Sv: Vad ska man tänka på när..
Jag brukar skriva upp alla saker jag ska titta på och fråga om, det är lätt att glömma när man står där och är nervös och lite småkär i hästen man ska titta på...
Hästen: Jag är noga med att titta på och under hovarna. Hur är hästen skodd eller verkad, hur ofta, har den röta eller annat? Jag tittar även extra noga på benen (gallor, svullnader, överben) och på hur den är musklad. Är den sned eller verkar den ha spänningar någonstans, är den jämnt musklad? Jag vill även veta skade- och sjukdomshistorik (ber om journaler om såna finns, tittar i passet vad den har fått för ec. mediciner). Vad står hästen på för foderstat och är den rimlig till nivån på arbete, hull osv? Sist men verkligen inte minst vill jag veta hur ofta den är kontrollerad i munnen och vad som är gjort och av vem. Vid besiktning vill jag att tandstatus verkligen tittas på noga.
Vid provridning:
Helst ska hästen stå i hagen när jag kommer. Jag vill göra i ordning hästen själv men att säljaren visar den riden för mig först. Då kan jag dels få se hur den är att hantera och pyssla med, dels få en närmare titt på den utrustning hästen har gått med samt hur den brukar bli riden. Jag vill prova hästen i alla gångarter och i båda varven på bana samt rida ut. Är hästen inkörd vill jag även se den framför vagn. Hoppning är inte så viktigt för mig eftersom jag inte kan hoppa pga kassa knän och rygg. (Är man intresserad av att hoppa så tycker jag definitivt man ska göra det också - ifrågasätt starkt en säljare som inte går med på det!)
Sen har jag en massa andra konstiga frågor som jag vill veta... förstör hästen täcken i hagen (andras eller egna), leker den med hinkar, lär den sig öppna grind eller boxdörr och smita ut? Brukar den fälla och sätta päls normalt? Hur fungerar den i hagen med andra hästar, är den rädd för något speciellt, är den hund-van?
Jag är nog en ganska besvärlig köpare...