Vad ska man göra...

Sv: Vad ska man göra...

Misstänker att temperaturen hos Vansinnet sällan ligger runt 10 + på vintern:cool:. Annat här i småland...Jag kommer inte att öppna någon av mina balar så länge det är plusgrader...

Ja, det har du nog rätt i :D Sorry, Vansinnet, såg inte att det var såååå långt norrut ....

3 veckor - det var häftigt ....

Jag köper småbalar hösilage till mina två hästar enbart för att jag vill fodra upp en bal på max 3-4 dagar. 1 vecka är väl på gränsen, skulle jag tro.

Som någon skrev, ev botulismbakterier finns ju redan i balen vid öppnandet - det är inget som plötsligt dyker upp efter några dagar.

Men det finns ju annat som kan hända med en öppnad bal. Fundera på vad som händer när man öppnar en konservburk med någon matvara i och låter den stå i temp runt +10 grader. Hur ser innehållet ut efter en vecka - och efter tre veckor? Inte speciellt fräscht skulle jag tro?

Ja, fast här har vi ju sällan varmare än -10 på vintern. Brukar bara ställa in barl när det är riktigt kallt, och då snackar vi om ungefär -30.

Misstänker att temperaturen hos Vansinnet sällan ligger runt 10 + på vintern:cool:. Annat här i småland...Jag kommer inte att öppna någon av mina balar så länge det är plusgrader...

+ 10, det är ju sommar! :eek:

Men det finns ju annat som kan hända med en öppnad bal. Fundera på vad som händer när man öppnar en konservburk med någon matvara i och låter den stå i temp runt +10 grader. Hur ser innehållet ut efter en vecka - och efter tre veckor? Inte speciellt fräscht skulle jag tro?

Det där var nog den dummaste jämförelse jag någonsin hört....
SUCK!!!

Boutilism utvecklas väll inte bara för att en bal står längre, det är väll risken för mögel som är större då? Eller har jag helt fel? Hästar som äter ensilage/hösilage "ska" ju dessutom vara vaccinerade mot boutilism.

Så länge hösilaget ser ut och luktar fräscht anser jag det inte vara någon fara. Börjar det dock "brinna" eller om man hittar mögelfläckar är det en helt annan fråga.

*Kl*

Sidospår, hoppas ok ts?

Vad är egentligen definitionen på hösilage/ensilage. Jag har hört så olika, så vad är den rätta?

Tänkte bara dela med mig av min erfarenhet av hösilage. Förra vinter hade jag en nordis och två får och de fick dela på 500kgs balar. Temperaturen växlade då mellan +5 och -25 utan att balarna som räckte i tre veckor blev det minsta dåliga. De hade inte balen stående i hagen utan jag kunde noga kontrollera varje giva för att var helt säker på att det inte var dåligt.

Och som flera andra sagt så kan inte bakterierna som orsakar botulism helt plötsligt dyka upp på grund av att balen stått längre en 3-4 fyra dagar utan bakterierna följer med jord eller tex en död sork under själva tillverkningen. Den syrefattiga miljön gör att dessa bakterier trivs och förökar sig. Sak man utfodra med hösilage tycker jag att man för att vara på den säkrta sidan vaccinerar - kostar inte många kronor. Ges tre gånger med ca fyra veckors mellanrum.

**Generellt, inte bara till Lunfixa.**
Det är inte bara botilism jag oroar mig för som jag även skrivit i mina tidigare inlägg. Botulism och annat. Balen kan även mögla, jäsa etc.
Dessutom handlar detta om ENSILAGE inte HÖSILAGE
Vet faktiskt inte riktigt vad skillnaden är mer än att ensilage är blötare och mest används till kossor.

Dessa hästar har inte heller någon bale stående i sin hage utan fodras två gånger med grovfoder i hagen under dagen.

// Anna

Om det är ensilage bör hästarna äta mer än hö/hösilage per dag för att komma upp i samma mängd ts. Det gör att balen troligen kommer att gå åt innan det hinner bli dåligt.

Ja, om de ORKAR äta så mycket vill säga...

Nåja, överreagerar kanske... :crazy:

Allmänt om botulism, om någon vill veta:D

Vad många inte vet är att endast 0,03 % av hästbeståndet i Sverige under de 10 år de forskade i detta har drabbats av botulism.Vi kan inbland förledas att tro att det skulle vara så vanligt.(Enligt Jenny Bergold, SLU)

Botulism är en förgiftning som beror på bakterien Clostridium botulinum.Sjukdomen orsakas av ett bakteriegift, toxin, ett av de starkaste man känner till. Bakterien tillväxer i strikt anaerob (syrefri) miljö.

Både bakterier och sporer finns i jord (därför viktigt att inte slå silage för nära marken så att jordpartiklar kommer med),djurens bajs och i botten på olika vattendrag.

Om konserveringen är ofullständig kan sporerna överleva och börja växa ut, förutsatt att miljön är syrefri. Toxinet bildas när sporerna växer ut. Det är värmekänsligt. Toxinbildning motverkas av sur och/eller salt miljö.

Läs gärna mer på http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001408/

Boutilism utvecklas väll inte bara för att en bal står längre, det är väll risken för mögel som är större då? Eller har jag helt fel? Hästar som äter ensilage/hösilage "ska" ju dessutom vara vaccinerade mot boutilism.

Så länge hösilaget ser ut och luktar fräscht anser jag det inte vara någon fara. Börjar det dock "brinna" eller om man hittar mögelfläckar är det en helt annan fråga.

Men det är ungefär bara 30 % av alla hästar som är vaccinerade mot botulism.

Och.......tex föl ...de skulle kunna få botulism om de får i sig jordpartiklar när de går i hagen och det senare blir en bakterietillväxt i tarmarna och toxinet bildas när de bildar sporer.

Och det finns jättemånga olika sorters botulism, och vaccinet hjälper enbart mot ett fåtal av dessa:angel:

Ja, om de ORKAR äta så mycket vill säga...

Nåja, överreagerar kanske... :crazy:

Ja...för att få i sig samma mängd TS som dom äter hö t.ex. måste dom äta mer då ensilage innehåller mer vatten än hö och hösilage. En 300 kg bal ensilage räcker mindre tid än en 300 kg höbal.

Ja...för att få i sig samma mängd TS som dom äter hö t.ex. måste dom äta mer då ensilage innehåller mer vatten än hö och hösilage. En 300 kg bal ensilage räcker mindre tid än en 300 kg höbal.

Precis. :bow:
Och det är väl också därför många utfodrar med det under vintern, så att hästarna kan stå och vräka i sig mer och hålla värmen utan att bli lika feta som om dom vräkte i sig samma mängd hö, eller?

De här hästarna får mat åtminstone.På tal om vanvård och misskötsel.En arbetskollega berättade för mig om två hästar som var nära hennes hem och de står i en hage utan mat eller vatten.Ägaren kommer en gång i veckan till dem.De står dessutom utan vindskydd och har en skog de enbart kan gå in i för att få skydd.De blev så klart polisanmälda och de ringde vet. och djurskyddet de som anmälde men ingen av de nämnda dök upp.Då tröttnade de och gick till lokaltidningen,då blev det fart på allting men de förvarnade att de skulle komma så ägaren for till hästarna och gav dem massor med mat och putsade dem med pälsglans.Veterinären hade inget att anmärka och att de godtjände att de stod utan skydd förvånar mig.Då skulle jag också kunna ta hem mina hästar men så illa vill jag dem inte,hellre får de stå där de står med tak över huvudet och jag far tre gånger per dag till dem.Nu går tjejen med fri rygg och kan fortsätta med sin såkallade skötsel.Uch man får mardrömmar!

Utan att kommentera det aktuella fallet du talar om - En stor del av våra köttdjur går i en enormt stor hage, med ligghall, samt stora partier av fullvuxen granskog med naturliga sänkor,bergsskrevor, dvs naturliga skydd för olika väder.

Till 95% väljer djuren att skydda sig uppe i skogen istället för i liggahllen, som vi ändå placerat högt och på ett bra ställe...

Så en bra skog kan vara ett MKT gott alternativ till en mindre bra ligghall/vindskydd...

Jag tror att man använder det för att det är lättare med lagringen. Även jag har några hösilagebalar med rätt låg ts men det är för att garantera att jag har mat ifall höt skulle bli dåligt p.g.a. vårt fuktiga smålandsväder...Hösilage och ensilage är rätt bekvämt också för att det innehåller vatten. Vintertid, framförallt högt upp i landet, kan sånt vara ett problem hos de hästar som går ute mycket. ;)

När jag bodde in Hälsingland hade en hyresgäst en arab som inte drack tillräckligt. Hon köpte en storbal hösilage och ställde den i skuggan bakom stallet och då det var duktigt med minusgrader för det mesta vintertid så höll den sig utmärkt för en häst i veckor. Själv hade jag hö...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 223
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 456
Senast: ameo
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 724
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar