Vad ska man kolla efter? - Gångarter

Train

Trådstartare
Hej!

Eftersom det för tillfället letas dressyrhäst för fullt tänkte jag att det är dags att lära mig lite mer om vad man ska tänka på när man studerar gångarterna ;)
Som det är nu tycker jag mest att det är en massa ben överallt och vet inte vad jag ska fokusera på riktigt :o

Så släng gärna in råd och filmer på hästar med både bra och dåliga gångarter!

// Train :laugh:

Sv: Vad ska man kolla efter? - Gångarter

Om du letar dressyrhäst och inte vet hur en "bra gångart" ser ut föreslår jag att du tar med dig någon som kan. Alternativt filmar de hästar som är intressanta och ber en kunnig person titta på filmerna. Det där med att se hur hästen rör sig lär man sig inte på en kvart.
Hoppas du hittar en trevlig kuse! :)

Tack för svaret!

Har en jättesnäll tjej som följer med och som är lite bättre på att se sånt, och kameran är med men har inte velat sammarbeta med filmandet hittills :/
Ska ordna med en bättre tills nästa gång iaf;)

Tror inte jag kommer hitta någon superhäst i min prisklass men försöker lära mig att kunna ha lite egna åsikter i hur de rör sig också, även om det säkert kommer bli hjärtat som väljer i slutändan ändå :D

// Train

Tips: titta på lite dressyrhästar på youtube eller liknande, sök på kända dressyrryttare

En bra grundgalopp är något du vill ha. Traven kan man alltid rida bättre, men galoppen är mycket svårare att påverka.

A och O Kan jag tycka på alla hästar är att se hur aktiverade dem är med bakbenen, dvs går dem bakom sig eller under sig. Så om du tycker att det är ben överallt, stirra in dig på bakbenen och se hur mycket de sätter under sig. Men kolla också på helhetsintrycket. Men det är ju så att de flesta hästar kan ju kröka på nacken, men går dem verkligen i form....

En grundregel man kan utgå ifrån är att hästen ska ha bra skritt. Skritten är svårast att påverka, medan både trav och galopp är betydligt mer lättpåverkade. Se att gångarterna är jämna och rytmiska, och att hästen aktiverar bakbenen. Det är svårt att beskriva över internet hur det ska se ut, men följ tipsen som du fått om att kolla youtube osv. Är också lätt om du studerar andra som rider, och tittar på hästarnas rörelsemönster. Ta med någon som är kunnig inom området så du kan få hjälp med bedömningen och få någon att byta idéer och åsikter med. Jag tycker även att du ska kolla lite på hur hästen är riden allmänt, för jag upplever iaf att en felriden häst ofta tappar mycket i sina bra gångarter, som kan vara svårt att hitta tillbaka till igen. Min häst blev till exempel helt felriden i skritten med förra ägaren, och jag får fortfarande sitta och korrigera och arbeta med detta idag. Så underskatta inte god ridning.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 856
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 872
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 769
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar