Vad ska man kunna för att köpa häst??

Sv: Vad ska man kunna för att köpa häst??

Jag tycker inte att det handlar så mycket om hur mycket man kan utan hur mycket man är beredd att lära sig!!!

Jag skulle hellre sälja häst till en person med mindre kunskap och ödmjuk inställning till att lära sig och att ta hjälp än till en person med mer kunskaper och som tycker att den kan allt den behöver och inte är "beredd att ta in nytt"

Du verkar ju ha en sund grundinställnig och ödmjukhet i vad du kan/inte kan somhar fixat så du får hjälp och ska ha hästen inhyst - jag säger go for it!!
(Tips det är bra att få hjälp redan med val av häst också)

Nu är jag där igen :D Svarar i gamla trådar - ställer istället frågan då - blev det nån häst och isåfall hur går det??!!

Skulle alla vänta tills de kunde "allt" skulle nog ridsporten inte växa särskilt mycket. Oavsett hästvana/ridkunskap tycker jag att man ska tänka på följande som är vanliga "smällar man går på" och där man antingen behöver ha kunskapen själv eller ha någon att fråga:
- ger för lite/för mycket/fel foder i förhållande till arbete
- inte uppmärksammar att sadel/annan utrustning inte längre passar.
- inte i tid uppmärksammar tecken på ohälsa som lättare hältor eller beteendeförändring som beror på fysiskt problem eller otrivsel.
- inte klarar av att planera så att hästen får lämpligt och lagomt varierande arbete.
Allt detta lär man sig via erarenhet och utvecklat "hästöga" innan man har det bör man nog se till att man har folk man kan fråga, men alla måste ha rätten att börja någonstans som hästägare utan att kunna allt!

Japp, en liten connemaragrabb på 6 år:D
Förutom lite vårkänslor emellanåt så uppför han sig som en gammal farbror.
Han är under igångsättning än och snart ska vi prova ut sadel. Hittills har allting gått jättebra, endast vädret har satt lite käppar i hjulen;)
18703117.jpg

Saker som jag tycker man bör kunna innan man funderar på egen häst.

• Rida/köra på ett sådant sätt att hästen inte tar skada av det. Man ska alltså veta hur en häst ska jobbas i form. Att rida för en bra tränare är väldigt bra.
  • Man bör vet hur en häst fungerar och vilka behov en häst har. Hur fungerar matsmältningen mm. Detta för att kunna sköta hästen på bästa möjliga sätt.
  • Grundläggande anläggningskunskap bör man ha. Hur ser en säker box ut, hur fixar man bra och säkra hagar. Vilka bestämmelser finns om stall, hagar, gödselhantering mm. Hur fungerar olika boxströ...
  • Foderkunskap. Vad är ett bra foder resp dålig. Hur räknar man ut foderstat, vilka risker finns det med felfodring. Hur ser ett dåligt hö/silage ut.
  • Sjukvård och hälsovård. Man bör kunna grundläggande sårvård, man bör kunna se hältor på häst samt symtom på de vanligaste sjukdomarna som kolik, fång mm samt hur man agera i de lägena. Man bör ha grundläggande kunskaper om avmaskning, vaccinering. Man bör ju veta vem man ska ringa för olika bekymmer är det veterinären, tandläkaren, equiterapeuten eller hovslagaren.
  • Man bör kunna ta loss en sko (som kanske är halvt tappad) och helst även kunna slå dit en tappsko vid behov.
  • Grundläggande utrustning kunskap. Hur ska en sadel ligga, hur tillpassas en sadel, hur fungerar olika bett mm. Man bör veta hur man sköter utrustningen.

Fast det mesta av du skriver lär man sig ju efterhand och jag slår tex fortfarande inte på skor efter 30 år i hästvärlden - nu med egen "hästgård".
Jag tycker inte man behöver kunna allt det du skriver utan bara vara beredd på att lära sig, ha nån man litar på som kan och kan vägleda en samt ha ett hum om vissa saker och vara beredd att ta reda på mer...

Åh vad skoj och vilken sötnos!! hoppas allt går bra för er och det gör det säkert för som jag skrev tidigare - du verkar ha en sund inställning!!!

Haha, du känner inte mig!;) Skulle jag tänka så så hade jag aldrig gjort en enda sak i hela mitt liv:angel: Jag är en liten fegis som försöker kontrollera allt jag gör så bra jag kan och är alltid lite osäker ifall jag tänkt på allt:p

Åh, vad jag känner igen mig i det!!!! :crazy::p:D

/Sork

Inte sant:crazy: Man tänker för mycket;)

Inte sant:crazy: Man tänker för mycket;)

Ja, alldeles för mycket!!! Tänk om man kunde vara lite mindre självkritisk ibland... ;) Kul att du vågat steget och skaffat en häst! Jag kanske också kommer dit om några år... Har i alla fall börjat tänka tanken! :smirk:

/Sork

Jag funderade fram och tillbaka i ett par år, men sen hade jag nästan bestämt mig för att det blir häst och då dyker det upp en perfekt i grannstallet:p

oooh så fin han är!
Grattis till pålle :)

Jag funderade fram och tillbaka i ett par år, men sen hade jag nästan bestämt mig för att det blir häst och då dyker det upp en perfekt i grannstallet:p

Vilken tur! Måste ju kännas lite tryggare att köpa häst på "hemmaplan" också... :) (Svårare för säljaren att vara oärlig mot en "granne" t ex.) Hur länge har du haft honom?

/Sork

ca 4-5 månader! Det bästa var att hästen inte bodde hos ägaren utan var på bete + inkörning hos vår hovslagare:D Den hade varit där ett halvt år så hon kände den rätt bra och eftersom den inte var hennes så hade hon ingen orsak att ljuga ihop nåt:idea:

bonusbild
18060968.jpg

Det låter ju idealiskt! Hoppas jag har lika stor tur när det blir dags för mig att våga ta steget. :crazy:

Han är förresten jättesöt, din häst! :)

/Sork

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·
Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 202
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 492
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 422
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar