Vad ska man kunna för att köpa häst??

P

plymen

Ja, vad tycker ni man bör kunna för att köpa häst??

Går lite i såna tankar men känner mig lite osäker på om jag kan tillräkligt...

Har ridit regelbundet på många olika hästar i 6 år, och har viss erfarenhet av skötsel, foder, osv. Har nu hållit några år paus då jag ridit då och då, men nu känns det som att jag verkligen vill börja rida på allvar igen och tanken på egen häst känns lockande då närmaste ridskola ligger ca 6 mil härifrån och jag har rätt varierande arbetstider..

Hästen(eller ponnyn borde man väl säga:D) skulle hyras in i ett stall 1km hemifrån. Jag känner stallägaren väldigt bra och hon har lovat hjälpa mig med allt och har erfarenhet av hästar sen många år..

När har ni köpt er första egna häst? berätta gärna hur det gått! Alla erfarenheter är välkomna!!

Sv: Vad ska man kunna för att köpa häst??

Okej... så det finns ingen som har häst härinne......???

Jag tycker att man ska kunna så mycket så att man förstår när något inte är som det ska.

Sen ska man stalla upp hästen där det finns kloka och kunniga människor som kan lära en när man ställs inför problem. Själv måste man vara ödmjuk nog att ta emot hjälp och inte tro att man kan en massa som man inte kan, det är bara hästen som blir lidande av ens stolthet!

Jag köpte min första egna häst när jag var 35 och hade hållit på med hästar till och från under 30 år. Hade då ridit på ridskola, ridit privathästar, varit i galoppstall och på stuteri. Det var en massa små detaljer som jag inte kunde!

Håller med dig, Görel!

Du bör ha hyfsad koll på sjukvård, friskvård, foder, ridning och träning, utrustning osv. Mycket lär man sig eftersom, och då gäller det att ha kunnigt folk i närheten. Det finns mycket bra litteratur, och många kloka hästmänniskor att ta hjälp av.

Jag vill tillägga att man inte ska fokusera på hur mycket man ridit eftersom själva ridningen bara är en del av att ha häst.
Tre timmar i stallet brukar väl bli en timmas ridning och två timmar övrigt pyssel;)

jag köpte min första häst när jag var elva tror jag.. kunde inte så mycket, men jag ställde mig på en ridskola där jag visste att det alltid fanns personal och så, ridningen klarade ju jag men om han fick kolik tillexempel var det väldigt skönt att någon vuxen kunde säga what to do så att säga. även om jag ''visste'' ungefär så vill man ju inte göra fel..
om hon i stallet är där ofta å du har tid så gör det! eller börja med foderhäst!:)

Ja, vad tycker ni man bör kunna för att köpa häst??

Går lite i såna tankar men känner mig lite osäker på om jag kan tillräkligt...

Har ridit regelbundet på många olika hästar i 6 år, och har viss erfarenhet av skötsel, foder, osv. Har nu hållit några år paus då jag ridit då och då, men nu känns det som att jag verkligen vill börja rida på allvar igen och tanken på egen häst känns lockande då närmaste ridskola ligger ca 6 mil härifrån och jag har rätt varierande arbetstider..

Hästen(eller ponnyn borde man väl säga:D) skulle hyras in i ett stall 1km hemifrån. Jag känner stallägaren väldigt bra och hon har lovat hjälpa mig med allt och har erfarenhet av hästar sen många år..

När har ni köpt er första egna häst? berätta gärna hur det gått! Alla erfarenheter är välkomna!!

Ett första steg är att kunna betala hästen, inte alla som gör:smirk:

Tack alla för svaren!!:) Betalningen är inget problem, lönen ska nog räcka till gott och väl, så slutar man köpa onödigt skräp:D

Stallägaren bor på samma gård så hon är ju där i princip hela tiden så kunnigt folk finns till hands hela tiden! Jag älskar att läsa böcker och har redan läst en del om foder och sjukvård som är de områden jag kan minst om! Visst saknar jag erfarenhet, men det kan man ju inte skaffa utan nåt att öva på:D Visst kunde man ju bli medryttare, men här är ganska dåligt med hästmmänniskor där jag bor...

Berätta gärna mera erfarenheter!! :)

Viktigast är att ha någon man litar på att fråga om hjälp. Förutsatt som Görel säger att man har sådan koll själv så man vet om något är fel.

Läs! Läs böcker, läs på Buke, läs Ridsport osv. Man lär sig alltid något nytt.

Min första "egna" häst (fodervärd) fick jag när jag var 13 år. Mina föräldrar kunde inget om hästar, så jag höll själv koll på skonigar, vaccinationer, anmälningar till tävling osv. Men jag hade hästen uppstallad på en stor anläggning och hade mycket hjälp av de äldre och ridlärarna.

Mitt tips är - köp en rutinerad stabil häst som du kan lära dig saker av. Ingen travare (hur fantastiska de än är), ingen unghäst och ingen häst det är fel på. Fundera på vad du vill med din ridning. Ta med någon kunnig när du provrider, och provrid flera hästar, även om det slutar med att du köper den första.

Se sedan till att rida för instruktör regelbundet. Välj en duktig instruktör och du kommer utveckla din ridning i en rasande fart jämfört med när du ridit på ridskola som liten.

Självklart ska du köpa häst. Var bara öppen och våga fråga om hjälp!

/C

Ja, det är ungefär så jag tänkt göra! Jag har ju inte alls bråttom så jag har inget emot att vänta på den rätta hästen!!:D Tack för ditt svar!

Jag köpte min första häst när jag var 29, och då hade jag väl hållit på med hästar sedan jag var 11 år med korta avbrott. Jag håller med Cyllene, och att det är så viktigt att man har någon erfaren att rådgöra med, jag köpte min första häst av min ridinstruktör, och stod i hennes stall, så hon lärde mig det mesta om foder, och övrig skötsel. Flera år senare köpte jag en unghäst som jag fick åka skytteltrafik med till klinik för att senare avliva den, men det var oerhört värdefullt att ha haft häst flera år då, så jag kunde se att hästen var sjuk.
Sen är det nog vädligt viktigt tror jag, att fundera på hur jag ser på hästhållning. Vill jag ha traditionell uppstallning eller lösdrift? Vill jag hålla på med NH, vill jag ha hästen barfota? Läs och fråga och lyssna på olika uppfattningar och åsikter och försök att själv bilda dig en uppfattning om vad DU vill med din häst.

Jag hade ridit ca 2 månader och varit medryttare i 1 månad, när jag köpta min häst (han var då 4år och inte mycket riden). Hade aldrig hållit på med hästar innan så min familj undrade var detta stora intresse kom ifrån.. Jag läser mycket böcker, funderar jag på något så letar jag fakta på tex internet eller frågar hästfolk i närheten. Tror det är viktigt att man inser sina brister och inte är rädd för och fråga och ta reda på saker. Alla har sina egna ideer om saker och ting, men jag lyssnar till allas råd och sen bildar jag mig en egen uppfattning och gör det som passar mig bäst. Tränar för olika tränare och där lär jag mig mycket, hade min häst på tillrdning en period och där lärde jag mig mycket även om det som är "runt omkring" inte bara ridning.

Visst stöter jag på problem ibland och det känns hopplöst, att han är för ung och jag för oerfaren. Men sen nästa dag funkar allt jättebra. Och jag vet vad jag har problem med och hur jag ska jobba med det. Sen kan jag även känna ibland när jag träffar annat hästfolk att jag har mer kunskap om vissa saker än de som har ridit sedan 5 års åldern. Och att min häst är lugnare i hantering än dennes häst.

Man lär sig hela tiden!! och det är SÅ roligt!!

Lycka till!

Jag tycker man ska ha såpass mycket kunskap att man blivit medveten om att man eg inte kan särskilt mycket utan är beredd att ta mkt hjälp! (Från rätt folk) Då kommer det går bra.

Man ska vara beredd på att det kostar och veta vad man inte kan snåla på. Sedan ska man vara beredd på att lägga mycket tid och vara med om många bakslag. Man ska kunna mer om hur hästar beter sig i vissa situationer och kunna upptäcka om något inte är som det ska med hästen.

Första hästen borde vara en sån som man kan lära sig mkt av. Att ha kunnigt folk runt omkring som hjälper är ju inte fel det heller.
Lycka till :bump:

Jag köpte min första och egna häst när jag var 14år och hade då ridit på 2 olika ridskolor samtidigt i 2år om ens det :P

Jag hade inga som helst problem att sköta och rida min häst och jag hade för det mesta kunniga kompisar i stallet.
Det enda felet jag tyckte jag gjorde var att inte forsätta rida kvar på ridskolan, visst de kostade massor och jag hade inte råd men 3 år efter så började jag på ridskola igen och då gick ridningen ännu bättre.

Jag hade inte min häst som tävlingshäst men som skogsmulle och träningskamrat :)

Känner du dig minsta osäker så tycker jag inte du ska skaffa dig någon häst ännu, man ska känna sig säker på vad man gör :)

Känner du dig minsta osäker så tycker jag inte du ska skaffa dig någon häst ännu, man ska känna sig säker på vad man gör :)

Haha, du känner inte mig!;) Skulle jag tänka så så hade jag aldrig gjort en enda sak i hela mitt liv:angel: Jag är en liten fegis som försöker kontrollera allt jag gör så bra jag kan och är alltid lite osäker ifall jag tänkt på allt:p

Tack alla för svaren!! Tror nog jag ska sätta in en annons att jag köper en passlig hårboll och börja kolla runt på allvar!!

Jag köpte min fösta häst när jag var 20 år, hade då ridit i 12 år, gått 3 år på naturbruk med inriktning hästhållning och är diplomerad hästskötare.

Kändes helt rätt, och jag har fått mycket tips och hjälp ifrån stallägaren som haft häst betydligt mkt längre än mig.

Och ha häst kostar, man kan inte tänka "jag har nog råd om jag slutar köpa godis" min häst har kostat mellan 1.100:- (sommartid) och upp till 10.000:- på vintern när hon lyckades trampa sig och behövde sy 4 stygn! Jag har nog gjort av med kompresser, bomull och vetflex till ett värde av vad min häst kostar i bara stallhyra under 6 månader. Och då har det vart små sår och jag fått tillbaka en liten del på försäkringen (har nu teckant en tillägssförsäkring för mediciner osv;) )

Min första häst köpte jag som 22 åring (alltså i år). Jag hade tänkt vänta ett år till men så dök min Wilma upp och var så rätt att jag lyckades ordna till så att jag kunde köpa henne.

Om man har rätt häst, står i ett stall där man kan få hjälp och stöd samt är ärlig med vad man kan och inte kan så tror jag att man helt enkelt bara ska göra det och inte tänka så mycket (det gjorde inte jag... :angel:)

Detta förutsätter ju förstås ekonomi och tid nog för att hålla en häst, givetvis.

Sedan är det alltid bra att fortsätta ta lektioner för tränare för att upprätthålla det man kan samt lära sig nytt. Och för att det är kul. Lycka till!

Tack alla för svaren!!:D Har en liten grej på gång...............................:d återkommer då jag vet mer.............:angel::p

jag köpte min häst förra året (jag e 15, han 14).. innan hade jag hyrt en ponny i ett år och ridit den 4 ggr /veckan. denna ponny står på samma ställe som jag har min häst på nu, så jag har ju med samma stallägare att göra. hon lärde mej hur mycket mat alla skulle ha, vad de får för foder osv.. alltså detta var när jag hyrde en ponny..jag var även i kontakt med olika sjukdomar, tex mugg, fång, hosta .. lösss

men jag kunde ju inte såå mycket och inte kan jag nu heller så mycket, men jag kan de viktigaste: jag märker då något e fel, när hästen ser deppig sjuk ut, vet hur benen skall kännas för att de skall vara torra och friska osv

men om jag inte skulle få så mkt hjälp av min stalägare (jag frågar ofta henne om råd) så skulle jag nog inte ha skaffat häst ännu :bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·
Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 202
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 492
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 422
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar