orolig att något går fel..då är han jättesvår...
Kan man fråga om man får vara med?
vad ska man fråga mer?? TIPS??

Sv: vad ska man tänka på?

Finns det inte någon duktig person på lagom avstånd, där du kan komma och titta och rida en eller flera gånger i veckan? Då är du ju med hela tiden, fast hästen rids till av någon annan.

Håller med där. Tycker det är vanskligt att skicka iväg en såpass känslig häst så jag skulle nog vilja ha en hel hög referenser och närhet så jag kan komma och vara delaktig dels för egen del men också få en inblick hur det görs.

Det är alltid ett dilemma med såna hästar...
Det finns så många olika hästtränare, en del jätteduktiga och en del...ja ni vet...
Det finns också en del som inte är värstingproffs/profiler men med väldigt stor känsla för djur i allmänhet och känsliga "svåra" individer i synnerhet...
Det bästa är nog om man hittar någon via andra som har lämnat sin häst där, referenser osv... Och sen är det viktigt att man pratar igenom mycket och noga med tränaren, får ett hum om dennes filosofi och tanke... Det måste kännas rätt i magropen. Det är ändå du som känner din häst bäst och det är viktigt att en tränare kan ta åt sig det och lyssna, även om h*n kanske är mkt duktig!
Sen har man aldrig några garantier... Det kan bli fel/hända saker ändå under vägen. Då är det viktigt att det finns en kommunikation så man får fortlöpande information om vad som händer, varför och hur tränaren har tänkt gå vidare...
Lycka till!

Alternativt att det finns någon duktig person i närheten som kan titta och kommentera dig en eller fler ggr i veckan, då rättas felen egentligen till innan dom är gjorda och du kan lugnt jobba vidare.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 731
Senast: co-SMAD4
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 961
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 438
Senast: Amha
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 173
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar