Vad ska man göra?

H

Hejsanerika

Hejsan, Skulle behöva lite råd och hjälp.

Jag har en åring (hingst) som jag ska kastrera till hösten,
men skulle vilja ha lite råd om hans betende, nu på senaste tiden har han börjat bita lite efter mig , så som när jag borstar honom ,leder och klappar han. Kan det ha att göra med att han har börjat bli könsmogen? Eller hur gammla är dom ungefär när dom börjar bli könsmogna?
Är det någon som vet vad man kan göra åt naffsandet?
Tack på förhand!:)

Sv: Vad ska man göra?

Småhingstar har lyckats göra ston på smällen innan de fyllt ett år, så visst kan han vara könsmogen.
Vet inte om det är just ett hingstbeteende dock? BITER han eller smakar/nafsar han?
Våra unghästar har ända upp i 3-4-årsåldern varit mer eller mindre orala, de undersöker världen med munnen, precis som människobarn.
Det finns massor av "min unghäst nafsar"-trådar, sök så hittar du massor med bra inlägg. :idea:

I korthet har vi inte gjort någon sak av det, ser till att vara med och putta undan huvudet/parera om jag ser att de kommer och vill tugga. I övrigt har vi jobbat på att de inte "får" tränga sig in i min personliga sfär, utan de ska vänta på inbjudan. Inte slå, skrika och skälla, de slutar när de undersökt färdigt och blivit lite mer mogna. Man kan utnyttja deras orala intressen och tex lära dem apport och liknande om man gillar sånt.

men skulle vilja ha lite råd om hans betende, nu på senaste tiden har han börjat bita lite efter mig , så som när jag borstar honom ,leder och klappar han. Kan det ha att göra med att han har börjat bli könsmogen? Eller hur gammla är dom ungefär när dom börjar bli könsmogna?

Har haft och har många hingstar. Och när de blir kring året, så testar de hur långt de kan gå och göra. Jag accepterar ALDRIG att det nafsar eller försöka bita. Det sätter jag stopp med att när de biter så tar jag och biter dem i näsvinge/jämnte näsan sas. Det är mkt effektivt, och de slutar direkt el möjligtvis att de testar en andra gång. Gör samma sak så förstår de att det blir samma sak även den gången.

Jag vill kunna lita på min häst. har faktiskt sett detta beteendet på hingstar och inte på ston. Sätt gränser det är bra för hästarna och alla djur förresten.

Jo jag har försökt att sätta han på plats och knuffat undan han osv.
men jag ska prova att bita tillbaka.
Ibland är det bara att han naffsar, och i bland biter han till ordentligt, har fått ett och annat blåmärke efter han.
Sen vill jag ju inte göra för mycket då jag är rädd att göra fel. men ska testa dessa tipsen:)

Ibland kan problemet ligga i just att "du är rädd för att göra fel".
Hästen känner din osäkerhet och pushar ytterligare.
Se till att självsäkert försvara din personliga sfär, gör det som din intuition säger dig, det blir oftast mer "sant" än att "försöka" göra som någon annan. Om du förstår hur jag menar?
Om du inte känner att du på ett självklart vis kan hantera honom kanske det vore bra om du lät någon annan göra det i början, så att han får en bra grund.
Det låter inte precis som nyfket nafsande, utan ett dominant testande...

Ibland kan problemet ligga i just att "du är rädd för att göra fel".
Hästen känner din osäkerhet och pushar ytterligare.
Se till att självsäkert försvara din personliga sfär, gör det som din intuition säger dig, det blir oftast mer "sant" än att "försöka" göra som någon annan. Om du förstår hur jag menar?
Om du inte känner att du på ett självklart vis kan hantera honom kanske det vore bra om du lät någon annan göra det i början, så att han får en bra grund.
Det låter inte precis som nyfket nafsande, utan ett dominant testande...

Jo jag brukar gå på magkänslan och göra som jag själv tycker, men i bland så funkar ju inte alltid det.
Men jag ska bara låta de gå och så får det komma som det kommer, biter jag han så gör jag eller knuffar, det blir ju som det blir, detta var bra skrivet tycker jag , jag förstog det väldigt bra. Självklart känner jag att jag kan hantera honom, det enda är ju då att han bits. Allt det andra är han super snäll i.

Jo jag har försökt att sätta han på plats och knuffat undan han osv.
men jag ska prova att bita tillbaka.
Ibland är det bara att han naffsar, och i bland biter han till ordentligt, har fått ett och annat blåmärke efter han.
Sen vill jag ju inte göra för mycket då jag är rädd att göra fel. men ska testa dessa tipsen:)

Du måste bli tuffare för han provar sin dominans mot dig. Han är hingst och vill ta över, vissa visar inte denna attityd. Men vanligt många gör det.
När jag menar tuffare ska du behålla lugnet men en tydlig bestämdhet och inte vela eller bli rädd.Här gäller raka tydliga signaler, och det läser han in och kommer snabbt att förstå att han ska tänka före hans handlande. Dvs bitandet. För får han lillfingret så tar han hela handen, om du inte sätter stopp med en gång.

Du måste bli tuffare för han provar sin dominans mot dig. Han är hingst och vill ta över, vissa visar inte denna attityd. Men vanligt många gör det.
När jag menar tuffare ska du behålla lugnet men en tydlig bestämdhet och inte vela eller bli rädd.Här gäller raka tydliga signaler, och det läser han in och kommer snabbt att förstå att han ska tänka före hans handlande. Dvs bitandet. För får han lillfingret så tar han hela handen, om du inte sätter stopp med en gång.

Tack för tipsen, jag ska försöka att bli mer bestämd.
Men kommer han bli lugnare när han blivit kastrerad?

Det tror jag absolut! Han är ju så ung ännu.
Personligen tror jag att det kunde vara bra om han kunde gå ihop med en äldre valack sedan som både kunde leka lite hårdhänt med honom (de gillar ju det) och som samtidigt har kapaciteten att säga ifrån.
Jag tror att det är viktigt att de inte är understimulerade, då blir såna här beteenden ännu jobbigare.

Min ungis ändrade sig faktiskt en del när han kastrerades, fast han var inte så dominant som din. Så, du ska se att det lugnar sig när testosteronet sjunker i kroppen.

Jo, en grej till, om han hugger efter dig och du vill "bita" tillbaka så kan du ju använda dina fingrar och naglar som "tänder", sticker du dit ansiktet och ska bita på riktigt riskerar du att skada dig.
Tänk också på att unghästar ofta leker leken "jag hinner bita dig och hoppa undan innan du hinner bita tillbaka", det har du säkert sett i hagen. Se till att han inte börjar leka den leken med dig, det kan bli farligt. Bäst är som sagt om han kan leka av sig i hagen, och tills kastreringen kanske du kan minska ner hanteringen till ett minimum, så att det inte blir så många tillfällen att bita?

Jo, en grej till, om han hugger efter dig och du vill "bita" tillbaka så kan du ju använda dina fingrar och naglar som "tänder", sticker du dit ansiktet och ska bita på riktigt riskerar du att skada dig.
Tänk också på att unghästar ofta leker leken "jag hinner bita dig och hoppa undan innan du hinner bita tillbaka", det har du säkert sett i hagen. Se till att han inte börjar leka den leken med dig, det kan bli farligt. Bäst är som sagt om han kan leka av sig i hagen, och tills kastreringen kanske du kan minska ner hanteringen till ett minimum, så att det inte blir så många tillfällen att bita?

Han Går med två stycken vallacker, en 7 åring och en 14 åring, och 7 åringen brukar leka ganska tufft med honom och 14 åringen brukar trycka ner han , så i hagen är han ju underlägsen. Just nu är det enda jag gör med han är att borsta av honom och sen gå in lite varje gång han äter då han är väldigt tjurig i boxen när han har mat. så vill få ur det ur honom med att vara inne hoss honom och klappa han under tiden. det där med fingrarna lät som något bra, har alltid funderat på om det är värt risken att bita honom med munnen vid "näsan" på honom, för dom är ju ganska så snabba sånna där småttingar när dom ska bita till en, så tack så mkt!:)

Du har fått bra tips om hur du ska göra. Jag ställer mig i raden som tycker att du INTE ska sticka fram näsan och riskera ett hugg i ansiktet. Det går alldeles utmärkt att ge en tillrättavisning med handen.

Om att hålla på och pilla på hästen när den äter - vänta ett tag om han är hungrig när han kommer in (Jag antar det bara är stråfoder han får) så han får bli lite mätt innan du kommer och "stör".

Tack för tipsen, jag ska försöka att bli mer bestämd.
Men kommer han bli lugnare när han blivit kastrerad?

Japp det kan du nästan se till dagen efter. JAg fick kastrera mina äldre tävlingshingstar som var 6 och 7 år gamla och de ändrade sig redan dagen efter. Vilket jag inte trodde. Så nog kommer han att ändra sig.

Du har fått bra tips om hur du ska göra. Jag ställer mig i raden som tycker att du INTE ska sticka fram näsan och riskera ett hugg i ansiktet. Det går alldeles utmärkt att ge en tillrättavisning med handen.

Om att hålla på och pilla på hästen när den äter - vänta ett tag om han är hungrig när han kommer in (Jag antar det bara är stråfoder han får) så han får bli lite mätt innan du kommer och "stör".

Han får kraftfoder också, Han får kraft grov 125 1 kg om dagen och hö.
Men ja ska testa att vänta lite och sedan gå in, tänker ju på det att sen på vintern så ska man ju kunna lägga på täcken utan att han blir arg så lika bra att vänja han redan nu vid att någon är i boxen även om han äter. men ska prova att vänta lite, man kan ju också börja med att lägga på täcken på de andra hästarna först och vänta med honom tills sist, han brukar ju äta upp sin mat fort så då är han nog färdig tills dess.

Jag kan tycka att de i största möjliga mån ska få vara ifred när de äter, men såklart ska man kunna sköta om dem om man "måste" även medan de äter. Det tror jag dock kommer av sig själv när du blir mer ranghög än han, tror inte att det hjälper att ´bara "vara där och vänja honom".

Däremot gjorde jag så när jag fick hem en ettåring och en tvååring (båda hingstar) som var RIKTIGT mathetsiga. Jag ställde hinken med mat på golvet, men de fick inte bara rusa fram till den då, utan först när de slappnade av och stod och väntade på min signal fick de gå fram. Sedan fick de äta i fred. Då har jag liksom visat att de inte får "ta" maten av mig, och sedan går jag därifrån för att visa att jag lämnar dem åt dem. Det var jättebra, de lugnade sig märkbart i hela utfodringsritualen.
Kanske kunde vara nått att testa?

Hej, känner igen mig i din beskrivning. Min unghingst var likadan, han kastrerades vintern när han var 1,5 och blev lugnare men bitandet satt i lite längre...
Han gick med en gammal vallack som höll honom rejält på plats i hagen och på lösdriften, det var som att lillhästen hade behovet av att försöka "komma" upp sig i rang när jag var i närheten. Detta försvann helt när han fick gå med jämnåriga istället. Kanske var det en tillfällighet och gällde bara honom jag vet inte. Nu är han tre år och en lammunge!

Vi har inte haft några större problem med nafsande och jag tror att det är helt beroende av att vi har två st hingståringar tillsammans med ett gäng äldre valacker och åringarna tillbringar större delen av sin tid i hagen med att leka och tugga på varandra. Har de inte tillgång till en jämnårig så får människan ta mer "smällar".

Se till att inte ge honom chansen att hinna bita eller nafsa på dig och säg ifrån om det ändå hinner hända. Men det klokaste hade nog varit att ge honom chansen att leka med en jämnårig och ge honom mkt utevistelse (helst lösdrift) i kuperad hage så att han får göra av med sin energi.

Nafs slutar oftas med att dom börjar bitas, gulligt i början inte så kul sen?. Sätt en gräns DIREKT innan de är försent. Fick hem en häst som har fått nafsa och bita hur mkt han vill. Nu bits han hela tiden ist. Svårt att blin av med de beetenden när dom redan är 5-6 år gamla..:cool:

Lite uppdateringar...

Jag har nu prövat lite olika saker och kommit fram till att det bästa sättet är att låta han vara tills han är kastrerad, just nu borstar jag bara av honom när han är skitig osv.
Och han är varken bitit eller naffsat mig sen dess :)

Vad bra :)
Det är ju ingen mening med att hålla på och ge honom en massa dåliga vanor om det inte behövs :idea:

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 803
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 853
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 950
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV